אנטיאייג’ינג במלוא הדרו

זוכרות את האגדה על הדייג ודג הזהב?! דמיינו לעצמכן, לרגע אחד קסום, שהייתן פוגשות את אותו דג זהב שיכול להגשים לכן משאלה אחת בלבד, מה היא הייתה? תנו לנו לנחש – להישאר חלקות לנצח, גם אם לא כולכן, לפחות רובכן.

אם חבריה הטובים של האישה הם היהלומים, ה”אוייבים” של האישה, בעיקר זו שחצתה בגבורה ונחישות את גילאי שנות השלושים לחייה, הם הקמטים.

ואם כבר נחישות, לא תמצאו אישה נחושה יותר מזו שהחליטה לצאת לקרב במלחמת האנטיאייג’ינג, כשהיא מצוידת בכל קשת הטרנדים הקיימים בשוק – החל מזריקות בוטוקס וחומצה הילארונית, לייזר, דיקור סיני, אבקות קולגן ועד להתערבויות כירורגיות. וגם אם נדמה היה לנו שאנו מכירות את כל הטרנדים הקיימים בנושא, בדיוק אז, מופיע טרנד חדש.

עם כל הכבוד, ואנו רוחשים כבוד, לאותם הטרנדים, מה תגידו אם נגלה לכן שבכוחכן לצאת למלחמה הזו עם נשק שנמצא לכן ממש “מתחת לאף”, או יותר נכון מעל הצלחת?! כן, כן! לתזונה מקום מרכזי במלחמה הכול כך מתישה הזו וכמו כל נושא מהותי ורציני יש לכך גיבוי מחקרי.

המחקר המקיף ביותר בין תזונה לקמטים, אם אם תרצו בין דיאטה לקמטים, פורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת מונאש, מלבורן, אוסטרליה בשנת 2001 בעיתון היומי -Journal of the American College of Nutrition. החוקרים ניתחו את התזונה של 453 אנשים בני 70 ומעלה מאוסטרליה, יוון ושוודיה. המסקנה שהגיעו אליה היא שאלו שהפחיתו מתזונתם בשר ומזונות העשירים במרגרינה ובסוכר, וצרכו תזונה מגוונת ועשירה בפירות, ירקות, אגוזים, קטניות ודגים היו עם פחות קמטים ובעלי עור מוצק יותר.

לפני שנצלול פנימה ונצייד אתכן בנשק הטבעי, ראשית נבין את פירוש הביטוי הכול כך שגור כיום, הלוא הוא: אנטיאייג’ינג.

מה זה בעצם אנטיאייג’ינג?

אנטיאייג’ינג הוא שם כולל לחקר תהליכי ההזדקנות שלנו ואיך ניתן להאט אותם. עולם המחקר מקצה משאבים עצומים לנושא והתוצאה היא התקדמות, לא פחות, ממטאורית. תעשיות האנטיאייג’ינג מגלגלות מיליארדים של דולרים ולא קשה להבחין בעובדה שנשים בגילאי 40-50 פלוס של היום נראות שונה לחלוטין מאלה של הדור הקודם להן. בדיוק מהסיבה הזו החלטנו שלא להשאיר שבויות בשטח.

לכבוד יום האישה הבינלאומי קבלו מאיתנו את “ה” טיפים לתזונת אנטיאייג’ינג היישר מהצלחת:

  1. חלבון
    כולנו מכירים את אחד משלושת אבות המזון החיוניים לנו, בעיקר בהקשר של השרירים ובנייתם, אבל לחלבון יש עוד המון תפקידים חיוניים שאינם קשורים דווקא ל”באדי בילדרס”. אחד מהתפקידים הפחות מוכרים של החלבון הוא – לחימה בקמטים.

איך בדיוק זה עובד?
את החלבון הפופולרי קולגן אתן מכירות?! מכירות! אפשר להמשיך הלאה. קולגן הוא החלבון המצוי בכמות הרבה ביותר בגופנו ובמיוחד בעור – הוא זה שמרכיב את העור שלנו וליתר דיוק מהווה כ- 70% ממנו. הקולגן, המיוצר על ידי הגוף שלנו, הוא “מטה הקסמים” שגורם לעור שלנו להיות נטול קמטים ולנו, נטולות דאגות. אז למה בכל זאת כן יש מקום לדאגה? כיוון שעם הזמן והחל משנות ה- 20 המאוחרות, מטה הקסמים נשחק – מה שאומר שהגוף מתחיל לייצר פחות ופחות קולגן.

