6 סיבות שעלולות לגרום לכם לאבד שליטה לגבי האכילה

מרגישים שהשליטה שלכם על האוכל מכם והלאה? שאתם ממש כבר לא מצליחים לשמור על השליטה של מה נכנס לכם לפה, כמה איך ומתי? זה קורה כמעט לכולנו לפעמים, ויש לכך כמה סיבות ממש הגיוניות שאם תהיו מודעים אליהם, ככל הנראה שתדעו איך להתמודד עם זה ולהחזיר את השליטה לחייכם. אז מהן הסיבות?

  1. לא אוכלים מספיק או לא מזין – אם אתם לא אוכלים מספיק קלוריות ביום, בהתאם לדרישת הגוף שלכם, אז ככל הנראה שתהיו רעבים וכתוצאה מכך אתם יכולים להתנפל על האוכל ללא שליטה. בנוסף, אם תאכלו מאכלים נטולי וויטמינים ומינרלים, ככל הנראה שתמצאו את עצמיכם מתנפלים על שוקולד או על מזונות עתירי סוכר שמעניקים אנרגיה מהירה אך משבשים את רמות הסוכר בדם וגורמים לאכילת יתר. מה עושים? אוכלים מספיק, נמנעים מדיאטות, ומקפידים להכניס מספיק ערכים תזונתיים לגוף מכל אבות המזון.
  2. אתם נמנעים מכל מה שאתם אוהבים – אם אתם מאוד אוהבים שוקולד אבל נמנעים ממנו לגמרי, אז יש סיכוי שפעם בשבוע או שבועיים תמצאו את עצמכם מתנפלים על חפיסה שלמה או שתיים, רק כי לא אפשרתם לעצמכם לאכול ממנו מדי פעם במידה. אז מה עושים? אם אתם מאוד אוהבים שוקולד, אז הרשו לעצמכם מדי פעם קובייה או שתיים ללא רגשות אשם או שתמצאו תחליפים בריאים יותר ותשמרו את השוקולד לסופי שבוע. אבל אל תגבילו בהגזמה ואל תהפכו מאכלים לאסורים או מסוכנים.
  3. אתם משתמשים באימון כעונש על מה שאכלתם – פעילות גופנית היא לא עונש, היא דבר בריא וחיובי שאתם עושים למען עצמכם כדי להרגיש יותר טוב או להיראות יותר טוב. מה הבעיה? שהרבה אנשים מרשים לעצמם לאכול הרבה יותר כי אחר כך הם יתאמנו וזה גורם לחוסר שליטה על האוכל וגם להפיכת האימון לעונש. הפרידו את האוכל מהאימונים. אין שום קשר בין השניים.
  4. אתם ברדיפה אחרי המשקל – אם אתם לא מסוגלים להשאיר את המשקל שלכם בצד ולהשתמש בו לעיתים רחוקות בלבד, אולי עדיף שתוציאו אותו מהבית. שימוש אובססיבי במשקל עלול לגרום לנו לתסכול שגורר דיכאון או מצבי רוח משתנים שכתוצאה מכך תרגישו שאין לכם שליטה על האוכל. מה עושים? זה הזמן להעביר את המשקל הלאה. אתם הרבה יותר ממספר. התמקדו בבריאות ולא במספרים.
  5. אתם עסוקים באשמה – מכירים את זה שאחרי שהגזמתם קצת עם האוכל או שיישרתם קצת יותר מדי מהעוגה ורגשות האשם התחילו לאכול אתכם עד שאכלתם אפילו עוד ועוד? רגשות אשם משמינים הרבה יותר מהאוכל. הרבה אנשים אוכלים הרבה יותר בגלל תחושת האשמה על מה שאכלו, תחושת העצבות, הכעס או החסך. אז מה עושים? היו סלחניים יותר כלפיי עצמכם. גם אם הפרזתם באכילה לא בריאה, המשיכו הלאה בחייכם ותזכרו לאזן ביום שאחרי. כל כעס על עצמיכם מיותר ורק גורם לכם לאבד שליטה עוד יותר.
  6. הסביבה שלכם משפיעה עליכם – לסביבה שלכם יש השפעה על כל הרגלי החיים שלכם ובין היתר גם על האכילה שלכם. למשל: אם אתם נמצאים בזוגיות שבה אתם נפגשים רק בשעות הערב ואז ארוחות משותפות הפכו להיות הבילוי האהוב עליכם, ככל הנראה שתרגישו שהשליטה על האכילה שלכם הולכת ונעלמת. או אם בן או בת הזוג שלכם חובבת פיצות וג’אנק פוד ואוכל/ת את זה על ידכם לעיתים קרובות, ייתכן שגם אתם תאכלו מזה. אז מה עושים? נסו להפריד את הבילויים שלכם מהרגלי האכילה שלכם. הגיעו שבעים למפגשים שלכם ונסו את להיות אלו שמשפיעים על התפריט שלכם. למשל: במקום להזמין משהו מבחוץ או ללכת למסעדה, להכין משהו בריא בבית, או לחילופין, למצוא בילויים נוספים שאינם כוללים אוכל, כמו למשל צפייה בסרט, או פעילות ספורטיבית זוגית.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
14-08-2022
עיקרון הסינרגיה: שילוב המזונות ואיך לעשות זאת נכון
ספורט
11-08-2022
תרגילי פילאטיס לגיל השלישי
ספורט
07-08-2022
אוף החום: איך לסבול פחות מחום?
ספורט
04-08-2022
אחת ולתמיד: למה אנחנו לא שותים מספיק מים?
מתכונים
02-08-2022
מתכון להכנת סורבה תה
ספורט
31-07-2022
בכושר או באימונים: איך אפשר לשמר תוצאות לאורך זמן?
ספורט
28-07-2022
למה אנחנו עולים במשקל ככל שמתבגרים ואיך מונעים את ההשמנה עם הגיל
ספורט
24-07-2022
הטיפים שיעזרו לכם להגיע יותר חזקים לאימון משקולות