גיל המעבר הגברי: איך תדעו שחסר לכם טסטוסטרון?

כולם מכירים ומדברים על תופעות גיל המעבר הנשי שכוללות הפסקת המחזור, גלי חום, השמנה, עצבנות ועוד, אבל האם ידעתם שגם לגברים יש גיל מעבר שנקרא אנדרפאוזה? פאוזה – הפסקה, אנדרו – אנדרוגנים. אז מה כוללת התופעה ואיך ניתן לעבור אותה בשלום?

נתחיל בכך שאנדרפאוזה היא מצב בו יש ירידה טבעית בהורמון הגברי טסטוסטרון, וזה קורה באופן טבעי סביב גיל 50-65. לעיתים גם בשלב יותר מוקדם שנגרם מכל מיני סיבות. פעמים רבות גברים חווים את התסמינים של הירידה בהורמון כמו עייפות, חוסר חשק מיני, ירידה בחיוניות ועצבנות, והם לא יקשרו את התסמינים לשיבוש ההורמונלי.

פרט חשוב לדעת – החל מגיל 30, ההורמון הגברי מתחיל לרדת בהדרגה בכל עשור, אך שההורמון יורד בצורה דרסטית, ישנה השפעה על הבריאות דרך אוסף גדול של תסמינים. ביחס להורמון הנשי אסטרוגן, שיורד אצל נשים בצורה מהירה, בדרך כלל, קצב הירידה של ההורמון הגברי הוא איטי יותר ולכן פעמים רבות הגברים אינם משייכים את התסמינים למצב ההורמונלי שלהם.

מהם הגורמים לחוסר טסטוסטרון?

  • אורח חיים לא בריא שכולל עישון ותזונה לקויה. הרבה מזון מתועש והשמנה בטנית.
  • שימוש גבוה באלכוהול, אלכוהליזם.
  • צריכת סמים
  • שיבוש בשעות השינה (כשהופכים את הלילה ליום)
  • גידולים
  • כימותרפיה
  • גיל מבוגר
  • חוסר בפעילות גופנית
  • מתח וסטרס שנמשך לאורך זמן
  • לחץ דם, כולסטרול גבוה, סוכרת.

מהם התסמינים העיקריים שאנחנו רואים בחוסר טסטוסטרון?

  • עייפות
  • דיכאון
  • חוסר חשק מיני
  • שינויים במצב הרוח
  • עצבנות וכעס
  • נשירת שיער
  • אנמיה
  • עלייה בכמות השומן, עלייה במשקל
  • גלי חום
  • בעיות ושינויים במתן שתן, זרם חלש יותר בשתן
  • חוסר איזון בבלוטת התריס
  • ירידה בכוח פיזי
  • ירידה במסת השריר
  • ירידה בחיוניות
  • חוסר מנוחה, נדודי שינה
  • שינויים בעור

הרבה פעמים ישנם שיבושים הורמונליים בקרב גברים עקב עלייה בהורמון הנשי אסטרוגן, שעולה בעקבות גורמים שונים כמו השמנה בטנית, נטילת תרופות שונות, לחץ וסטרס, מחסור באבץ, צריכת מזון המכיל אסטרוגן כמו סויה, צריכת אלכוהול ועוד.

על מנת לזהות אם אכן מדובר בתסמיני תופעת גיל המעבר, יש להיוועץ עם רופא ולבקש ממנו בדיקות מתאימות שעשויות לאבחן את התופעה. ניתן לטפל בשיבושים ההורמונליים ולהקטין את התופעות על ידי אורח חיים בריא, שכולל תזונה נכונה, ירידה במשקל במקרה הצורך והורדת השומן הבטני, פעילות גופנית סדירה והורדת מפלס הסטרס.

דרכים לטיפול טבעי:

  • בחירה בתזונה אנטי דלקתית שכוללת הרבה פירות וירקות, תזונה בסיסית והורדה בכמות הפחמימות. יותר חלבונים ושומנים טובים כמו אבוקדו או שקדים.
  • פעילות גופנית להעלאת מסת השריר כמו הרמת משקולות, קרוספיט וכו'.
  • הורדת הסטרס דרך טיפול נפשי או מדיטציות, דמיון מודרך והרפיות.
  • צריכת אומגה 3: נמצא בזרעי פשתן ובדגי ים צפוניים.
  • הוספת אבץ – קיים בביצים ובעלים ירוקים
  • שימוש בצמחי מרפא לפי הצורך וביניהם: מאקה, דקל ננסי או ג'ינסנג

כל שימוש בתוסף או בצמחי מרפא, יש להיוועץ באיש מקצוע



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
20-01-2022
גבר תגדל: הטעויות שאתם עושים בדרך להעלאת מסת שריר
תזונה
16-01-2022
דכאון חורף: המאכלים שיזניקו לכם את מצב הרוח
ספורט
13-01-2022
איך לטפל בכאבי ברכיים?
מתכונים
11-01-2022
מתכון להכנת חצ'פורי גבינות
ספורט
10-01-2022
לרגל יום מאמן הכושר האישי: 9 יתרונות לאימון האישי
ספורט
02-01-2022
לרגל יום מאמן הכושר האישי: 9 יתרונות לאימון האישי
ספורט
30-12-2021
שנת 2022 מוצלחת: איך להיות יותר שמחים השנה?
טיפוח
28-12-2021
הסוד האמיתי לעור חלומי: 9 טריקים לניקוי הפנים