מסדר סוכרים: נשנושים בריאים לאכול בממ”ד לאיזון הסוכר בדם

נמצאים זמן רב בממ”ד? לא רק ממתקים וחטיפים מלוחים: מה אפשר לאכול כדי לשמור על הבריאות ועל סוכר מאוזן בדם?

ידעתם שלחץ נפשי הוא גורם מובהק לעליית רמות הסוכר בדם? כך נמצא במחקר שנערך במרכז הרפואי ‘וולפסון’ במהלך מבצע צבאי. הממצאים הראו כי לחץ נפשי חזק כמו מלחמה, קשור לעלייה מובהקת ברמות הסוכר בקרב חולים מאושפזים, וניכרת ההשפעה גם לטווח הארוך. המחקר פורסם גם בכתב העת היוקרתי Diabetes Technology and Therapeutics.

מחקרים נוספים ברחבי העולם בדקו את הקשר בין סטרס למחלת הסוכרת, ואולם עדיין אין לכך הכרעה חד משמעית ומוצקה, אך רופאים רבים סבורים שיש קשר בין סטרס לעליית הסוכר ואף סיכוי לסוכרת, במיוחד כשיש נטייה גנטית לכך. אם כך הדבר, יש חשיבות לפעול להורדת הסטרס בדרכים שונות כמו לנשום עמוק, לעשות מדיטציות, מיינדפולנס, ללכת לטיפולים שירגיעו את רמות המתח או למצוא כל דבר שירגיע אתכם.

בנוסף לחשיבות השמירה על איזון ושלווה נפשית, יש חשיבות גבוהה בתקופות מאתגרות על הקפדת אכילת מאכלים בעלי ערך גליקמי נמוך. ערך גליקמי הינו אינדקס שמדרג את המזונות לפי השפעתם על רמות הסוכר בדם. פחמימות פשוטות כמו ממתקים, הינם בעלי ערך גליקמי גבוה, לעומת מאכלים שמתפרקים לאט יותר כמו למשל ירקות או פחמימות מורכבות שהערך הגליקמי שלהם הוא נמוך.

מה אפשר לנשנש בממ”ד כדי לשמור על הבריאות ורמות סוכר מאוזנות?

  1. ירקות ופירות חתוכים או שלמים – ירקות ופירות שלמים או חתוכים הם האופציה הכי טובה לנשנוש משביע וגם כזה שעוזר לשמור על סוכר בדם. הם מלאים בוויטמינים ומינרלים, משביעים, מרווים בנוזלים וגם תורמים לתחושה מרגיעה. אתם יכולים להכין לכם פלטות מוכנות של פירות או ירקות חתוכים עם מטבלים.
  1. שיבולת שועל – חטיפים, עוגיות, דייסות או כל מה שמכיל שיבולת שועל עשוי לתרום לתחושת שובע ואיזון רמות הסוכר.
  1. קטניות – כל הקטניות כמו חומוס, שעועית, עדשים, מש או סויה, יעילים מאוד בשמירה על רמות הסוכר. אם מדובר בשהייה ממושכת בממ”ד, תוכלו להכין מבעוד מועד אדממה ולנשנש, או לאכול קטניות מונבטות שאינן זקוקות לבישול. הקטניות עשירות בחלבונים, בסיבים תזונתיים ובוויטמינים מקבוצה B, שתורמים לאיזון הסוכר ואף מצב הרוח.


  1. פירות יבשים ואגוזים – השילוב של הפירות היבשים עם האגוזים בכמות מתונה, יעניקו לכם אנרגיה וגם יאזנו את רמות הסוכר בדם.
  1. חטיפי חלבון של הרבלייף – במקרים שאין לכם זמן להכין ארוחה, ואתם זקוקים לתוספת של חלבון וגם פינוק טעים, אתם יכולים להשתמש בחטיף הרבלייף בטעם שוקולד שקדים, לימון או שוקולד בוטנים.
  1. קרקרים בריאים – ישנם קרקרים מעובדים שמכילים הרבה חומרים משמרים, נתרן וסוכר, אך ישנם גם קרקרים בריאים מקמחים בריאים עם זרעים, אגוזים וסיבים תזונתיים. אם אתם קונים את הקרקרים שלכם, מומלץ לקרוא את הרכיבים שעל גבי האריזה. אם אתם מכינים קרקרים בבית, בחרו להשתמש בקרקרים מקמח כוסמין, קמח חומוס, קמח עדשים והוסיפו זרעים מסוגים שונים.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?
ספורט
02-05-2024
הגיע הזמן: 6 הרגלי כושר שהגיע הזמן להפסיק איתם כבר
תזונה
18-04-2024
ניקוי רעלים: מה אוכלים ומתי עושים?
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו
ספורט
04-04-2024
איזה תרגילים משפרים את מצב הרוח?

תפריט נגישות