האם המשמעות היא שגורלנו נחרץ? בהחלט לא! מה עושים? צורכים מספיק חלבון. הצריכה היומית המומלצת על פי משרד הבריאות היא בין 8.0 – 1.5 גר’ לכל קילוגרם ממשקל גופנו (%15-20 מסך הצריכה הקלורית היומית), בהתאם לתפקוד הכליות וחילוף החומרים.

יש לשים לב לשני דברים בנוגע לחלבון:

  1. לא להוסיף רק חלבון מהחי, שכן גם חלבון מהחי בכמויות גבוהות מדי עלול לעשות לנו נזק.
    חשוב שהחלבון מהצומח יהיה חלבון מלא, כלומר שמכיל את כל חומצות האמינו החיוניות לגוף.

מזונות מהצומח המכילים חלבון מלא:

  • זרעי צ’יה
  • טופו
  • ספירולינה
  • קינואה

ועכשיו רבות מכן ישאלו ובצדק, רגע אחד, לא דיברנו על הקולגן? איפה הוא בכל הסיפור? אכן דיברנו והנה לפניכן ההסבר:

חלבון הקולגן, בדיוק כמו כל חלבון בגוף שלנו בנוי משרשרת של חומצות אמינו, דמיינו לעצמכן ממש שרשרת של חרוזים. אחד מתפקידיה החשובים של הקיבה הוא פירוק ועיכול חלבונים. בתהליך העיכול, כל חלבון שמגיע לקיבה נפתח ומתפרק, לאותן חומצות אמינו בודדות (פפטידים), תהליך שנקרא בשלב הראשון שלו “דה-נטורציה”. אחר פירוק החלבון, אותן חומצות אמינו נספגות בדם ורק אז – הגוף שב להרכיב אותן – ממש כמו פאזל.

כל קולגן מהמזון או תוסף קולגן שתצרכו בשלמותו עובר בדיוק את אותו תהליך. הקולגן אינו יכול להיספג בשלמות לדם שלנו, ואגב, מאותה הסיבה בדיוק, הקולגן שבמוצרי הקוסמטיקה, גם הוא אינו מגיע ליעדו בשלמות ואף במקרה הנ”ל, לא מגיע כלל. הקולגן בקרמים למיניהם אינו מגיע לשכבת הדרמיס הפנימית, אלה לשכבת העור החיצונית בלבד – שכבת האפידרמיס. לכן, הוא אינו יכול באמת להוות תחליף לקולגן הטבעי המיוצר ע”י הגוף בשכבת הדרמיס, וכל מה שביכולתו של קרם כזה או אחר לעשות ולתרום היא להקנות לחות לשכבה החיצונית ולאפשר ספיחה טובה יותר של מים. האם בזה סיימנו ובא לציון גואל? לא בדיוק.

חומצות האמינו, הן אבני הבניין של החלבון, כעת צריך לגייס את הפועלים שירכיבו את ה”לבנים” הללו או במונח מקצועי נכון יותר: יסנתזו את הקולגן בגוף. מי אלה אותם “פועלי בניין”? יש כמה וכמה ואנו נפרט על שלושה מהחשובים בהם: ויטמין סי, אבץ, נחושת.

  1. ויטמין C
    חיוני לתהליך הביוכימי של הגוף ליצירת הקולגן, על ידי מסירת אלקטרונים לאנזימים המשתתפים בתהליך הייצור.

מזונות עשירים בוויטמין C, כידוע במגוון פירות וירקות. מה שפחות ידוע הוא שהירק העשיר ביותר בוויטמין C הוא הפלפל האדום. פלפל אדום ממוצע מכיל מעל 200 מ”ג ויטמין C!!! שהם 213% מהמינון היומי המומלץ.

  1. אבץ
    מינרל האבץ חיוני לתהליכים ביולוגיים רבים, בין היתר, בעל תפקיד בייצור קולגן כחומר משלים לו. מחסור באבץ עלול מקשה על ריפוי פצעים ופגמים בעור – כוויות או אקנה למשל.

מזונות עשירים באבץ:

  • צדפות
  • נבט חיטה
  • לבבות עוף
  • סובין חיטה
  • בזיליקום
  • קקאו
  • אגוזים וזרעים (טבעיים שאינם קלויים).
  1. נחושת

מינרל הנחושת חיוני, גם הוא, לייצור הקולגן באמצעות הפעלת אנזים בשם ליסיל אוקסידאז (lysyl oxidase enzyme).

