זהירות: המאכלים שגורמים להשמנה בטנית

הרבה אנשים חושבים שהשמנה באופן כללי היא דבר מסוכן לבריאות, הגורם לתחלואות שונות, אך למעשה לא כל השמנה היא מסוכנת, אלא בעיקר השמנה בטנית. מה גורם לנו להשמין דווקא בבטן ולמה זה כל כך מסוכן לבריאות? ואלו המאכלים שכדאי לכם להימנע מהם כדי לשמור על הבריאות

40% מהישראלים סובלים מהשמנה, כאשר 25% סובלים מעודף משקל, אך השומן המטריד ביותר הוא השומן שמצטבר לנו בבטן ולא בהכרח המשקל, כי ישנם אנשים בעלי אותו משקל ולכל אחד מהם הרכב גוף אחר ועלינו להתייחס בעיקר לאחוזי השומן ולמיקום שבו בוחר השומן להתמקם.

למה השמנה בטנית היא מסוכנת?

השמנה שמצטברת באזור הבטן, הנקראת גם השמנה ויסרלית, מעידה על שומן תת עורי שמסתתר לעיתים גם מתחת לשרירי הבטן או מעליהם. השמנה בטנית מקושרת היום למחלות שונות שנכללות תחת התסמונת המטבולית וביניהן סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני, שחלות פוליציסטיות, מחלות לב וסרטן.

הבעיה העיקרית היא שלרוב אנחנו לא מרגישים כאבים או תסמינים מיוחדים כאשר אנחנו סובלים מהתסמונת המטבולית, והיא בעצם שלב לפני שעלולות להגיע המחלות עצמן. מה שיכול להעיד על התסמונת המטבולית זה סוכר גבוה בצום, כולסטרול HDL נמוך, שהוא בעצם הכולסטרול הטוב, זה שאחראי על פירוק, שומנים בדם, לחץ דם גבוה וגם השמנה בטנית.

למה אנחנו משמינים דווקא בבטן?

יש סיבות שונות למה אדם אחד משמין דווקא בבטן ואחר בידיים או באגן. נשים למשל נוטות לצבור שומן יותר באזור הירכיים, אך גם פה אין זה מחייב והסיבות לכך הן מגוונות החל מגנטיקה, בעיות הורמונליות שונות, אורח חיים קלוקל שכולל חוסר שינה, ישיבה מרובה, חוסר תנועה, אכילת שומני טראנס, עודף פרוקטוז, צריכה מוגברת של בשר, אלכוהול, תרופות ואפילו סטרס גורם לנו לאגור יותר שומן באזור הבטן.

מהם המאכלים שגורמים בעיקר להשמנה בטנית?

לפני מה לאכול ומה לא לאכול, אחת הסוגיות החשובות שחשוב להבין היא גם הכמות שאנחנו אוכלים, כי כל כמות גדולה ממה שאנחנו צורכים, מצטברת במאגרי השומן ולרוב זה יהיה באזור הבטן. האוכל שלנו זה בעצם הדלק שלנו וחשוב להבין שעודף בדלק שלגוף אין מה לעשות איתו, עלול להיות מסוכן לבריאות. מאכלים שנוטים להיאגר בבטן וכדאי להקטין צריכתם ובעיקר אם אתם סובלים מהשמנה בטנית: סוכרים פשוטים שנמצאים בסוכר לבן, עוגות, עוגיות, ממתקים, גלידות וכו’, מאכלים מעובדים למיניהם, מאכלים שמכילים שומני טראנס כמו בבורקסים ועוגות, מאכלים מטוגנים כמו צ’יפס או שניצל, מוצרים מהחי כמו בשר אדום שמן ואלכוהול כמו בירות, יין ושאר משקאות אלכוהוליים. 

6 טיפים להתמודדות עם השמנה בטנית:

  1. בצעו פעילות גופנית מותאמת – לסובלים מהשמנה בטנית מומלץ לעשות פעילות אירובית יומיומית של חצי שעה עד שעה ביום ובנוסף, להגדיל את התנועתיות שלהם במשך היום. כלומר – לא מספיק לעשות אימון אחד ביום אלא רצוי להוסיף גם הליכות יזומות, להגדיל את מספר הצעדים היומי, לעלות ולרדת מדרגות ולמצוא עוד דרכים לזוז. פעילויות אירוביות מומלצות: הליכה, ריצה (במידה ואין עודף משקל גדול), אופניים או שחייה.
  2. אכלו בריא – נסו להרבות בפירות וירקות חיים שעשירים בוויטמינים ומינרלים, תורמים לתחושת שובע, ועוזרים לפנות רעלים מהגוף.
  3. מחקרים מצאו שתה ירוק עשוי לעזור להפחתת השומן הבטני בזכות נוגדי החמצון שבו.
  4. הפחיתו את מינון הסוכרים והפחמימות שבתפריט שלכם.
  5. נסו לסיים לאכול מוקדם ולא לאכול בלילה. אכילות ליליות גורמות לגוף לאגור שומן באזור הבטן.
  6. הורידו את רמות הסטרס מחייכם. חפשו דרכים להירגע כדי לא לגרום לגוף לאגור שומן באזור הבטן. זו יכולה להיות מדיטציה יומית, שיעור יוגה, נשימות או דמיון מודרך.

מאת: שרון ינובסקי קפלן –  מאמנת כושר וריצה, אמא ל-3 בנים, מרתוניסטית ועיתונאית.

 

 

 

 

 



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
14-08-2022
עיקרון הסינרגיה: שילוב המזונות ואיך לעשות זאת נכון
ספורט
11-08-2022
תרגילי פילאטיס לגיל השלישי
ספורט
07-08-2022
אוף החום: איך לסבול פחות מחום?
ספורט
04-08-2022
אחת ולתמיד: למה אנחנו לא שותים מספיק מים?
מתכונים
02-08-2022
מתכון להכנת סורבה תה
ספורט
31-07-2022
בכושר או באימונים: איך אפשר לשמר תוצאות לאורך זמן?
ספורט
28-07-2022
למה אנחנו עולים במשקל ככל שמתבגרים ואיך מונעים את ההשמנה עם הגיל
ספורט
24-07-2022
הטיפים שיעזרו לכם להגיע יותר חזקים לאימון משקולות