תזונה לאם המניקה

ה(ע)נקה זה החיים! ואנחנו כאן כדי לעשות לכן אותם טובים יותר! אז החלטת לתת לבייבי שלך את המתנה הכי גדולה בעולם – להניק אותו! בין אם בחרת בהנקה מלאה ובין אם בהנקה חלקית עשית את הבחירה הנכונה. חלב אם הוא נוזל יקר מפז ואם ננסה לעמוד על החשיבות שלו, בצורה המטפורית יותר, כשזה מגיע לחלב אם - "כן בוכים על חלב שנשפך", במידה ונשפך.

תקופת ההנקה היא תקופה מורכבת ומאתגרת ועם זאת קסומה ומופלאה. זו תקופה שלמרות שלעיתים היא מרגישה כמו נצח, היא עוברת כול כך מהר ולכן כדאי ליהנות כמה שיותר מהקסם הזה, ושלא תטעי – זה לגמרי קסם! כדי לעזור לך לעבור את התקופה המופלאה הזו עם פחות דאגות, החלטנו לתת לך כמה טיפים של תזונה נכונה שתגרום לך לישון קצת יותר בשקט.😊

וכל זאת לא לפני שנכיר שני הורמונים חשובים ביותר האחראים ליצירת חלב האם, המכונה: “הזהב הלבן”, הלא הם הפרולקטין והאוקסיטוצין! אשר שניהם מופרשים מאזור המוח.

הורמון הפרולקטין המכונה “הורמון החלב” הוא זה המעודד את ייצור החלב בתאים המיועדים לכך, אשר הינם חלק בלתי נפרד מבלוטות החלב בשד. הבלוטות הללו מכילות מיליוני שקיקי חלב קטנטנים וצינורות להובלת החלב אל הפיטמה, כשייצור החלב מתחיל כבר בתקופת ההיריון.

והיכן נכנס לתמונה האוקסיטוצין? בדיוק כאן ⬅️ כשהתינוק מוצץ את השד הוא מפעיל את העצבים הזעירים שנמצאים בפיטמה. בשלב הזה משתחררים שני הורמונים: הפרולקטין שדיברנו עליו והאוקסיטוצין שהוא זה שמפעיל את מה שמכונה: letdown reflex”” – אותו ריפלקס שגורם לחלב להשתחרר לשד ודוחף אותו החוצה דרך הפיטמה.

ראשית – נתייחס לייצור החלב!

“אין לי מספיק חלב?” מוכר? 🤨 מתסכל? ובצדק!
הסטטיסטיקה מוכיחה שייצור חלב אם ירוד הוא הגורם מספר אחת לויתור על הנקה. השאלה החשובה היא איך נגרום לגוף שלך לייצר את 2 ההורמונים הללו בצורה טבעית לחלוטין ולשמור על ייצור חלב בשפע?

נתחיל עם ייצור הפרולקטין:

ובכן, הכירו את הגלאקטוגוגים! זהו שם כולל לכל מזון, משקה או צמח הידוע כמסייע להגברת ייצור חלב אם. חלקם נחשבים כ”תרופות סבתא” בלבד וחלקם אף הוכחו מחקרית והנה לפניכן שלושה מהם:

  1. סירפד דו-ביתי (אחד ממיני הסרפד) – מחקר שהתפרסם בינואר 2018 בספרייה הלאומית לרפואה של ארצות הברית מצא כי באימהות לפגים ולמטופלים ביחידה לטיפול נמרץ יילודים, צריכה של תה סירפד תגביר את ההנקה ותמנע מחסור בחלב אם, שימו לב – ללא כל השפעה שלילית. במחקר הנ”ל האמהות צרכו את תה הצמחים במשך שבוע והתוצאה הייתה: עלייה בייצור החלב מהיום הראשון לשביעי. שיעור העלייה בכמות החלב היה 80% באלה שצרכו את התה, 34.3% באלה שצרכו פלסבו ו-30% בקבוצת הביקורת שלא צרכה כלל.
  2. גרגרנית יוונית המוכרת כחילבה – מטא אנליזה שפורסמה באותה ספרייה ובאותה שנה ⬆️ בדיוק (מטא אנליזה זו סקירה סטטיסטית של כמה וכמה מחקרים קודמים) מצאה שצריכת חילבה הגדילה משמעותית את כמות חלב האם המיוצר לעומת פלצבו.
  3. תמר דקל – על פי מחקר עדכני יותר משנת 2021 לאימהות מניקות שקיבלו 10 פירות תמרים ליום הייתה עלייה של 11% בכמות חלב אם מהשבוע ה-1 לשבוע 2, ועלייה של !23% מהשבוע ה-1 לשבוע ה-4, ובסה”כ כמות חלב האם של האמהות המניקות שצרכו תמרים הייתה גבוהה משמעותית מזו של קבוצת הביקורת שלא צרכה.