מזונות עשירים בנחושת:

  • כבד
  • פטריות שיטאקי
  • אגוזים
  • שומשום
  • עלים ירוקים
  • שקדים
  1. נוגדי חמצון והמון!

נוגדי החמצון נלחמים ברדיקליים החופשיים – שהם, לפי אחת התיאורית המובילות בתחום שפותחה ע”י ד”ר Denham Harman, האחראיים העיקריים לתהליכי הזקנה. הטענה העומדת בבסיס התיאוריה היא שהרדיקליים החופשיים גורמים לתהליך שנקרא חמצון, תגובת שרשרת כימית לחטיפת אלקטרונים בין מולקולות, היוצרת עוד ועוד רדיקלים חופשיים. הרדיקליים הללו מתרבים יתר על המידה עד שהם תוקפים את תאי הגוף שלנו  ופוגעים במרכיבים החיוניים שבהם, כשהם לא פוסחים על תאי העור, ובכך למעשה מניעים ומאיצים את תהליך הזקנה. ניתן לומר שהם “שודדים” לנו את הקולגן וגורמים לעור שלנו להיות מקומט יותר.

נוגדי החימצון, ה”אנטי אוקסידנטים”, הם למעשה המגנים שלנו מפני אותם רדיקלים חופשיים.

מחקר רלוונטי לתחום שפורסם במרץ 2020 בחן את השפעותיו של סרום (תכשיר קוסמטי) המכיל תמצית תאי עלי פטל, ויטמין E וויטמין C ומצא כי  לסרום יש השפעות אנטי-אייג’ינג והבהרות של העור.

הנה דוגמאות למזונות המכילים כמה מנוגדי החמצון העוצמתיים הקיימים:

  • מזונות המכילים ויטמין A (גזר, דלעת, פפאיה, בטטה, תמרים, משמש, חסה, תירס, אגוזים, תרד, פטרוזיליה ועוד).
  • מזונות המכילים ויטמין E (שמן זית, אבוקדו ואגוזים (לא קלויים) – אגוז מלך, פקאן, קשיו, שקדים קלופים).
  • מזונות המכילים פוליפנולים (רימונים, יין אדום, ענבים, אוכמניות ופטל).
  1. שומן

אבל לא סתם שומן, אלא שומן בריא! התרומה של השומן היא כפולה:

  1. חומצות שומן, ה”טובות” שבהן – אומגה 3 למשל, שומרות על לחות העור וגמישותו ומפחיתות תהליכים דלקתיים בגוף – כאלה שעלולים לפגוע גם בעור.
  2. השומן מסייע לספיגת ויטמינים מסיסים בשומן: ויטמיני DEKA(שהם כאמור נוגדי חמצון עוצמתיים ביותר).

מזונות המכילים שומנים בריאים:

  • אבוקדו
  • קוקוס
  • אגוזים
  • שקדים
  • דגים
  • זרעי ושמן פשתן
  • זרעי צ’יה

אפשרויות להוספת שומנים בריאים לתפריט:

הוספת אבוקדו או אגוזים לסלט עלים, הוספת חלב קוקוס לשייק פירות/ירקות – הוספת כפית שמן זית למיץ גזר, פיזור זרעי פשתן טחונים בסלט או בתבשילים.

ומה לא לאכול?
בגדול: סוכרים, מזונות מעובדים וג’אנק פוד! מחקרים מצאו כי רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות לפגוע בקולגן ובכך לגרום לעור שלנו להתקמט, להיות נפול וחסר נפח.
ושנישאר צעירים לנצח…

מאת: עינב בורשטיין – מדריכת כושר ויועצת תזונה טבעית



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
15-05-2022
איך לטפל בדלקת? המאכלים שכדאי ולא כדאי לכם לאכול
ספורט
12-05-2022
למה קרוספיט מומלץ לגברים?
מתכונים
10-05-2022
מתכון להכנת ספרינג רול עם דיפ בוטנים
תזונה
08-05-2022
6 סיבות שעלולות לגרום לכם לאבד שליטה לגבי האכילה
ספורט
01-05-2022
טעויות שעושים באימונים הגורמות לכאבי גב
טיפוח
24-04-2022
הסימנים שמצביעים שכנראה יש לכם מחסור בוויטמין D
טיפוח
21-04-2022
סדרו את היום: איך לנהל את הזמן כדי להצליח לחיות באורח חיים בריא?
מתכונים
19-04-2022
מתכון להכנת שייק סגול