הקוקוס – כפי שלא היכרתם מעולם!

תודו, תאילנד מעולם לא נראתה רחוקה יותר. אבל החדשות הטובות הן שהקוקוסים הטרופיים, הגדלים בתאילנד מצאו את דרכם לישראל! ולמרות שאנחנו נמצאים עדיין בעיצומו של חודש פברואר הקפוא (אז מה אם בפועל היינו עם חולצה קצרה בחלק ממנו?), הגיע הזמן להכיר בעובדה שאנחנו בעצם חיים במדבר, ומבלי שנספיק לעשות עוד אפצ’י נמצא עצמנו בתוך הקיץ הישראלי, כשחום יולי-אוגוסט כבר אורב לנו בפתח. ובדיוק כפי שהנמלה החרוצה, מגירה מפלי זיעה בעבודתה הקשה של אגירת מזון לחורף, כדאי לנו, להכין עצמנו דווקא לקיץ ולעשות בהשראתה של הנמלה, רק בדיוק את ההיפך – להתחיל להשיל את המשקל שצברנו ב”שנת החורף” – ואין זמן טוב יותר, מ…עכשיו.

בשפת הסנסקריט, דקל הקוקוס מכונה בשם “קלפה וריקשה” שהמשמעות היא: “העץ הנותן את כל צורכי החיים”. אז אפשר להטיל ספק לגבי המענה לכל צרכי החיים שלנו אבל כשזה נוגע לצורך להוריד משקל הקוקוס בהחלט עונה עליו.

אז מה הקשר בעצם בין אגוז הקוקוס, (שאם נדייק בעובדות, הוא בכלל בעצם פרי) לבין השלת משקל תשאלו, ובצדק?! זהו! שיש קשר וקשר מאוד מעניין.

נתחיל ב”בשר הקוקוס” – זהו החלק הלבן המוצק המצוי בתוך הקוקוס. בקוקוס בוגר אותו הבשר יהיה מוצק ובקוקוס צעיר – רך ונוזלי יותר וזאת מכיוון שתכולת המים בקוקוס צעיר גבוהה יותר.

כיצד כדאי לצרוך את בשר הקוקוס? 

את בשר הקוקוס ניתן לצרוך גם בצורתו הטבעית היישר מהקוקוס (תאילנד, כבר הזכרנו?!) וגם בצורתו האחרת שהיא חלב הקוקוס, כאשר אופציה מצוינת היא לשלב אותו בשיקים – את הבשר או את החלב. שייק, כשהוא מכיל את המרכיבים הנכונים, הוא תחליף נפלא ומזין לארוחת בוקר/צהרים עתירת פחמימות (לרוב ריקות). גדולים וחכמים מאיתנו טוענים שהסוד להשגת יתרון בכל תחום בחיים הוא קודם כל להתחיל –  ואם מדברים על מעבר לאורח חיים בריא בהחלט כדאי להתחיל כאן ולהמיר ארוחה אחת ביום לשייק.

אחד המרכיבים שחשוב לשלב בשייק הוא שומן והסיבה לכך היא ששומן מאט את קצב ספיגת הסוכר בדם. בשר הקוקוס המורכב ברובו משומן רווי (אך בריא… נגיע לזה בהמשך)  מאט את קצב ספיגת הסוכר בדם ובכך מונע עלייה חדה של הסוכר, וכפועל יוצא מכך מונע גם הפרשה מאסיבית של אינסולין, אותו הורמון שאחראי להכניס את הסוכר המגיע לדם לתוך תאי הגוף שלנו. מהסיבה הזו בדיוק הקוקוס, המורכב רובו מחומצות שומן, הופך את השייק שלנו לבריא יותר ומשביע יותר, כשתחושת השובע אף נשארת לזמן ארוך יותר.

כידוע, כשתחושת השובע נשארת לזמן רב יותר, כך אנו מסייעים לגופנו להשיל משקל. יש שיאמרו שמעבר לתרומה הבריאותית של הקוקוס, השייק אפילו טעים יותר הודות למרקם של בשר וחלב הקוקוס שהופכים אותו לקרמי יותר.

ומה למדע יש לתרום לנושא? 

הקשר בין חומצות שומן בינונית שרשרת (MCT) לבין ירידה במשקל הוא נושא “חם” בעולם המחקר. מחקר משנת 2014 שמטרתו הייתה לקבוע את ההשפעות של MCT על התיאבון וצריכת המזון מצא כי צריכה של שמן MCT הובילו לעלייה נמוכה יותר בטריגליצרידים ובגלוקוז ועלייה גדולה יותר בהורמונים שמפחיתים תיאבון וגורמים לתחושת שובע, וזאת בהשוואה לשומנים בעלי שרשרת ארוכה (LCT).

מעבר לתרומה להורדת המשקל בשר הקוקוס מכיל גם מינרלים חיוניים לנו כדוגמת: 

אשלגן – האשלגן חיוני לשמירת מאזן הנוזלים בגופנו, לתפקוד התקין של השרירים וכיווצם, לשמירה על לחץ דם תקין, מטבוליזם תקין וכן לתפקודי לב תקינים. ב- 100 גרם קוקוס נמצא 356 מ”ג אשלגן, כמעט כ- 10% מכמות הצריכה היומית המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) וועדת המזון והתזונה של ארה”ב (FDA) שהיא לפחות 4.7 גרם.

זרחן – הזרחן, בין היתר, תורם לתקינות העצמות והשיניים וב- 100 גרם קוקוס ניתן למצוא 113 מ”ג, כאשר הכמות המומלצת היומית היא כ- 700 מ”ג.

