מזדרזים להתחדש: הדברים שמשפרים את חילוף החומרים בגוף שלנו

מטבוליזם הוא בעצם חילוף החומרים שלנו בגוף. ומה זה אומר במילים פשוטות?
כל התהליכים שקורים בגוף שלנו ובעיקרם תהליכי בנייה ופירוק. בעצם המזון שאנחנו אוכלים הופך לבנייה כמו למשל שרירים, לאחסון או לתהליכים אחרים או לפסולת. התהליכים הללו דורשים מהגוף אנרגיה. גם בשביל להתקיים הגוף שלנו זקוק לאנרגיה, בשביל פעולות בסיסיות אפילו כמו נשימה או זרימת דם, והוא משתמש בקלוריות כדלק שלו.

מה משפיע על המטבוליזם שלנו?

כל גוף משתמש בכמות אחרת של קלוריות בשביל לקיים את עצמו, וזה תלוי במספר גורמים כמו גודל הגוף והרכבו, מין, גיל, סוג המזון שנכנס לגוף והפעילות הגופנית שאותו אדם עושה. גבר ואישה למשל, מוציאים כמות אחרת של קלוריות על מנת להתקיים, ואדם שיש לו יותר מסת שריר, גם הוא “יבזבז” יותר קלוריות על מנת להתקיים. המטבוליזם הבסיסי שלנו הוא גנטי, אך הוא יכול להשתנות בהתאם לדברים שנעשה, וככל שחילוף החומרים שלנו יהיה מהיר יותר, כך נשרוף יותר קלוריות במנוחה ובזמן פעילות גופנית. אז מה משפיע עליו ואיך נוכל לזרז אותו?

גיל

ככל שאנחנו מתבגרים, הזמן משפיע על קצב חילוף החומרים שלנו ולכן הרבה אנשים מתחילים להשמין כשהם מתבגרים, אולם חשוב להבין שברגע שמבינים את שאר הדרכים כיצד להשפיע על העלאת קצב חילוף החומרים, אפשר להירגע ולהבין שהגיל אינו גזרת גורל. גם הגודל של הבן אדם משפיע על המטבוליזם של האדם. ככל שיהיה גדול יותר, כך יבזבז יותר קלוריות.

שריר

השריר שלנו צורך כמויות גבוהות של אנרגיה. אם תיקחו לצורך העניין שני אנשים דומים מבחינת הנתונים: שניהם באותו גיל, באותו המשקל, באותו הגובה והמין, אך אחד מהם מתאמן והשני לא, תראו הרכב גוף שונה לגמרי, כאשר אצל האדם המתאמן והשרירי, הקצב המטבולי יהיה גבוה יותר. ככל שמסת השריר בגוף שלנו תהיה גבוהה יותר, כך אדם ישרוף יותר קלוריות ביום.

פעילות

ככל שנהיה פעילים יותר, כך הגוף יבזבז יותר אנרגיה והמטבוליזם יפעל. אדם שיושב כל היום מול המחשב יהיה בעל חילוף חומרים פחות מהיר מאשר אדם פעיל ואנרגטי.

חשיפה לקור/חום

אחד הדברים שמשפיעים על המטבוליזם שלנו שנחקרים יותר בשנים האחרונות זה חשיפה לקור או לחום, כך הגוף נכנס למעין סטרס והוא זקוק ליותר אנרגיה על מנת לקרר או לחמם את עצמו. אמבטיות קרות או סאונה ישפיעו על חילוף החומרים בגוף.


אז איך משפרים את המטבוליזם הבסיסי שלנו?

  1. הופכים להיות אנשים פעילים יותר – סדרו את הבית, תנקו, תקומו כל חצי שעה שעה מהמחשב, תהיו פחות ברשתות החבריות, תעשו יותר הליכות יזומות ותשחקו יותר עם הילדים שלכם או של השכנים ובקיצור, כמה שיותר תנועתיות במהלך היום, תטיב עם המטבוליזם שלכם.
  2. אימוני התנגדות – חזקו את השרירים שלכם. ככל שיש לכם יותר מסת שריר בגוף, כך תהפכו את הגוף שלכם למכונה חזקה ששורפת יותר שרירים במנוחה.
  3. בצעו אימונים עצימים יותר – כמו אימוני HIIT או אימוני טבטה. אימונים עצימים עוזרים גם הם לחילוף החומרים שלכם.
  4. אכלו יותר חלבונים – שעוזרים לשמר את מסת השריר ולהעלאת המטבוליזם.
  5. הימנעו מדיאטות מיותרות – שמשבשות את חילוף החומרים בגוף.
  6. שתו יותר מים – שפשוט עוזרים לשריפה מוגברת, בעדיפות למים קרים שדורשים יותר אנרגיה על מנת לאזן את הטמפרטורה שהגוף צריך.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
18-04-2024
ניקוי רעלים: מה אוכלים ומתי עושים?
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו
ספורט
04-04-2024
איזה תרגילים משפרים את מצב הרוח?
מתכונים
01-04-2024
מתכון להכנת שייק קרם פטל
תזונה
28-03-2024
למה חטיפי חלבון עכשיו יותר נחוצים מתמיד?
תזונה
24-03-2024
איזה נשנושים ימנעו זלילות ליליות?
ספורט
21-03-2024
אתגרי הכושר ששיגעו את הרשת

תפריט נגישות