מאמנים גם את המוח: 10 דברים שכדאי לדעת על מיינדפולנס

בטוח שמעתם על המיינדפולנס, השיטה העתיקה שעוזרת לנו להיות רגועים יותר, ממורכזים יותר ולהשיג דברים שחלמנו עליהם. המיינדפולנס כמו המדיטציה והדמיון המודרך, מגיע אלינו מהמזרח הרחוק, ומשתמשים בשיטה זו מליוני אנשים מסביב לעולם. בשנים האחרונות המיינדפולנס השתלט גם על המערב וגרם להרבה מטפלים לאמץ את השיטה, להפיץ ולעזור לאנשים להתחבר לעצמם.

אז מה זה בעצם מיינדפולנס ואיך תוכלו ליישם את השיטה בעצמכם? עובדות וטיפים לדרך:

  1. מיינדפולנס בתרגום פשוט לעברית זה קשיבות, כלומר – בדיוק כמו שאנחנו מתאמנים בחדר הכושר על מנת לחזק את השרירים שלנו, במיינדפולנס אנחנו מאמנים את המוח שלנו להיות קשוב ולמקד את תשומת הלב שלנו לכאן ועכשיו, לחוויות שלנו ולהווה, בלי לשפוט את המציאות אלא לקבל אותה ואת הרגשות שעולים ממנה בדיוק כפי שהם.
  2. האם ניתן לשלוט במחשבות שלנו, בתגובות וברגשות שלנו? אז לא ממש. המחשבות שלנו מגיעות באופן אוטומטי וכך גם התגובות והרגשות, אבל אנחנו כן יכולים ללמוד להיות נוכחים בכאן ועכשיו, ללמוד להיות קשובים ונוכחים ובכך גם מאושרים יותר, כך מאשרים מחקרים חדשים שפורסמו בשנים האחרונות ומקשרים את העירנות והקשיבות אל האושר.
  3. אתם לא חייבים להיות אנשים רוחניים או פנויים כדי לעשות מיינדפולנס. יש סברה כי מדובר בשיטה שדורשת זמן, אך מסתבר שמיינדפולנס ניתן לעשות בכל מקום, זה בסך הכל דורש מאיתנו להיות בתשומת לב למתרחש. כל אחד יכול להכניס את המיינדפולנס לחייו בכל מקום, כולל בפקק, באמצע יום עבודה, בפגישה או באימון כושר.
  4. מה ההבדל בין מדיטציה למיינדפולנס? אז המדיטציה היא יותר טכנית והמיינדפולנס הוא יותר אימון מתמשך למוח. המיינדפולנס עוזר לנו להיות מפוקסים כל הזמן ולא רק בזמן המדיטציה. ניתן להשתמש במדיטציה ככלי להשגת המיינדפולנס.
  5. איך שיטת המיינדפולנס עשויה לסייע לנו בחיינו? השיטה העתיקה נחקרת בשנים האחרונות במחקרים והיא נצפתה יעילה בשיפור הבריאות הכללית, שיפור התקשורת עם הסביבה, שיפור היחסים הבינאישיים שלנו, הגברת האושר ושיפור הריכוז והדיוק בחיינו.


  1. למי השיטה מתאימה ולמי לא? המיינדפולנס מתאימה לכולם החל מילדים ועד קשישים, לאנשים מאמינים וגם לאלו שלא, רק חשוב לציין שההתחלה לא בהכרח תהיה קלה למי שלא מורגל להיות בכאן ועכשיו, ובעיקר לאנשים עם בעיות קשב וריכוז אך דווקא להם השיטה מעולה ומומלצת.
  2. עיקרון ההדרגה – לאנשים שקשה לתרגל מיינדפולנס או שלא תרגלו מעולם, מומלץ להתחיל בהדרגה, כך שגם 5 דקות ביום יספיקו להתחלה ואף יביאו לתוצאות מרשימות.
  3. מתי רואים תוצאות? תוצאות מתרגול המיינדפולנס ניתן לראות דיי באופן מיידי כי ברגע שאנחנו מתחילים לחיות בכאן ועכשיו מתחילים להתחולל ניסים קטנים שהופכים בהמשך גם לניסים גדולים. אנחנו הופכים להיות מרוכזים יותר, נינוחים יותר, בריאים ועירניים למתרחש מבלי לשפוט.
  4. עיקרון ההתמדה – על מנת לראות תוצאות, עלינו להתמיד, ממש כמו בחדר הכושר, כך גם במיינדפולנס. אמנם גם 5 דקות יעשו נפלאות לחייכם, אבל כל זאת בתנאי שתעשו את זה כל יום ואם אפשר אפילו כמה פעמים ביום.
  5. אז איך עושים את זה? מומלץ להתחיל לעשות מיינדפולנס עם הדרכה, והיום יש לא מעט סרטוני הדרכה ביו טיוב ובאפליקציות השונות, ישנם ספרי הדרכה או קורסים שונים. כשאתם מיומנים ויודעים כיצד עושים זאת, תוכלו להטמיע את השיטה במהלך חייכם. כשנעזרים באיש מקצוע, ניתן לשפר בעזרת מיינדפולנס גם מצבי דיכאון וחרדה.


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
02-12-2021
איך אפשר להפוך אימון של 20 דקות בלבד לאפקטיבי ויעיל?
מתכונים
30-11-2021
מתכון להכנת לביבות תפוח אדמה
ספורט
29-11-2021
סופגניות וקוביות? שומרים על חיטוב גם בחנוכה – יש חיה כזו
ספורט
25-11-2021
בלאק פריידי: מה לקנות כדי לשמור על הבריאות?
מתכונים
23-11-2021
מתכון להכנת תה באבלס מנגו ווניל
ספורט
11-11-2021
האם ריצה מתאימה בגיל מבוגר ואיזה פעילות גופנית הכי מתאימה לגיל הזהב?
מתכונים
09-11-2021
מתכון להכנת שייק שיבולת שועל שוקולד
תזונה
07-11-2021
מהו מטבח אקולוגי ואיך עושים את זה בבית?