הסימנים שמצביעים שכנראה יש לכם מחסור בוויטמין D

נהוג לחשוב שאנשים שחיים במדינות שטופות שמש, לעולם לא יסבלו במחסור בוויטמין D, אך מחקרים גילו כי דווקא באזורים חמים, ישנם אנשים רבים שסובלים ממחסור בוויטמין שמגיע מקרני השמש וממאכלים שונים בתזונה שלנו. באילו מאכלים תמצאו וויטמין D, מתי כדאי לקחת תוסף ומהם התסמינים שיכולים להצביע על כך שיש לכם מחסור?

האנשים שמועדים למחסור

וויטמין D אחראי על תהליכי בריאות שונים וחשובים בגוף וביניהם הוא אחראי על חיזוק מערכת החיסון שלנו, על מניעה וטיפול במחלות שונות כמו אוסטופורוזיס, סוכרת, יתר לחץ דם ועוד. אנחנו מקבלים את הוויטמין החשוב בעיקר מקרני השמש וגם מהתזונה שלנו, אז איך זה יכול להיות שכל כך הרבה אנשים ברחבי העולם סובלים מחוסר? ככל הנראה בעקבות המעבר לעידן המודרני, בו אנחנו נוטים להסתגר רוב היום במשרדים ובמבנים סגורים ולא נחשפים בכלל לקרני השמש ובעיקר בחורף. האנשים שנוטים להיות בחוסר הם אלו שעובדים שעות מרובות מול המחשב ולא יוצאים החוצה, אנשים בעלי עור כהה ואנשים מעל גיל 50.

באילו מאכלים ניתן למצוא וויטמין D

מלבד קרני השמש, ניתן למצוא את הוויטמין גם במאכלים שונים כמו דגים, וביניהם טונה, סלמון, מקרל וסרדינים. הוא נמצא גם בביצים, בשר, ובעיקר בכבד, טופו, פטריות ובמיץ תפוזים.

מתי כדאי לקחת תוסף של וויטמין D?

מומלץ לכולם לעקוב אחר ערכי וויטמין D בבדיקת דם שגרתית ולדאוג לבקש אותה מהרופא שלכם, במיוחד אם אתם לא אוכלים מאכלים עשירים בוויטמין D או שאתם לא מבלים מספיק זמן תחת קרני השמש, אם עברתם את גיל 50, אם אתם בעלי עור כהה או אם יש לכם את אחד מהתסמינים שמצביעים על מחסור. מומלץ לקחת תוסף רק לאחר שראיתם בבדיקות שיש לכם מחסור בהמלצת רופא או גורם מקצועי אחר.

הסימנים שעשויים להצביע שחסר לכם וויטמין D

  1. העליתם במשקל לאחרונה – זו יכולה להיות השמנת יתר או אפילו כמה קילוגרמים שהעליתם לפתע ואתם לא מצליחים להוריד אותם. מחסור בוויטמין די עלול לגרום לעלייה במשקל, כך נמצא במחקר שהתפרסם בשנת 2020. קישור למחקר: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32204746/
  2. אתם נוטים לחלות הרבה – אם אתם נדבקים בשפעת, צינון או בווירוסים בשכיחות גבוהה, זה עלול להיות סימן שחסר לכם וויטמין די, מכיוון שהוויטמין קשור למערכת החיסון והוא משפיע עליה. מחקרים מצאו קשר בין מערכת חיסון ירודה למחסור בוויטמין די. בנוסף, גם החלמה איטית ממחלה קשורה במחסור של הוויטמין.
  3. אתם עייפים וחלשים – עייפות יכולה להיגרם כתוצאה מגורמים רבים, כאשר אחד מהם היא מחסור בוויטמין D, אז אם אתם סובלים מעייפות כרונית שאינה קשורה בשעות השינה שלכם, מומלץ לעשות בדיקות דם ולבדוק.
  4. מצב הרוח שלכם לא משהו – רמות גבוהות של וויטמין די, עוזרת בשמירה על מצב רוח מרומם ולהיפך. שורת מחקרים מצאו את הקשר בין מצב הרוח שלנו לוויטמין עד כדי שמחסור בוויטמין די עלול לגרום למצבי דיכאון וחרדה.
  5. כאבי גב ומפרקים/בריחת סידן – וויטמין D משפר את ספיגת הסידן בגוף וכשחסר לנו ממנו, הגוף שלנו סופג פחות טוב סידן וכתוצאה מכך אנשים יכולים לסבול מכאבי גב, כאבי עצמות או מבריחת סידן.

מאת: שרון ינובסקי קפלן –  מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.

 



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
14-08-2022
עיקרון הסינרגיה: שילוב המזונות ואיך לעשות זאת נכון
ספורט
11-08-2022
תרגילי פילאטיס לגיל השלישי
ספורט
07-08-2022
אוף החום: איך לסבול פחות מחום?
ספורט
04-08-2022
אחת ולתמיד: למה אנחנו לא שותים מספיק מים?
מתכונים
02-08-2022
מתכון להכנת סורבה תה
ספורט
31-07-2022
בכושר או באימונים: איך אפשר לשמר תוצאות לאורך זמן?
ספורט
28-07-2022
למה אנחנו עולים במשקל ככל שמתבגרים ואיך מונעים את ההשמנה עם הגיל
ספורט
24-07-2022
הטיפים שיעזרו לכם להגיע יותר חזקים לאימון משקולות