שומרים על הכבד בריא – מה לאכול וממה להימנע כדי לשמור על בריאות הכבד

הכבד שלכם עובד קשה כל יום. כל מה שאתם אוכלים או שותים עובר דרכו, הוא מייצר מיצי מרה שמסייעים בתהליך העיכול, אוגר ויטמינים ומינרלים ומנקה את הדם מרעלים שנכנסים לגוף (כמו אלכוהול או תרופות). שמירה על כבד בריא הכרחית אם אתם רוצים לשמור על בריאות טובה, וכדי לשמור על הכבד בריא ובתפקוד מלא, חשוב לשמור על אורח חיים בריא.

קבלו 8 דרכים שיעזרו לכם לשמור על בריאות הכבד שלכם.


  • אל תשתו הרבה אלכוהול

שתייה מרובה של אלכוהול עלולה לגרום נזק לתאי הכבד. עם הזמן נזק כזה של הכבד עלול לגרום להצטברות של שומן בכבד, לדלקת או ליצירה של רקמה צלקתית. במצבים של שתייה מרובה לאורך זמן, אתם עלולים ליצור נזק בלתי הפיך לכבד. אם אתם בוחרים לצרוך אלכוהול, שתו במתינות. אל תעמיסו על הגוף כמויות גדולות של אלכוהול יום אחרי יום. ואם אתם כבר סובלים מבעיה בכבד, הימנעו לחלוטין משתיית אלכוהול, שכן אלכוהול עלול להחמיר את המצב שלכם.

  • שמרו על משקל תקין

משקל יתר עלול לגרום למחלת הכבד השומני, מחלה שפוגעת בכבד ויוצרת כשל בתפקוד שלו, עד לכדי כשל מוחלט וצורך בהשתלת כבד. אנשים שסובלים ממחלת הכבד השומני נמצאים גם בסיכון גבוה לבעיות לב וכלי דם, לסכרת ולכולסטרול גבוה. אם אתם סובלים ממחלת הכבד השומני בשלבים הראשוניים שלה, עדיין אפשר לתקן את המצב ולהחזיר אותו לקדמותו בעזרת ירידה במשקל, הפחתה של צריכת השומן ופעילות גופנית קבועה.



  • אכלו בריא

פרוקטוז, או סוכר פירות, הוא חומר שמצוי בפירות, דבש ובמאכלים ומשקאות ממותקים למיניהם. בעוד שתאים שונים בגוף יכולים לפרק גלוקוז, רק הכבד יכול לפרק פרוקטוז. אם אתם צורכים כמויות גבוהות מדי של פרוקטוז לאורך זמן, הכבד שלכם עלול להיפגע מכך. הימנעו ממאכלים מעובדים שמכילים פרוקטוז, כמו סירופ תירס, שתייה קלה או מתוקים למיניהם, ובחרו במקומם במקורות טבעיים של סוכר, כמו פירות. הקפידו גם להימנע משומן רווי ופחמימות פשוטות וודאו שאתם צורכים מספיק סיבים תזונתיים מפירות, ירקות ודגנים מלאים.



  • לא לשכוח פעילות גופנית

פעילות גופנית עוזרת לשמור על אורח חיים בריא, וספציפית גם על כבד בריא. פעילות גופנית קבועה עוזרת לגוף לשרוף טריגליצרידים ולהפוך אותם לאנרגיה, כך שרמת שומן הכבד יורדת. שלבו בין פעילות אירובית, כמו הליכה, שחייה או רכיבה על אופניים, לבין אימוני משקולות. הפעילות האירובית תחזק את שריר הלב שלכם, כך שזרימת הדם בגוף תשתפר וגם הכבד יוכל בקלות לקבל דם, לנקות אותו מרעלים ולהחזיר אותו לגוף. אימוני המשקולות יעזרו למנוע הצטברות של שומן, שעלול לגרום למחלת הכבד השומני.



