10 דרכים לשפר פוריות

בואו נתחיל. מהסוף: היום כבר כולם יודעים חד וחלק, שש קשר בין תזונה נכונה ואורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית סדירה, תפריט מיטבי ומותאם אישית וחיים נטולי סטרס ודאגות לפוריות, לכניסה להיריון ולשמירה על היריון תקין ובריא.

האם יש מאכלים מסוימים שיעזרו לך להיכנס להיריון, על איזה הרגל כדאי לוותר אם מתכננים להגדיל את המשפחה ואיזה הרגל כדאי דווקא להוסיף?

גורמים לפוריות

יש גורמים רבים שמשפיעים על פוריות הגבר והאישה כמו גיל, מצב פיזיולוגי, נפשי, סביבתי, הורמונלי, בריאות או חולי, חשיפה לקרינה וכדומה. אי פיריון הוא מצב בו גבר או אישה, אינם יכולים להביא ילדים לעולם בדרך הטבע לאחר כשנתיים של ניסיונות לקיים יחסי מין בעת המדויקת בחודש. כ-45% ממצבי אי הפריון הם מיוחסים לבריאות האישה בגלל סיבות שונות וברובן הורמונליות או מבניות. אצל הגבר, איכות הזרע מושפעת מזרימת הדם למשל או מחוסרים תזונתיים. בכל מצב, מומלץ להיוועץ ברופא, כי יש מקרים בהם יש צורך התערבות חיצונית, אך במקרים רבים, יש באפשרותנו בעזרת אורח חיים בריא, לשפר את התנאים של הגוף לקליטת היריון, בין אם זה אצל הגבר או אצל האישה. אילו דברים ניתן לעשות על מנת להגביר סיכוי לקליטת הריון ולשיפור הפוריות?

  1. עודף וחוסר משקל – יש למשקל הגוף חשיבות ומשמעות לגבי הפוריות ובעיקר אצל האישה. גם בעודף משקל וגם בחוסר משקל, תיתכן הפסקת מחזור, ובעודף משקל ייתכנו הפלות, ויותר סיכונים לסיכונים לרעלת, סוכרת היריון וסיבוכים נוספים. בנוסף, גם בעודף משקל וגם בחוסר משקל, ייתכנו חוסרים תזונתיים בשל בעיות ספיגה או מחסור, והגוף ייאלץ להשתמש מאגרי האם, דבר אשר עלול לפגוע באישה במהלך היריון או לפגוע מלכתחילה בסיכוי להרות. למטרת כניסה להיריון, יש לשמור על BMI תקין, גם בקרב גברים וגם בקרב נשים.
  2. קודם כל פעילות גופנית – מחקרים רבים מצאן קשר בין פוריות תקינה לפעילות גופנית בגברים ובנשים. כשאנחנו פעילים פיזית, הדם בגוף זורם יותר טוב, הפעילות ההורמונלית משתפרת, יש יותר סיכוי לשמור על משקל תקין, מערכת החיסון משתפרת והגוף יותר בשל לקליטה ושמירה על היריון. חצי שעה ביום (בהתמדה) של פעילות אירובית בהחלט עשויים לעזור לאיזון ההורמונלי ולשיפור הפוריות.
  3. הורדת שומני טראנס – ככל שתרבו במזונות עתירים שומני טראנס שנמצאים לרוב במאכלים מעובדים, במאפים, צ'יפס, מטוגנים נוספים, עוגות ועוגיות, כך גדל הסיכוי לאי פוריות שחלתי, לעלייה של דלקות בגוף, להחלשה של מערכת החיסון ולפגיעה במאזן ההורמונלי.
  4. הורדת חלבון מהחי – מחקרים קודמים הראו כי חלבונים מהצומח עדיפה על חלבונים מן החי, אז להרבות בטופו וקטניות, ככל הנראה עדיפים על סטייקים יומיומיים.
  5. להימנע מארוחות גדולות מדי – נסו לשמור על הכמויות שאתם אוכלים, לא להגיע למצב שבו אתם מתפוצצים. אכלו עד 4 ארוחות ביום ושמרו על רווחים ביניהם על מנת לשמור על רמת סוכר תקינה בדם ומניעה של עלייה באינסולין. הימנעו מנשנושים, שרק מעלים את רמות הסוכר ומשבשים את פעולת העיכול והספיגה של המזון.
  6. הרבו בפירות וירקות – מעבר לכך שפירות וירקות עשירים בויטמינים, מינרלים ואנטיאוקסידנטים חיוניים לגוף, הם משביעים ומרווים את הגוף בנוזלים, הם עוזרים לשמור על רמת בסיסיות בגוף, מה שעשוי לסייע לפוריות, למנוע חוסרים תזונתיים ולמניעת דלקות בגוף.
  7. הימנעו משתיית אלכוהול – מחקרים מראים שנשים שצורכות אלכוהול, עלולות לפגוע לעצמן בתהליך חלוקת הביצית וכתוצאה מכך לגרום להיווצרותם של עוברים פגועים גנטית שעלולים להסתיים בהפלה. גם גברים ששותים אלכוהול עלולים לגרום להפרעות בהשתרשות העובר.
  8. הישארו רגועים – נכון שאנחנו חיים בעידן שבו אנו נדרשים לעבוד קשה והסטרס הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, אבל יש להבין שהסטרס הזה עלול לפגוע במערך ההורמונלי, כיוון שברגע שאנחנו בסטרס, המערכת הפרה סימפטטית נכנסת לעבודה, דבר שעלול לגרום לגוף להיות בשוק ולא לאפשר תנאי פוריות והיריון.
  9. לכו לישון בשעות מוקדמות – אחד הדברים שעוזרים לנו לשמור על מערך הורמונלי תקין הוא לשמור על שעות עירות ושינה שקרובות ככל שניתן לדרך הטבע, שזה אומר – ללכת לישון הכי קרוב לחשיכה, ולהתעורר הכי קרוב לזריחה. אז נכון שזה לא תמיד פשוט, אבל השתדלו להיכנס למיטה ב-22 ולא אחרי חצות. במקום להירדם עם המסכים, נסו ללכת לישון עם ספר או מחשבות מרגיעות ואופטימיות.
  10. הפחיתו ככל שניתן מפגש עם קרינה – הקרינה עלולה לפגום בפוריות של גברים ונשים כאחד ולכן נסו ככל שניתן להפחית את זמן המסך שלכם ובעיקר הימנעו ממגע ישיר של הסלולרי על הגוף. גברים רבים מסתובבים עם מכשירים ניידים בתוך הכיס, ונמצא שהדבר מסוכן ועלול לפגוע בפוריות.

מאת: שרון ינובסקי קפלן –  מאמנת כושר וריצה, אמא ל-3 בנים, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
17-06-2021
ריצה בקיץ: איך מפסיקים לתרץ וממשיכים לרוץ גם בעונה החמה?
מתכונים
15-06-2021
מתכון להכנת שייק ונילה סקאיי
תזונה
13-06-2021
רגע לפני תחילת הקיץ: 9 דרכים שיעזרו לכם לצרוך פחות קלוריות
מתכונים
08-06-2021
מתכון להכנת שייק פצצת ויטמינים
ספורט
03-06-2021
איך להישמר מפציעות כושר מסוכנות? המדריך השלם למניעת פציעות מאימונים
מתכונים
01-06-2021
מתכון להכנת עוגיות שוקולד רכות
מתכונים
25-05-2021
שייק הפסקת קפה