 

בואו נמשיך לייצור האוקסיטוצין – זה המכונה “הורמון האהבה” ❤️ ומיד תבינו מדוע.

כאן, בניגוד להורמון הפרולקטין, העבודה שלכן קלה הרבה יותר. האוקסיטוצין מופרש מהמוח לא רק כשהתינוק יונק וקרוב אלייך, אלה גם בעת כל חיבוק ממושך, מגע, קיום יחסי מין, הסתכלות ממושכת בעיניים  ואפילו תתפלאו… החלפת מחמאות בין בני הזוג או בין ההורים לילדים הילדים או משחק עם חיות המחמד שלכן. והנה לכן הזדמנות מצויינת לעבוד על הזוגיות ומערכת היחסים עם הילדים.

הגענו לחלק המעניין – הרכב החלב שלך!

ועכשיו כשהבנו כיצד זה עובד ומה יכול לעזור לחלב לעלות על גדותיו, בואו נגלה מה יגרום לחלב השופע להגיע למורד ההר (או הפיטמה לצורך העניין) כשהוא עמוס ועשיר ככל הניתן בערכים תזונתיים לתינוק שלך.

כידוע אחת ההשפעות הגדולות ביותר על הרכב חלב האם היא התזונה של האמא – שכן מרכיבים רבים של חלב האם מופקים, איך לא?! מהדם של האם המניקה. אי לכך מחקרים רבים ומגוונים חקרו את הנושא. הבעיה היא שלא תמיד ניתן למצוא קשר מחקרי מובהק, מה שהנושא נותר ברובו כחידה לא פתורה לגמרי.  ומדוע כך הדבר? בגלל פרמטרים הכוללים: גנטיקה וסביבה, מין התינוק, זיהום או מחלה של התינוק, אורח חייה של האם (לא רק מבחינת התזונה), מוצא אתני של האם וכו’.

מה שכן הבאנו לפניכן הן מסקנות מהותיות של סקירה שפורסמה בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית בספטמבר 2016.

החשוב הוא שבסקירה זו, שבוצעה באמצעות 36 מחקרים,  הצליחו להוכיח קשר מהימן בין התזונה של האם לבין הרכב החלב שלה לגבי כמה ערכים תזונתיים ספציפיים וכפי שמפורט:

  1. צריכת דגים והשפעתן על חומצות שומן בחלב אם: קשר זה הינו הקשר החזק ביותר שנצפה במחקרים באמצעות 3 משמעותיים. הקשר נמצא במיוחד לגבי חומצה ספציפית – החומצה הדוקוסאהקסאנואית ובשם הידוע שלה יותר DHA אשר מקורה מהחי. ומה החשיבות לתינוק שלך? DHA היינה קריטית להתפתחות הקוגנטיבית והמנטלית של העובר עוד בשלב ההריון ועד לתקופה שלאחר הלידה. ועוד יותר מכך, חומצות השומן הבלתי רוויות מקבוצת אומגה 3, גם DHA  וגם – EPA נקשרות מחקרית לבריאות האדם בכל שלבי החיים ועד לזיקנה כמסייעות להקטנת הסיכון למחלות שונות ומגוונות. מה שאומר שגם לטבעוניות שביננו או לאלה מאיתנו שאינן חובבות דגים גדולות כדאי מאוד לצרוך אותן בתקופת ההנקה בעזרת תוסף תזונה מתאים.


