המלצות בריאותיות לראש השנה: איך לא להפריז באכילה?

חוששים מאכילת יתר בארוחות החג? בואו בלבוש צמוד יותר שיעזור לכם להרגיש את האי נוחות בזמן, יודעים שתאכלו יותר? תלמדו לאזן לפני ואחרי, ומה עושים עם כל הברכות? כל ההמלצות לראש השנה בריא וקליל

בכל שנה אנחנו נכנסים מחדש לתקופה הזאת, שהיא מצד אחד מרגשת ונעימה בחיק המשפחה, ומצד שני עלולה להיות מעיקה לבטן ולתחושה הכבדה. ובכל שנה מחדש אנחנו מבטיחים לעצמינו שאולי הפעם נצליח לשמור על התזונה והמשקל, אבל לצערנו זה לא תמיד עובד, ועדיין הישראלים עולים כ-2 קילוגרם מדי שנה בתקופת החגים, ולא תמיד הם יורדים עד לחג הבא. אז איך נמנעים מכך ואיך שומרים על המשקל הפעם? בואו נחלק את זה ללפני, תוך כדי ואחרי:

לפני החג – מכינים את הגוף

הרבה אנשים אוכלים הרבה במהלך החגים ומנסים לאזן רק לאחר מכן, אך ברוב המקרים, כשיש הרבה ארוחות חג, מומלץ להכין את הגוף לפני ולהתחיל את האיזון כמה ימים לפני. בימים שלפני החג, כשאתם יודעים שתאכלו יותר, מומלץ לאכול ארוחות קלילות יותר, לסיים לאכול מוקדם, להיות יותר בתנועה מתמיד ולשתות יותר מים. ההכנה המוקדמת של הגוף תמנע את ההשמנה הידועה של החגים ותעזור לכם לצאת מהחג הזה קלילים יותר.

טיפים לחג עצמו :

 

    1. התלבשו בהתאם – אחד הדברים שיכולים לעזור לנו להישאר בשליטה על האוכל זה ללבוש בגדים שיזכירו לנו מתי אנחנו מתחילים להגזים, כי כולנו יודעים שמגיע הרגע שבו אנחנו רוצים לפתוח כפתור במכנסיים, זה רמז עבה לכך שהפרזנו באכילה. הרמב”ם המליץ לעולם לא להגיע למצב של התפוצצות, אלא לסיים לאכול כשיש לנו עוד שליש מקום בקיבה לעוד. אם אתם לא בטוחים מהי ההרגשה הזו, פשוט הגיעו לחג בבגדים צמודים ולא בבגדים רחבים שיטשטשו את רמת השובע.
    2. זכרו שגם למאכלי הברכות יש קלוריות – חשוב לאכול מכל המאכלים שאנו מברכים עליהם, אבל אפשר גם רק לטעום ולא להגזים עם התפוח בדבש והרימון. אכלו בשביל הברכה ולא בשביל הארוחה.
    3. התחילו את הארוחה עצמה בירקות – כדי שתמלאו מעט את הקיבה בוויטמינים, מינרלים, סיבים, מים ונוגדי חמצון. לאחר מכן עברו לחלבונים ורק לאחר מכן אכלו את הפחמימות והשומנים.
    4. הימנעו ממאכלים מטוגנים – בחרו באוכל חי ככל שניתן, ובמזון מבושל או מוקפץ שכולל כמה שפחות שמן.
    5. שתו מים לפני הארוחה – לפעמים אנחנו אוכלים יותר כאשר אנחנו צמאים.
    6. זכרו שגם לאלכוהול יש קלוריות – היזהרו מיותר מדי יין. שתו לאט ובתבונה. וותרו על משקאות ממותקים, אל תשתו את הקלוריות שלכם.
    7. היזהרו ממזון מתוק – ישנם מאכלים רבים שמוסיפים להם סוכר, סילאן, דבש ועוד, אלו בדיוק המאכלים שיגרמו לכם לאכול יותר בחג הזה. בחרו במזון פחות מתובל ופחות מתוק.
    8. סרבו בנימוס לטעום מהכל – נכון שכל הסבתות ודודות ירצו שתטעמו מהתבשיל שלהם, ובכל זאת, אל תאכלו משהו שאתם לא רוצים לאכול או שנראה לכם פחות בריא ויותר עתיר בשומן. אל תאכלו מאכלים רק כי לא נעים לכם, כי אחר כך לא יהיה לכם נעים בבטן.
    9. תזכרו את היום שאחרי – ממש במהלך החג, תחשבו על היום שאחרי הארוחה, איך תרגישו? האם תהיו מרוצים מעצמכם ששלטתם בעצמכם או שתתבאסו מהתחושה הכבדה והלא נעימה?

 

 

אחרי החג – מאזנים

    1. בבוקר שלאחר ארוחת החג, התחילו לאכול מעט יותר מאוחר. תנו לקיבה קצת חופש מעיכול.
    2. נסו לבצע פעילות גופנית אירובית על בטן ריקה, שתעזור לנצל יותר שריפה של שומנים.
    3. בצעו פעילות אירובית ארוכה יותר מהרגיל בדופק בינוני נמוך, שגם היא ידועה כפעילות לשריפת שומן.
    4. אם נותר לכם כוח, בצעו גם אימון כוח, שיגביר את המטבוליזם שלכם.
    5. ואם אכלתם מעט יותר מדי, חשוב שלא תפתחו רגשות אשם, שהם מתסכלים וגורמים לאכילת יתר ואכילה רגשית. המשיכו הלאה בשגרת חייכם בשמחה ואהבה עצמית.

 

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
26-05-2024
למה כל כך קשה לנו להתמיד באימונים ומהם סודות ההתמדה?
ספורט
23-05-2024
פילאטיס רצפה או מכשירים? מה עדיף?
מתכונים
21-05-2024
מתכון תה קר בטעם לימון ומנגו
תזונה
18-05-2024
הסוד לגוף צעיר: מה להכניס לשייק כדי להישאר צעירים?
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?

תפריט נגישות