איך לגרום לגוף לספוג יותר ברזל?

הברזל הוא אחד מהמינרלים החשובים ביותר לגוף שלנו. מה תפקידו? מה נרגיש כשחסר לנו ברזל ולמה אנחנו מתקשים לספוג אותו?

כולם יודעים שברזל הוא חשוב, במיוחד אם אתם לא אוכלים מאכלים מהחי או שאתם מתחילים להרגיש עייפים, אבל מה בתכלס תפקידו של הברזל ולמה אנחנו צריכים אותו? הברזל מסיע חמצן מהריאות אל הרקמות השונות, כשאנחנו לא מקבלים מספיק ברזל, הגוף מפתח אנמיה ואין מספיק חמצן שיגיע אל הרקמות. אנחנו זקוקים לברזל גם לתהליכי גדילה והתפתחות, לחילוף חומרים וליצירת אנרגיה בגוף. את הברזל אנחנו מקבלים מהמזון ובלי כמות מספקת אנחנו פשוט נתחיל להרגיש את זה. נשים זקוקות לכמות גבוהה יותר של ברזל מאשר גברים, והן נוטות לסבול ממחסור בברזל יותר מאשר הגברים במיוחד בתקופות הפריון, היריון ולידה.

מה נרגיש בעת מחסור בברזל?

תסמינים נפוצים למחסור בברזל הם: חולשה, סחרחורות, קוצר נשימה, חיוורון, נשירת שיער, דופק מהיר, כאבי ראש, קשיים בפעילות גופנית ועוד תסמינים שמשתנים מאחד לשני. כדי לגלות האם באמת ישנו מחסור בברזל בגוף, מומלץ לבדוק בבדיקות דם את רמות הברזל, את הפרטין (מאגרי הברזל בדם) ואת רמות ההומוגלובין. לא מומלץ לקחת תוסף ברזל ללא המלצה מגורם מקצועי וכאשר אין מחסור ברור ומאומת בבדיקת דם.

אנמיה ומחסור בברזל עלולים להתרחש במצבים כמו היריון ולידה, פציעה או חבלה, מחלות שונות, בימי הוסת אצל נשים או בגלל תת תזונה ותזונה לקויה. לעיתים אנחנו אוכלים מאכלים שמכילים ברזל, ועדיין ישנו מחסור במינרל החשוב וזה קורה בגלל שילובים לא מתאימים, שיוצרים בעיות בספיגה שלו.

איפה ניתן למצוא ברזל במזון?

את הברזל תוכלו למצוא בשפע בעלים ירוקים, חסה, טחינה, ברוקולי, סויה, קינואה, שיבולת שועל, ביצים, סלק, אבוקדו, בפירות וירקות שונים ועוד.

איך אפשר לגרום לגוף לספוג את הברזל?

  1. לא עם קפה – אם אכלתם סלט גדול עשיר בברזל, כדאי שתדחו את הקפה שלכם לפחות בשעה, על מנת שתוכלו לתת לברזל שבו להיספג. שני אלו מתנגשים יחד.
  2. ולא עם חלב – כל מוצרי החלב מפריעים לברזל להיספג כהלכה. הרחיקו את החלב לפני ואחרי אכילה של מאכלים המכילים ברזל כמו למשל סלט עם עלים ירוקים או טחינה.
  3. הרחיקו ממנו את הסידן – המינרל סידן מקשה על ספיגת הברזל ולכן מומלץ להפריד אותם זה מזה.
  4. כשאתם אוכלים קטניות – הנביטו אותם לפני כן, לספיגה טובה יותר של הברזל.
  5. הוסיפו לימון לסלט – הוויטמין סי שבלימון עוזר לברזל להיספג טוב יותר. שלבו עם ברזל מאכלים נוספים שמכילים וויטמין סי כמו למשל גמבה, עגבנייה, קיווי ותות שדה.
  6. שחררו את הקינוח והתה – הרבה אנשים אוהבים לסיים ארוחה עם תה ועוגה או תה ועוגיות. התה מכיל פוליפנולים שמפריעים לספיגת הברזל.
  7. הרבו באכילת ברזל מהצומח – שנספג בצורה מעולה בגוף ובעיקר קטניות מונבטות, טחינה ועלים ירוקים.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.

 



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
26-05-2024
למה כל כך קשה לנו להתמיד באימונים ומהם סודות ההתמדה?
ספורט
23-05-2024
פילאטיס רצפה או מכשירים? מה עדיף?
מתכונים
21-05-2024
מתכון תה קר בטעם לימון ומנגו
תזונה
18-05-2024
הסוד לגוף צעיר: מה להכניס לשייק כדי להישאר צעירים?
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?

תפריט נגישות