ברזל – המינרל החיוני ליצירת ההמוגלובין, המולקולה המצויה בכדוריות הדם האדומות האחראית להסעת החמצן לכל חלקי גופנו. ב- 100 גרם קוקוס נמצא 2.4 מ”ג ברזל כאשר הכמות היומית המומלצת היא בין 7-14 מ”ג.

נמשיך לאחד ממזונות העל, כפי שנוטים לכנות אותם – מי הקוקוס!

הטעימים להפליא שנמצאים לנו בתוך אגוז (פרי) הקוקוס ולשילוב שלהם באורח החיים הבריא שאנחנו רוצים לאמץ. ואיך עושים זאת? מיד תבינו. השמנת יתר, לדאבוננו הרב, הפכה למגיפה של ממש בעולם המודרני ובעיקר באורח החיים המערבי, מספר מחקרים לא מבוטל מצא קשר ישיר בין צריכת משקאות ממותקים להשמנה ולעליה בסיכון לפתח סכרת. מי הקוקס הם פתרון פשוט מצוין כשהם מהווים תחליף מזין ולא פחות טעים לאותם משקאות ממותקים.

ומדוע הם כול כך מזינים אותם מי קוקוס?

ראשית, בניגוד למשקאות ממותקים, מי הקוקוס הם טבעיים ללא שום תוספות של סוכר חומרים מעובדים או משמרים שלרוב עלולים לפגוע בבריאותנו. מי הקוקוס מכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים רבים מקבוצת ויטמיני בי  ונוגדי  חמצון ולכן , בין היתר, הם תורמים לפעילותה ותקינותה של מערכת החיסון שלנו ולמראה עור צעיר ורענן יותר. מחקרים של השנים האחרונות הראו שמי קוקוס תורמים להורדת לחץ דם ולהפחתה במשקל.

מי הקוקוס הם משקה טבעי, מתוק ומרווה מה שהופך אותם לבחירה נכונה ונבונה להיות המשקה שלכם בכל עונות השנה ובמיוחד בקיץ כשצמאים יותר ולא מסתפקים רק במים.

ולבסוף  אי אפשר שלא להזכיר את שמן הקוקוס!

השמנים תופסים במטבחים שלנו מקום נכבד ולמי מאיתנו שמעוניינים לשפר את הבריאות שלנו כדאי ביותר להשתמש בשמן הקוקוס, כשטעמו משתלב נפלא בתבשילים ובקינוחים, על פני השמנים האחרים היותר נפוצים אבל הפחות בריאים. ומהו הסוד של שמן הקוקוס שהופך אותו לאחד מהשמנים הבריאים לשימוש? שמן הקוקוס מכיל כ- 90% של חומצות שומן רוויות מהצומח ולכן אינו מתפרק בקלות או נהרס בחימום – מה שנקרא “התחמצנות”.

ומה לגבי היותו מכיל שומן רווי בכמות גבוהה?

למרות ששנים לימדו אותנו ששומן רווי אינו בריא, הנה לכם תפנית בעלילה ותגלית בעולם הבריאות והתזונה, לא פחות ממרעישה: שומן רווי מהצומח, כמו שומן הקוקוס שלנו, מורכב מחומצות שומן בינוניות שרשרת (Medium (Chain Triglyceride, בניגוד לשומן רווי מהחי המכיל חומצות שומן ארוכות שרשרת (Medium Chain (Triglyceride. מחקרים מצאו כי שומן רווי המכיל חומצות שומן קצרות ובינוניות (בניגוד לחומצות השומן הארוכות) אינו שוקע בדפנות העורקים שלנו ולפיכך אינו מהווה סכנה בריאותית.

לחובבי המדע והמחקרים ביננו, רק נציין בקצרה שהתערבויות קליניות ראשוניות בלבד מצאו ששמן הקוקוס במקרים מסוימים יכול לעזור למצבים התחלתיים/בינוניים של אלצהיימר.

ומה עוד יש לנו בשמן הקוקוס שהופך אותו לבריא יותר?

חומצה לאורית שנמצאת גם בחלב אם המכונה ולא בכדי  “הזהב הלבן”. החומצה הלאורית היא אנטי דלקתית ואנטי חיידקית.

טיפ קטן לסיום:

איך נדע לזהות מהו שמן קוקוס איכותי?

שמן קוקוס איכותי הוא שמן קוקוס שמופק בכבישה קרה, כזה שהופך לנוזלי בטמפרטורה של 24 מעלות ומעלה. שמן שנשאר במצבו המוצק גם בטמפרטורה הזו הוא אינו שמן איכותי ויש להימנע מהשימוש בו. כמו כן, עדיף תמיד לרכוש את שמן הקוקוס בצנצנות זכוכית ולא בקופסאות שימורים שעלולות להכיל ביספינול A  – חומר הנחשד כמסרטן.

מאת: עינב בורשטיין – מדריכת כושר ויועצת תזונה טבעית



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
15-05-2022
איך לטפל בדלקת? המאכלים שכדאי ולא כדאי לכם לאכול
ספורט
12-05-2022
למה קרוספיט מומלץ לגברים?
מתכונים
10-05-2022
מתכון להכנת ספרינג רול עם דיפ בוטנים
תזונה
08-05-2022
6 סיבות שעלולות לגרום לכם לאבד שליטה לגבי האכילה
ספורט
01-05-2022
טעויות שעושים באימונים הגורמות לכאבי גב
טיפוח
24-04-2022
הסימנים שמצביעים שכנראה יש לכם מחסור בוויטמין D
טיפוח
21-04-2022
סדרו את היום: איך לנהל את הזמן כדי להצליח לחיות באורח חיים בריא?
מתכונים
19-04-2022
מתכון להכנת שייק סגול