מה כדאי לדעת על דיאטת פליאו, דיאטה קטוגנית ודיאטות אופנתיות נוספות

תעשיית הדיאטות העולמית ממשיכה להציע שפע דיאטות חדשות, חלקן ייחשבו בעיני אחדים מאיתנו לקיצוניות. בעוד רובנו עדיין מאמינים כי הימנעות מסוכר ופחמימות היא הדרך היעילה ביותר להפחתת משקל, ישנן דיאטות חדשות שמציעות משטרי תזונה אחרים, ביניהן פליאו, דיאטה נטולת גלוטן ודיאטה קטוגנית, שגורמות לרבים אחרים לשנות תפיסות אלה.

אבל לטרנדים, בין אם מדובר במזון או באופנה, יש בדרך כלל אורך חיים קצר במיוחד. דיאטות אופנתיות עשויות להבטיח ירידה מהירה במשקל, אך הן נוטות להיות מגבילות מאוד ואינן מיועדות לניהול משקל בריא בטווח הארוך.

אם כך, האם מדובר בשיטות יעילות או בטרנד חולף? נבחן מקרוב כמה מהדיאטות האופנתיות הפופולריות יותר:

דיאטת פליאו

מכונה לעיתים קרובות 'דיאטת איש-המערות'; דיאטת פליאו כוללת מזונות ששימשו בסיס לתזונה של איש המערות כבר לפני כ-10,000 שנה. היא עשירה בחלבון (בשר וביצים), ירקות, אגוזים וזרעים. מזונות מוגבלים כוללים דגנים, קטניות, תפוחי אדמה ומוצרי חלב. לכן, תזונה זו עשויה להיות דלה בפחמימות, בסיבים תזונתיים ובסידן. אולם, בצד החיובי, דיאטת פליאו ממליצה להגביל סוכרים מזוקקים ומזונות מעובדים. למרות שהיא אינה דיאטה המיועדת להפחתת משקל, לרוב היא מלווה בירידה במשקל.

דיאטה קטוגנית

ירידה מהירה במשקל, עלייה ברמות האנרגיה ובניית שרירים הן הטענות העומדות מאחורי דיאטה דלת פחמימות זו. היא מעודדת אתכם לצרוך בשר, דגים, עוף ושומנים, תוך הגבלת צריכת הפירות, הירקות, החלב, הדגנים והקטניות. הבעיה העיקרית בתזונה הקטוגנית היא שהיא מאוד לא מאוזנת, עם צריכה מומלצת של עד כ-70% מהקלוריות משומן, ופחמימות שמוגבלות עד 5% מהקלוריות. ללא כמות מספקת של פחמימות, הגוף פועל על גופי קטון (תוצרי לוואי של הגוף בתהליך פירוק השומן) כדי לייצר אנרגיה. אבל גופי קטון אינם מזינים את המוח שלכם כראוי והדיאטה עלולה לתרום לעצירות ולריח רע מהפה. בשל ההרכב המצומצם של התפריט, הדיאטה הקטוגנית דלה במיוחד בסיבים תזונתיים, סידן, ויטמינים, מינרלים ופיטונוטריאנטים.

דיאטה נטולת גלוטן

תפריט חובה עבור החולים במחלת הצליאק (הפרעה אוטואימונית בה צריכת גלוטן גורמת לנזק במעי הדק), או לאלה הסובלים מרגישות לגלוטן. עם זאת, אם אינכם עומדים בקריטריונים הללו, יתכן שלא תצאו נשכרים מדיאטה זו. מכיוון שרוב המזונות – למעט המזון המכיל גלוטן – מותרים, אין כל ערובה לירידה במשקל אלא אם כן סופרים קלוריות. מזונות מוגבלים הם אלה המכילים חיטה, שיפון ושעורה ועשויים לכלול גם מזונות אחרים שאינם עמילניים דוגמת בירה, בשר מעובד ותבלינים. עם זאת, כאשר כל כך הרבה מוצרים ללא גלוטן זמינים על המדפים, התזונה שלכם עדיין עשויה להיות עשירה בשומן, סוכר ופחמימות, מה שאומר שיהיה עליכם לשים לב לצריכת הקלוריות שלכם.

חשוב גם לציין כי חומרים תזונתיים חיוניים דוגמת חלבון אינם מגיעים רק מבשר. מקורות חלבון צמחיים דוגמת  שעועית, אפונה ועדשים ודגנים מלאים הם דרך נפלאה ובריאה להבטיח שתקבלו את החלבון הדרוש לכם יחד עם תועלות נוספות. משקה חלבון פורמולה 1 של הרבלייף מורכב מחלבון סויה מכיוון שזהו אחד החלבונים הצמחיים המלאים, כלומר הוא מכיל את כל תשע חומצות האמינו החיוניות שגופכם אינו מסוגל לייצר בעצמו.

זכרו כי הקפדה על תזונה מאוזנת היא חשובה, בדומה לפעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא. כדי לשאוף לאיזון זה, נסו לשלב מזונות צפופים תזונתית המספקים שפע של חומרים מזינים ביחס לעלות הקלורית שלהם דוגמת חלבונים רזים, ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות ומעט שומן בריא.

מאת: סוזן בוורמן, מנהלת בכירה, הדרכת תזונה גלובלית, הרבלייף 

על המחברת.

סוזן בוורמן סוזן מחזיקה בתואר ראשון בביולוגיה בהצטיינות ובתואר שני במדעי התזונה מאוניברסיטת קולורדו. סוזן היא דיאטנית מוסמכת, מחזיקה בשתי הסמכות מהאקדמיה לתזונה ודיאטה כמומחית בתזונת ספורט ומומחית מוסמכת לטיפול בהשמנת יתר וניהול משקל, והיא חברה באקדמיה.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
29-10-2020
מתכון להכנת שייק קפוצ'ינו שוקולד
ספורט
25-10-2020
יום ההליכה הבינלאומי. עובדות וטיפים על הליכה
טיפוח
18-10-2020
המסכה גורמת לבעיות עור? יש לנו את הפתרון!
ספורט
15-10-2020
איך לחטב את הישבן והירכיים
תזונה
12-10-2020
הדברים שחייבים לעשות מיד אחרי אימון
ספורט
08-10-2020
האימון שיגרום לכם להתחטב ולשרוף בלי לצאת מהבית
מתכונים
07-10-2020
מתכון להכנת עוגיות טחינה ושקדים