5 מזונות “סופר-פוד” שכדאי לכם לשלב בתזונה

אז מה זה בכלל סופר פוד?

אם לא חייתם אי שם על הירח בשנים האחרונות, ככל הנראה שמעתם על מזונות כמו: גוג’י ברי, זרעי צ’יה, אסאי, אצות, מורינגה, מאקה ואפשר להמשיך עם עוד הרבה שמות אקזוטיים פחות או יותר של פירות וירקות שזכו לכינוי: סופר-פוד (מזון-על).

אז סופר-פוד, אם ננסה להגדיר אותו במשפט אחד, זה בעצם מונח שיווקי שניתן למזונות המכילים שלל של ערכים תזונתיים חיוניים ושהם בעלי תכונות מועילות מאוד לבריאות. מזונות העל הללו מכונים לעיתים גם כמזונות פונקציונליים והם כוללים לא רק פירות וירקות, אלא גם דגנים הנחשבים לסופר בריאים, הרבה מעבר לדגנים המוכרים הרגילים, או אם תרצו: “דגני-על” כגון: קינואה, אמרנט, טף וכו’.

סולם אנדי לדירוג סופר פוד

עכשיו נשאלת השאלה החשובה איך בעצם מודדים את הערכים התזונתיים של מזון כזה או אחר שזוכה לכינוי סופר פוד?! ובכן, מסתבר שיש מדד ייעודי בדיוק לזה, שפותח על ידי ד”ר ג’ואל פיהרמן.

הכירו את “סולם אנדי” או “מדד אנדי” ובאנגלית Andi Food Score, ואם תהיתם למה Andi אז הנה הפירוש: AGGREGATE NUTRITION DENSITY INDEX.

זהו מדד המתבסס על נוסחה די פשוטה:
Health=Nutrition/Calories (בריאות = רכיבי תזונה/קלוריות)

המגדירה כיצד הבריאות שלכם מושפעת מהצפיפות של המזונות שאתם אוכלים. פיהרמן טוען שתזונה עתירת רכיבים תזונתיים חיוניים עשויה למנוע או אפילו למגר מחלות והשמנת יתר באופן בר-קיימא.

הנוסחה קובעת כי צריכה מספקת של מיקרונוטריאנטים – ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים ופיטוכימיקלים (תרכובות כימיות צמחיות, פיטו=צמח) – ללא צריכה קלורית מופרזת, היא הבסיס לבריאות מיטבית.

בהקשר הזה חשוב לציין כי לא רק כמות מיקרו-נוטריאנטים חשובה אלא גם המגוון שלהם, ככל שהוא רחב יותר כך המזון בריא יותר.

Andi מדרג את הערך התזונתי של מזונות שכיחים בסולם של 1-1000 באופן שבודק כמה חומרים תזונתיים הם מספקים לגוף עבור כל קלוריה שנצרכה, כאשר 1,000 הוא המזון הצפוף ביותר מבחינת רכיבים תזונתיים ו-0 הוא הכי פחות.

וכיצד זה שונה מתווית הסימון התזונתי המודבקת על אריזות המזונות שאנו רוכשים? ובכן, השוני הוא גדול. בניגוד לתוויות המפרטות רכיבים תזונתיים בודדים בלבד, מדד ANDI מבוסס על שלושים וארבעה פרמטרים תזונתיים סופר חשובים.

רוצים לנחש אילו מזונות הם המצטיינים עם ציון של 800 ומעלה?
נכון מאוד! מי אם לא העלים הירוקים הלא הם סופר פוד פשוט מ-ט-ו-ר-ף.

קבלו את החמישייה הפותחת! קיבצנו לכם את המזונות הטבעיים המובילים בסולם אנדי לבריאות מיטבית ואריכות ימים (טפו…טפו…טפו):

  1. קייל (בקטגוריית העלים הירוקים) – קייל הוא עלה מצטיין שקיבל את הציון המיוחל- 1000! מה שאומר שאתם בהחלט לא רוצים לוותר עליו. הקייל עמוס בנוגדי חמצון, ויטמין K וויטמין A. הוא גם מקור מצוין לסידן, אשלגן ו-ויטמין C. צריכה של קייל מסייעת לשמירה על בריאות הלב ואיזון רמות סוכר.
  2. פלפל אדום (בקטגוריית הירקות) – פלפל אדום הוא מקור נפלא לויטמין C, שחיוני לשמירה על מערכת חיסון בריאה ויעילה ולקרוטנואידים במגוון סוגים, שהם אנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון) המסייעים בהגנה על הגוף מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים. צריכה של פלפלים אדומים מסייעת, גם היא, לשמירה על בריאות הלב ולשיפור הראייה.
  3. תותים (בקטגוריית הפירות) – כן, כן ידוע! הפירות האדומים הם סופר פוד עוצמתי ביותר, וחשוב לא פחות – טעים. תותים הם דלי קלוריות, עשירים בויטמין C, חומצה פולית ונוגדי חמצון מהעוצמתיים שיש. הוכח שהם אנטי דלקתיים ומשפרים את בריאות הלב.
  4. עדשים (בקטגוריית הקטניות) – העדשים עשירות בחלבון, סיבים תזונתיים ופחמימות מורכבות. הן גם מקור טוב לברזל, חומצה פולית ו-אשלגן. צריכה של עדשים עשויה לסייע בהורדת רמות הכולסטרול, בירידה במשקל ו-לווסת את רמת הסוכר בדם.
  5. אגוזי ברזיל (בקטגוריית האגוזים) – אגוזי ברזיל עשירים בסלניום, שהוא מינרל הממלא תפקיד מכריע בתפקוד בלוטת התריס. הם גם עשירים בשומנים בריאים, חלבונים ונוגדי חמצון. צריכה של אגוזי ברזיל עשויה לשפר את בריאות הלב ולהגביר את תפקוד המערכת החיסונית.

*מוצרי הרבלייף אינם מיועדים לטיפול, ריפוי, אבחון או מניעה של מחלות כלשהן.

הוסיפו את המזונות הללו לתפריט היומי בתוספת טבליות סופר פוד: “שיזנדרה פלוס” המופקות מפירות היער של צמח השיזנדרה הידוע כצמח על!

הזרעים של גרגירי ה-Schisandra chinensis, המכונה הפרי בעל חמשת הטעמים מכילים ליגנאנים –  פיטואסטרוגנים שעשויים להיות להם השפעות מועילות על הבריאות, בין היתר שמירה על תאי הכבד ושיפור תפקודם. Schisandra שימש למטרות רפואיות ברחבי אסיה ורוסיה במשך שנים רבות. ברפואה הסינית המסורתית, Schisandra מוכרת למועילה לצ’י שהוא כוח החיים.

טבליות שיזנדרה פלוס מכילות את צמח השיזנדרה ובנוסף וויטמינים B6, C ו-E, בטא קרוטן וסלניום, נוגדי חמצון עוצמתיים המחזקים את מערכת החיסון ומגינים על הגוף מפני מתח, זיהום ואלרגנים.

המינון המומלץ: 2 טבליות ביום עם הארוחה.

לבריאות!

* מוצרי הרבלייף אינם מיועדים לטיפול, ריפוי, אבחון או מניעה של מחלות כלשהן.

מאת: עינב בורשטיין – מדריכת כושר ויועצת תזונה טבעית.

 

 

 

 



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?
ספורט
02-05-2024
הגיע הזמן: 6 הרגלי כושר שהגיע הזמן להפסיק איתם כבר
תזונה
18-04-2024
ניקוי רעלים: מה אוכלים ומתי עושים?
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו

תפריט נגישות