חורף מחזק: מהם הסימנים שמעידים שחסר לכם וויטמין C?

הוא ידוע כוויטמין מובהק לחיזוק מערכת החיסון והחשוב ביותר בימי החורף, אך האם יש לו תפקידים נוספים שכדאי להכיר? כיצד נדע אם חסר לנו ולמה כל כך חשוב להקפיד לצרוך וויטמין C בכל עונות השנה?

הרבה אנשים נזכרים בוויטמין C כשהם מרגישים חולים, מצוננים או שהשיעול קופץ לבקר, אבל למעשה, מדובר בוויטמין החשוב לגופנו בכל עונות השנה, ולא רק לתגבר ממנו כשאתם לא חשים בטוב. שווה להקדים תרופה למכה ואולי לנסות למנוע את המחלה הבאה. לוויטמין C יתרונות בריאותיים רבים והוא מהוויטמינים הנחוצים ביותר לגופנו. יש לו תפקידים חשובים כמו למשל ריפוי פצעים, ספיגת ברזל, להגנה על העיניים, לבריאות החניכיים ומניעת דלקות, ליצירת קולגן ולחיזוק מערכת החיסון.

מאיפה ניתן לקבל וויטמין C ומתי יש לקחת תוסף?

וויטמין C, ובשמו הנוסף: חומצה אסקורבית, נמצא בכמויות נכבדות בפירות וירקות כמו בפלפלים אדומים וצהובים, בפירות הדר כמו לימון, תפוז, אשכולית וקלמנטינה, בקיווי, גויאבה, עגבניות, אבטיח, ואף בעלים ירוקים כמו תרד. הדרך הטובה לדאוג לכך שתצרכו מספיק וויטמין C, היא לאכול פירות וירקות בשלמותם מדי יום, ולהימנע ככל שניתן מבישולם, כל מנת שהוויטמין לא ייהרס. במידה ומדובר בברוקולי, בגזר או בירקות שדורשים בישול, העדיפו אידוי או בישול מהיר. הוויטמין נפגע גם בהקפאה ובכל תהליך של שינוי, ולכן ההמלצה היא לאכול את הפרי או הירק טרי וקרוב לטבע שלו. הפירות והירקות נמצאים בשפע ולכן לא כל אחד יזדקק לתוסף חיצוני, אך בכל מקרה רפואי, מומלץ להיוועץ באיש מקצוע ובליווי תזונתי.



הנה 8 סימנים שיכולים להעיד על כך שחסר לכם וויטמין C

  1. אתם חולים יותר מהרגיל, ומשך המחלה ארוך מהרגיל – אם אתם מרגישים שבכל פעם שמישהו מתעטש לידכם אתם נדבקים ולוקח לכם זמן רב להיפטר מהשיעול, הנזלת והליחה, ייתכן שחסר לכם וויטמין C.
  2. עלייה במשקל – מחקרים מצאו קשר בין מחסור בוויטמין C לעלייה במסת השומן, כיוון שלוויטמין יש השפעה על חמצון השומן בגופנו.
  3. החלמה איטית של פצעים – כאשר הגוף לא מקבל מספיק וויטמין סי, הגוף אינו מספיק לייצר מספיק תאי דם אדומים, מה שמקשה על משך ההחלמה של הגוף. זה תקף גם לגבי פצעונים ואקנה, עקיצות יתושים וחתכים.
  4. עייפות וקשיי ריכוז –וויטמין C מסייע לספיגת מינרלים בגוף וביניהם ברזל. כשהגוף אינו סופג את הברזל, מגיעות תופעות שקשורות לאנמיה וביניהן עייפות, חולשה וקשיים בריכוז.
  5. נשירת שיער, ציפורניים שבירות– מאותה הסיבה של חוסר הספיגה של הברזל.
  6. דלקות ובעיות בחניכיים – לוויטמין C יש תפקיד חשוב בבריאות החניכיים שלנו, ואם יש מחסור, נראה לפעמים חניכיים נפוחות, חניכיים מדממות או נסיגות חניכיים.
  7. עור יבש, דהוי או מזדקן – בגלל שהוויטמין C אחראי על יצירת הקולגן, כשהגוף לא מקבל מספיק וויטמין C, זה משפיע ישירות על העור שלנו דרך יובש, עור שלא מתחדש מספיק מהר, עור עייף ומזדקן בטרם עת.
  8. דימומים מאף – הם סימן נוסף לכך שאולי חסר לכם וויטמין C.

גורמים שמשפיעים על ספיגת הוויטמין C:

  • עישון
  • צריכה מרובה של אלכוהול
  • סטרס
  • שתייה מרובה של קפאין
  • צריכה של תרופות
  • תזונה דלה בפירות וירקות חיים

8 טיפים שיעזרו לכם לצרוך יותר וויטמין C

    1. השתדלו לפתוח את הבוקר עם מים עם לימון שעשיר בוויטמין C.
    2. השתדלו להרחיק את הקפה מהארוחות שלכם, כי הוא עלול לפגום בספיגה של הוויטמין.
    3. הפחיתו צריכת אלכוהול, קפאין ועישון.
    4. השתדלו לאכול סלט טרי עם כל ארוחה בכל הצבעים.
    5. הוסיפו עלים ירוקים לאוכל שלכם.
    6. השתדלו לשתות שייק ירוק מדי יום המכיל פירות טריים ועלים ירוקים כמו תרד.
    7. השתדלו לאכול את השייק או הסלט מיד לאחר החיתוך כיוון שהוויטמין עשוי להיהרס.
    8. הימנעו מבישול יתר של ירקות.

 

 

 

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
20-06-2024
זהירות: מה חשוב שיהיה בכל תפריט חיטוב?
ספורט
16-06-2024
חלאס הגזמתם: אלו הסימנים שאתם מתאמנים יותר מדי
מתכונים
11-06-2024
מתכון הכנה מעדן תות שוקו-וניל
ספורט
09-06-2024
בלי שום מילה על דיאטה: הספורט שיעזור לכם להתחטב בחג שבועות
תזונה
06-06-2024
המינרל שכל מתאמן חייב להכיר
ספורט
02-06-2024
חימום לפני אימון: נחוץ או מיותר?
ספורט
26-05-2024
למה כל כך קשה לנו להתמיד באימונים ומהם סודות ההתמדה?
ספורט
23-05-2024
פילאטיס רצפה או מכשירים? מה עדיף?

תפריט נגישות