6 סיבות שעלולות לגרום לכם לאבד שליטה לגבי האכילה

מרגישים שהשליטה שלכם על האוכל מכם והלאה? שאתם ממש כבר לא מצליחים לשמור על השליטה של מה נכנס לכם לפה, כמה איך ומתי? זה קורה כמעט לכולנו לפעמים, ויש לכך כמה סיבות ממש הגיוניות שאם תהיו מודעים אליהם, ככל הנראה שתדעו איך להתמודד עם זה ולהחזיר את השליטה לחייכם. אז מהן הסיבות?

  1. לא אוכלים מספיק או לא מזין – אם אתם לא אוכלים מספיק קלוריות ביום, בהתאם לדרישת הגוף שלכם, אז ככל הנראה שתהיו רעבים וכתוצאה מכך אתם יכולים להתנפל על האוכל ללא שליטה. בנוסף, אם תאכלו מאכלים נטולי וויטמינים ומינרלים, ככל הנראה שתמצאו את עצמיכם מתנפלים על שוקולד או על מזונות עתירי סוכר שמעניקים אנרגיה מהירה אך משבשים את רמות הסוכר בדם וגורמים לאכילת יתר. מה עושים? אוכלים מספיק, נמנעים מדיאטות, ומקפידים להכניס מספיק ערכים תזונתיים לגוף מכל אבות המזון.
  2. אתם נמנעים מכל מה שאתם אוהבים – אם אתם מאוד אוהבים שוקולד אבל נמנעים ממנו לגמרי, אז יש סיכוי שפעם בשבוע או שבועיים תמצאו את עצמכם מתנפלים על חפיסה שלמה או שתיים, רק כי לא אפשרתם לעצמכם לאכול ממנו מדי פעם במידה. אז מה עושים? אם אתם מאוד אוהבים שוקולד, אז הרשו לעצמכם מדי פעם קובייה או שתיים ללא רגשות אשם או שתמצאו תחליפים בריאים יותר ותשמרו את השוקולד לסופי שבוע. אבל אל תגבילו בהגזמה ואל תהפכו מאכלים לאסורים או מסוכנים.
  3. אתם משתמשים באימון כעונש על מה שאכלתם – פעילות גופנית היא לא עונש, היא דבר בריא וחיובי שאתם עושים למען עצמכם כדי להרגיש יותר טוב או להיראות יותר טוב. מה הבעיה? שהרבה אנשים מרשים לעצמם לאכול הרבה יותר כי אחר כך הם יתאמנו וזה גורם לחוסר שליטה על האוכל וגם להפיכת האימון לעונש. הפרידו את האוכל מהאימונים. אין שום קשר בין השניים.
  4. אתם ברדיפה אחרי המשקל – אם אתם לא מסוגלים להשאיר את המשקל שלכם בצד ולהשתמש בו לעיתים רחוקות בלבד, אולי עדיף שתוציאו אותו מהבית. שימוש אובססיבי במשקל עלול לגרום לנו לתסכול שגורר דיכאון או מצבי רוח משתנים שכתוצאה מכך תרגישו שאין לכם שליטה על האוכל. מה עושים? זה הזמן להעביר את המשקל הלאה. אתם הרבה יותר ממספר. התמקדו בבריאות ולא במספרים.
  5. אתם עסוקים באשמה – מכירים את זה שאחרי שהגזמתם קצת עם האוכל או שיישרתם קצת יותר מדי מהעוגה ורגשות האשם התחילו לאכול אתכם עד שאכלתם אפילו עוד ועוד? רגשות אשם משמינים הרבה יותר מהאוכל. הרבה אנשים אוכלים הרבה יותר בגלל תחושת האשמה על מה שאכלו, תחושת העצבות, הכעס או החסך. אז מה עושים? היו סלחניים יותר כלפיי עצמכם. גם אם הפרזתם באכילה לא בריאה, המשיכו הלאה בחייכם ותזכרו לאזן ביום שאחרי. כל כעס על עצמיכם מיותר ורק גורם לכם לאבד שליטה עוד יותר.
  6. הסביבה שלכם משפיעה עליכם – לסביבה שלכם יש השפעה על כל הרגלי החיים שלכם ובין היתר גם על האכילה שלכם. למשל: אם אתם נמצאים בזוגיות שבה אתם נפגשים רק בשעות הערב ואז ארוחות משותפות הפכו להיות הבילוי האהוב עליכם, ככל הנראה שתרגישו שהשליטה על האכילה שלכם הולכת ונעלמת. או אם בן או בת הזוג שלכם חובבת פיצות וג’אנק פוד ואוכל/ת את זה על ידכם לעיתים קרובות, ייתכן שגם אתם תאכלו מזה. אז מה עושים? נסו להפריד את הבילויים שלכם מהרגלי האכילה שלכם. הגיעו שבעים למפגשים שלכם ונסו את להיות אלו שמשפיעים על התפריט שלכם. למשל: במקום להזמין משהו מבחוץ או ללכת למסעדה, להכין משהו בריא בבית, או לחילופין, למצוא בילויים נוספים שאינם כוללים אוכל, כמו למשל צפייה בסרט, או פעילות ספורטיבית זוגית.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
26-05-2024
למה כל כך קשה לנו להתמיד באימונים ומהם סודות ההתמדה?
ספורט
23-05-2024
פילאטיס רצפה או מכשירים? מה עדיף?
מתכונים
21-05-2024
מתכון תה קר בטעם לימון ומנגו
תזונה
18-05-2024
הסוד לגוף צעיר: מה להכניס לשייק כדי להישאר צעירים?
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?

תפריט נגישות