הקפידו על השינה: 8 סכנות בחוסר שינה מצטבר

פגיעה בזיכרון, בעיות עור, מערכת חיסון חלשה, דכאון ועלייה במשקל הם רק חלק מהדברים שעלולים לקרות למי שלא מקפיד על שינה מספקת לאורך זמן

השינה היא המטען הבסיסי שלנו, בלעדיה אנחנו לא יכולים לתפקד בצורה תקינה, גם מבחינה מוחית, פיזית ונפשית. חוסר שינה מוגדר כשאדם ישן מעט מדי שעות לפי ההמלצות (פחות מ6-8 שעות שינה בלילה), והוא עלול להיות כרוני או אקוטי, לתקופות מסוימות. מספר השעות המומלץ לשינה משתנה עם הגיל. ילדים זקוקים ליותר שינה מאשר מבוגרים, וזה גם משתנה מאדם לאדם. חוסר שינה נובע מלחצים נפשיים, נדודי שינה, דום נשימה במהלך השינה, אכילה לא נכונה, שתייה מרובה של קפאין ועוד. מה עלול לקרות לגוף שלנו אם לא נקפיד על שינה תקינה לאורך זמן? אחרי שתקראו את זה, ייתכן שתקפידו בקנאות על שעות השינה שלכם.

  1. פגיעה קוגניטיבית

אחת הפגיעות החמורות בחוסר שינה והסכנות הגדולות קשורות לכל מה שקורה למוח שלנו שאנחנו לא ישנים. מחקר משנת 2000 מצא שמחסור משפיע על הערנות והתפקוד השכלי ועלול לגרום לירידה בפעילות המוח ובתפקודו וכן בזיכרון של אלו שלא ישנים. הפגיעה העיקרית נצפתה באזור התלמוס, שאחראי על ערנות וקשב, ובקליפת המוח הקדם-מצחית, שממלאת תפקידים בערנות, קשב ותהליכים שכליים מורכבים.

  1. היחלשות של מערכת החיסון

אנשים שלא ישנים מספיק גורמים לחולשה במערכת החיסון שלהם. הם חשופים יותר למחלות ולחדירה של וירוסים וחיידקים. חוסר שינה גם מגביר את פעילות הציר היפותלמוס-יותרת המוח-אדרנל, שאחראי על התגובה למצבי לחץ ופעילות מערכת החיסון, העיכול וניצול האנרגיה.

  1. עלייה במשקל

הרבה אנשים לא מקשרים את המחסור לשינה שלהם לעלייה במשקל שלהם, אך מסתבר שיש קשר ישיר בין מחסור לשינה ותזונה לקויה והשמנת יתר. כשהשינה לקויה או לא מספקת, אנשים מרגישים עייפים ורעבים יותר. העייפות גורמת לכך שבן אדם ירגיש צורך גדול יותר בעיקר במתוקים ופחמימות על מנת להתעורר.

  1. דכאון ומצבי רוח משתנים

למחסור בשינה יש השפעה ישירה גם על מצב הרוח שלנו. נמצא שאנשים שלא ישנים מספיק לאורך זמן נוטים לסבול יותר ממצבים נפשיים שונים כמו דכאון, בקושי בוויסות רגשי ובחוסר חשק לבצע פעולות פשוטות.



  1. סיכון לסוכרת 2

מחקרים שונים מצאו את הקשר בין חוסר שינה מתמשך לבין התפתחות סוכרת מסוג 2. בעת שהגוף לא מקבל מספיק שעות שינה, הוא מעלה את עמידות הגוף בפני אינסולין, וזה מעלה עוד יותר את הסיכון להתפתחות סוכרת.

  1. בעיות עור

בזמן השינה העור שלנו מתחדש, וכאשר הגוף אינו מספיק להתחדש, ובנוסף, גם מפריש את הורמון הקורטיזול, שהוא הורמון הסטרס, זה פוגע בייצור הקולגן בגוף, שאחראי על חידוש העור. חוסר בשינה מתמשך פוגע בנראות העור, בלחות שלו, ועלול להחמיר בעיות עור.

  1. עלייה בלחץ הדם

מחקר אמריקאי גילה כי אנשים שלא ישנים מספיק מעלים את הסיכון שלהם לפחת עלייה בלחץ הדם פי 3.5 מאשר אנשים שישנים באופן תקין.

  1. דלקתיות וכאבים

אנשים שלא ישנים בלילות, נמצאים בסיכון יתר להתפתחות של דלקות שונות בגוף ולכאבים. חוקרים אמריקאים מצאו תהליך ביולוגי המשבש את פעילות המערכת החיסונית ומעלה את הדלקתיות בגוף.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?
ספורט
02-05-2024
הגיע הזמן: 6 הרגלי כושר שהגיע הזמן להפסיק איתם כבר
תזונה
18-04-2024
ניקוי רעלים: מה אוכלים ומתי עושים?
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו

תפריט נגישות