  • קיימו יחסי מין מוגנים

הפטיטיס היא דלקת כבד, שעלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בכבד. ישנם 5 סוגים שונים של הפטיטיס – A, B, C, D ו-E. הפטיטיס B ו-C מועברים דרך נוזלי גוף, בעוד שהפטיטיס A עלול להיגרם ממגע במים או אוכל נגועים או ממגע באדם חולה. אחד הגורמים המובילים בהידבקות בהפטיטיס B הוא קיום יחסי מין לא מוגנים. המחלה הזו עלולה לגרום לפגיעה קשה בכבד עד כדי גידול ממאיר או צורך בהשתלת כבד. פעמים רבות המחלה מתגלה בבדיקת דם אקראית, מכיוון שאין תסמינים גלויים. כדי לשמור על עצמכם, קיימו יחסי מין מוגנים ובצעו בדיקת דם כדי לגלות אם אחד מבני הזוג נשא.



  • שתו הרבה מים

רעלנים שעלולים לפגוע בכבד ובכליות שלכם יצטברו יותר אם תהיו מיובשים. התייבשות משפיעה מיידית על יכולת הכבד לפרק רעלים, וכך משפיעה על בריאות הגוף כולו. מים עוזרים גם לזרימה תקינה של הדם בגוף. כשאתם מיובשים, הדם הופך להיות סמיך יותר, ולסמיכות הזו עלולה להיות השפעה על הכבד שאחראי על סינון הדם. הקפידו לשתות הרבה מים, ושתו יותר אם אתם מבצעים פעילות גופנית, אם אתם נמצאים בתנאי מזג אוויר קיצוניים או אם אתן בהריון. רוצים לוודא שאתם שותים מספיק? שתו את תרכיז האלוורה לשתייה של הרבלייף, שמסייע לניקוי פנימי של הגוף ויכול לעזור לכם לשתות כ-2-2.5 ליטרים ביום.



  • שתו קפה

מחקרים מראים ששתייה של קפה יכולה להגן על הכבד מפני מחלות ולהפחית את הסיכון לסרטן כבד. לא ברור לחלוטין מה הסיבה שגורמת לקפה להגן כך על הכבד, ייתכן שהסיבה נעוצה בכך שלקפה יש יכולת למנוע הצטברות של שומן וקולגן. בכל מקרה, מחקרים מוכיחים ששתיית קפה יכולה אפילו להפחית את הסיכון למוות אצל כאלה שכבר חולים במחלות כבד.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
26-03-2020
אספנו 10 דרכים ועצות לשמירה על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו.
ספורט
22-03-2020
לאימון הבר יתרונות רבים שהופכים אותו לאימון מבוקש בשנים האחרונות בארץ ובעולם. הנה כמה מהיתרונות הבולטים שלו.
ספורט
19-03-2020
אם תשאלו את המנטורים והקואוצ'רים המצליחים בעולם אם הם תמיד היו מאושרים, הם יגידו לכם שלא. אז מהם סודות האושר לפי האנשים המצליחים?
מתכונים
17-03-2020
מתכון להכנת שייק שוקולד עוגיות ואגוזי לוז
טיפוח
15-03-2020
לא משנה לאיזה סוג זיהום אוויר אתם נחשפים, כל צורות הזיהום מצטברות על עורכם ויוצרות מחסום לא בריא. קבלו את הטיפים להגנה על העור מפני זיהום אוויר
ספורט
12-03-2020
בעידן שבו רבים מהמתאמנים מנסים לשרוף שומן ולהתחטב, התרגילים המורכבים הפכו להיות טרנדיים ובעלי לא מעט יתרונות.
מתכונים
10-03-2020
מתכון להכנת מאפינס תפוחים עשיר בחלבון
ספורט
08-03-2020
קבלו 10 דברים חשובים שכדאי לדעת על לבוש בחורף והחוקים שיעזרו לכם לשמור על שגרת האימונים בחוץ בבריאות ושמירה על השרירים.