מה זה קורטיזול ולמה כדאי שנאזן אותו?

מיהו הקורטיזול? מה תפקידו בגוף? מה יקרה אם יהיה יותר מדי ממנו? למה חשוב לאזן אותו ואיך עושים את זה?

כולנו יודעים שלחץ נפשי הוא לא חבר קרוב שנרצה לאמץ לאורך זמן, ושיש לו השלכות לא ידידותיות על הבריאות וההורמונים שלנו, כאשר אחד ההורמונים שמשתתפים בחגיגה הוא הקורטיזול. אז מיהו בעצם? מה תפקידו ומה כדאי שנדע עליו? הקורטיזול הוא הורמון המיוצר על ידי בלוטת יותרת הכליה הממוקם בחלקו העליון של הכליות, והוא הורמון חיוני לבריאותנו. תפקידיו שונים ומגוונים, כאשר חלק מהם כוללים שמירה על רמות סוכר תקינות, חילוף חומרים תקין, וויסות לחץ הדם ושמירה על הלב, הגנה מפני דלקות ועוד.

הקורטיזול מופרש אל הגוף שלנו במצבי סטרס, והוא עולה כאמור כשאנחנו חווים טראומה, זיהומים שונים, כשאנחנו חולים, כשיש לנו חום, בעת פעילות גופנית עצימה או במתח נפשי, בעיקר כשהוא מתמשך. ההורמון מופרש לגוף בפולסים משתנים, כאשר הפרשתו מגיעה לשיאה סביב 8:00 בבוקר, והוא יורד בהדרגה עד הערב והלילה.

ייצור מוגבר של קורטיזול אינו בריא לגוף וגם פחות מדי אינו בריא לגוף. עודף קורטיזול עלול לגרום ללחץ דם גבוה, לסוכר גבוה בדם, לחולשת שרירים, בריחת סידן, בעיות במחזור החודשי אצל נשים ועוד. חוסר בייצור ההורמון עלול לגרום לכאבי בטן, חולשה, ועייפות.

איך מאזנים את רמות הקורטיזול?

הקורטיזול שלנו יכול לצאת מאיזון כאשר אנחנו משבשים את שעות השינה שלנו, היות והוא בשיאו בבוקר ולאט לאט יורד, ולכן נראה אצל עובדי משמרות או אצל אנשים שהופכים את הלילה ליום ואת היום ללילה, בעיות וחוסר איזון בהפרשת הקורטיזול. זה יכול לקרות גם להורים לתינוקות שמתעוררים הרבה לילדים קטנים.

בנוסף, לא סתם הורמון זה נקרא גם הורמון הלחץ, כיוון שהוא משתחרר בכמות גבוהה יותר כאשר אנחנו חווים מתח, ולכן, אחת הדרכים שלנו לשמור על איזונו, היא לשמור על מצב נפשי רגוע דרך נשימות, מדיטציות, ואורח חיים רגוע ושליו.



ומה עוד משפיע על רמות הקורטיזול שלנו?

אורח חיים בריא או לא, ישפיע על רמות הקורטיזול בגוף שלנו כמו כן: שתיית וצריכת קפאין. הקפאין משפיע על ההורמונים קורטיזול, אינסולין ואדרנלין. עודף קפה או משקאות המכילים קפאין כמו בקקאו, משקאות אנרגיה שונים או שוקולד, עלולים להעלות את רמות הקורטיזול ולכן מומלץ לצרוך במתינות וגם להימנע משתיית קפה בלילות. דבר נוסף שמשפיע על רמות הקורטיזול זה אלכוהול, שגם משבש את שעות השינה שלנו. מתח נפשי הוא אחד הגורמים העיקריים לעליית הקורטיזול והוא גם גורם לאיבוד וויטמינים כמו B12, וויטמינים מקבוצת B וויטמין C. תה צמחים מסוגים שונים עלול לעזור להורדת הסטרס, וגם סוגי מסאז’ מרגיעים, יוגה, מוזיקה, שהייה בטבע, הליכה יחפה, סביבה חברתית מעצימה, פיתוח אמונה והודיה על מה שיש.

 

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
27-02-2024
מתכון להכנת שוקו חם עם אבוקדו וקינמון
ספורט
25-02-2024
שמרו על בלאנס: תרגיל שיווי משקל שיחטב לכם את כל הגוף
תזונה
18-02-2024
אותה כמות קלוריות רק בלילה: מה זה עושה לגוף שלנו?
ספורט
14-02-2024
איך פעילות גופנית משותפת תשפר את הזוגיות שלכם?
מתכונים
13-02-2024
מתכון להכנת עוגת קרם שוקולד מפנקת
טיפוח
11-02-2024
המדריך השלם לטיפוח בחורף
תזונה
08-02-2024
חורף בריא: תרופות סבתא שיחזקו אתכם
מתכונים
06-02-2024
מתכון להכנת שייק קפה אגוזי לוז

תפריט נגישות