סימנים שהתפריט שלכם לא מתאים לכם

עייפות, חוסר יכולת להתרכז, רעב מוגבר או תחושת נפיחות הם רק חלק מהסימנים שיכולים להעיד על כך שהתפריט שסיגלתם לעצמכם לא מתאים לכם והגיע הזמן לעשות שינוי

הרבה אנשים התרגלו לחיות עם הנפיחות בבטן, עם כאבי ראש, רעב, עצבנות ועוד תסמינים וסימנים שעשויים להעיד שהתפריט התזונתי שסיגלו לעצמם כבר אינו מתאים להם. בני האדם הם ייצורים סתגלתניים ומכורים להרגלים אך לעיתים, מה שעבד לנו בעבר כבר לא מתאים לנו. אז איך נדע שהגיע הזמן לשנות תפריט או מאכלים שונים שקיימים בתזונה שלנו?

  1. אתם כל הזמן מסתובבים רעבים – רעב הוא מדד לכךשאתם אוכלים מעט מדי או שאתם אוכלים מאכלים שגורמים לסוכר שלכם כל הזמן לצנוח, לדוגמא: עודף מזון מעובד וסוכרים פשוטים או אפילו פירות יבשים וחטיפי אנרגיה. אם אתם מסתובבים רוב היום רעבים, תבדקו כמה קלוריות אתם מכניסים ביום לעומת מה שאתם מוציאים, ואם מדובר במספיק קלוריות, ייתכן שהקלוריות שלכם מגיעות ממקורות לא מספיק איכותיים. בנוסף, ייתכן שאתם לא אוכלים מספיק חלבונים, דבר אשר עלול לגרום גם כן לרעב.
  2. אתם מרגישים מאוד עייפים – העייפות יכולה לנבוע מכל מיני גורמים כמו חוסר שינה, מצב נפשי, בעיות בריאותיות שונות או תזונה לקויה שכוללת בין היתר מחסור בוויטמינים ומינרלים. בדקו אם אתם מכניסים מספיק ירקות ופירות לתפריט והקפידו לצרוך מספיק מכל אבות המזון.לעיתים גם תלות בקפה גורמת לנו להיות עייפים יותר.
  3. הבטן שלכם נפוחה כל הזמן או אחרי האוכל – נפיחות בבטן יכולה להופיע מאכילת יתר, מאכילה מהירה, מאי לעיסת המזון כשורה, מהימצאות של חיידקים שונים כמו הליקובקטר פילורי או פטריית הקנדידה, וייתכן גםשאתם אוכלים מזון שאינו מתאים לכם. מאכלים שעשויים לנפח את הבטן: מוצרי חלב, גלוטן, תפוחי עץ, לעיסת מסטיק ומזון מעובד.
  4. אתם מרגישים מלאים כל הזמן–  אם אתם מרגישים כל הזמן מלאים, יכול להיות שאתם אוכלים יותר ממה שאתם צריכים. הרמב״ם, גדול הרופאים, דיבר על כך שאנחנו תמיד צריכים להשאיר מקום בבטן לאחר הארוחה. בנוסף, ייתכן שאתם אוכלים מאכלים כבדים מדי או צירופים לא נכונים של המזון.
  5. חוסר ריכוז ובעיות זכרון – חוסר ריכוז ובעיות זיכרון יכולים להצביע על תזונה שאינה בריאה לכם, עתירה במאכלים מעובדים או חסרה ברכיבים חשובים וחיוניים כמו אומגה 3, שומנים בריאים כמו אבוקדו ושקדים או מספיק פירות וירקות.
  6. אתם סובלים מכאבי ראש – כאבי ראש עלולים להצביע על רגישות למזונות שונים או על רעילות גבוהה מהמזון כמו כמויות גבוהות של אלכוהול, קפה או שוקולדים וממתקים, עודף במוצרי חלב ועוד. אם אתם סובלים מכאבי ראש, תראו ממה אתם יכולים להימנע כדי לחיות בצורה יותר נקייה בריאה.
  7. יש לכם אלרגיות – אלרגיות מעידות על מערכת חיסונית שנחלשה או על רגישויות שונות למזון שכדאי לעלות עליהם ולהחליף מזונות שאינם מתאימים לכם. אם אתם לא בטוחים מה גורם לכם לאלרגיה, מומלץ לבצע בדיקות אלרגיה למזון ולסביבה.
  8. מסת השריר שלכם ירודה – כשמסת השריר ירודה, צריך לבדוק בבדיקות דם מה מצב החלבונים שלכם ומה גורם לחלבון לרדת. לפעמים אנחנו אוכלים מספיק חלבון ועדיין מסת השריר שלנו ירודה בגלל בעיות ספיגה ולכן יש לבדוק מה בתזונה שלנו גורם לחוסר ספיגה מספקת.

 

מאת : שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו
ספורט
04-04-2024
איזה תרגילים משפרים את מצב הרוח?
מתכונים
01-04-2024
מתכון להכנת שייק קרם פטל
תזונה
28-03-2024
למה חטיפי חלבון עכשיו יותר נחוצים מתמיד?
תזונה
24-03-2024
איזה נשנושים ימנעו זלילות ליליות?
ספורט
21-03-2024
אתגרי הכושר ששיגעו את הרשת
טיפוח
17-03-2024
7 דרכים לדעת אם אתם אוכלים יותר מדי סוכר

תפריט נגישות