 

  1. צריכת ויטמין C:

ויטמין C הוא הערך התזונתי הבא בתור שנמצא כי צריכתו על ידי האם משפיעה באופן חיובי על רמת הוויטמין בחלב האם וזאת באמצעות 2 מחקרים משמעותיים. מחקר אחד שמטרתו הייתה לעודד הנקה מלאה לפחות ל- 6 החודשים הראשונים, אף הראה באופן ברור כי, תינוקות אשר יונקים באופן בלעדי מוגנים היטב מפני מחסור בוויטמין C. תוצאות המחקר היו כלהלן: התינוקות היונקים באופן בלעדי עד גיל 9 חודשים הצליחו לשמור על ריכוז ויטמין C באותו רמה או ברמה גבוהה יותר מזה של התינוקות שנגמלו לפני גיל 6 חודשים או לאחר 6 חודשים – 9 חודשים, נתון לא פחות ממדהים כיוון שבפועל אותם תינוקות שנגמלו מוקדם יותר במחקר קיבלו תוספת של ויטמין C בניגוד ליונקים באופן בלעדי.

על החשיבות של ויטמין C ולתינוקות בייחוד אין באמת צורך להרחיב, ובכל זאת נציין כי וויטמין C לוקח חלק מהותי בלא מעט תהליכים בגופנו, החל מסיוע לספיגה מיטבית של נוטריאנטים אחרים בין היתר ברזל וסידן, מחזק את המערכת החיסונית בגופנו בכך שעוזר לה להילחם בוירוסים, חיידקים וזיהומים (כל אלה שמשבשים לחלוטין את השגרה של ההורים בשנה הראשונה שהבייבי נכנס לגן) וכן מסייע בהחלמה במקרים של חבלות פופולריות אצל הילדים: שריטות, פצעים וכו’.

מחקר מינואר 2021 מצא כי ויטמין C משמש הן כטיפול מונע והן כטיפול המקצר את ימי המחלה הנגרמת עקב זיהום בדרכי הנשימה העליונות השכיח בילדים, וכמו כן משפיע לטובה על חומרת התסמינים.

  1. צריכת ויטמין E:

וויטמין E הוא הערך התזונתי השלישי שנמצא כי כדאי לאם המניקה לצרוך אותו בתזונתה, הקשר שנמצא אומנם היה חלש יותר מהקשר בין 2 הערכים שפורטו מעלה אך עדיין נמצא קשר חיובי. מה החשיבות של ויטמין E לתינוק שלך? ויטמין E הוא נוגד עוצמתי ביותר הנלחם ברדיקלים החופשיים הגורמים למחלות רבות, מסייע להגנה מפני נזקי השמש ואף לוקח חלק בייצור תאי דם אדומים. מחסור בוויטמין E אצל תינוקות עלול לגרום בין היתר לירידה במשקל, פגיעה בגדילה ואגירת נוזלים.

הסקירה הרחבה ממשיכה הלאה ומפרטת על עוד ערכים תזונתיים שנמצא בין צריכתם בתזונת האם לבין הרכב החלב קשר, אך קשר פחות חזק ופחות חד משמעי מהשלושה שהוזכרו מעלה.

וכדי לסכם את הנושא המרתק הזה נסיים בכך שלא באמת חייבים להוכיח קשר ישיר וחד משמעי בין התזונה של האם להרכב החלב שלה כדי להבין שוויטמינים, מינרלים, שומנים בריאים וחלבונים איכותיים הם ערכים תזונתיים חיוניים בייחוד כשזה מגיע לתינוקות בכל הנוגע לגדילה והתפתחות תקינים בכל האספקטים וכמובן כשזה נוגע גם לאמהות המניקות ולבריאות שלהן.

ונסו לזכור – את מה שאנחנו אוכלות, הבייבי שלנו ככל הנראה יונק 🤱

 

מאת: עינב בורשטיין – מדריכת כושר ויועצת תזונה טבעית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
11-07-2024
7 דברים קטנים שאתם יכולים לעשות לקיץ בריא יותר
מתכונים
10-07-2024
מתכון הכנה חטיף פרוזן יוגורט ואוכמניות
ספורט
07-07-2024
אכילה בריאה בגיל ההתבגרות - המדריך המלא!
ספורט
04-07-2024
להתחזק בחכמה: איך נערכים לאימונים בקיץ?
ספורט
30-06-2024
באיזו שעה ביום הכי כדאי לשתות מים?
ספורט
27-06-2024
יום בריאות הנפש: מהם הדברים שפוגעים בנפש שלנו ומה מחזק אותה?
מתכונים
25-06-2024
מתכון הכנה חטיף שוקולד שקדים
ספורט
23-06-2024
חידוש מבפנים: כיצד לשפר את בריאות הכבד בדרכים טבעיות?

תפריט נגישות