מה לאכול כשכואבת הבטן

יש סיבות רבות ומגוונות לכאבי הבטן שאנחנו חווים, אך ברוב המקרים כאבי הבטן שלנו נגרמים מתזונה לא נכונה, מתזונה דלה בסיבים תזונתיים או בשילובי מזון לא נכונים. הנה כמה דברים שתוכלו לעשות כדי להפחית את כאבי הבטן או אפילו להעלימם

מרגישים אי נוחות בבטן, בטן נפוחה או כאבי בטן לאחר האוכל? ייתכנו כל מיני סיבות למיחושי בטן, כאבים ונפיחות, אך אם עשיתם בדיקות שונות והרופא אישר שאין ממצא חריג, ככל הנראה שמקור הכאבים הוא בתזונה שלכם, שאולי עליכם לשנות. מה עלול לגרום לכאבי בטן? לעיתים זה עניין של ניסוי וטעיה.

  1. הורידו את מוצרי החלב – אנשים רבים מפתחים אלרגיה קלה למוצרי חלב. זו אולי אינה אלרגיה מסכנת חיים, אך בהחלט רגישות שעלולה לגרום לנפיחות, שלשולים ואי נוחות בבטן. אם אתם לא בטוחים, נסו להוריד את מוצרי החלב לחודש ולראות איך אתם מרגישים לאחר שהפחתתם או הורדתם לגמרי. אם תרגישו הקלה, ככל הנראה שזו הסיבה.
  2. בדקו רגישות לגלוטן – גם הגלוטן, שהוא חלבון הנמצא בחיטה, עלול לגרום לרגישות ואי נוחות בבטן. נסו להוריד את מוצרי החיטה ולבדוק. שימו לב שיש הרבה מאוד מאכלים שמכילים גלוטן ולכן מומלץ לקרוא את מה שכתוב על גבי האריזה
  3. הוסיפו סיבים תזונתיים – תזונה עשירה בסיבים תזונתיים תורמת לעיכול תקין, לרמת שובע גבוהה, מונעת עצירות וכאבי בטן. הרבה אנשים ממעיטים בתזונה עתירת סיבים וחבל כי הם קיימים וזמינים לנו בשפע בפירות וירקות, קטניות ועוד. הוסיפו לתפריט שלכם כמה שיותר סיבים וזכרו גם לשתות מספיק מים ביחד עם הסיבים.
  4. שחררו את המזון המעובד – מזון מעובד ומתועש הוא אמנם אוכל משביע אך הוא אינו מזין היטב את הגוף שלנו ברכיבים חיונייים. בנוסף, מזון מעובד הוא דל בסיבים תזונתיים ויש בו המון רכיבים כימיים שעלולים לפגוע במערכת העיכול. נסו לבחור לאכול מזון טבעי וקרוב יותר לטבע.
  5. הפרידו פחמימות וחלבונים – ברוב המקרים זו לא סיבה נפוצה לכאבי בטן, אך אנשים עם מערכת עיכול רגישה, ולאנשים שמרגישים מלאים וכבדים מאוד אחרי האוכל, מומלץ להפריד את החלבונים מהפחמימות, למשל: במקום לאכול דג עם אורז או פירה, אכלו את הדג עם סלט, ובארוחה אחרת את האורז עם סלט.
  6. הוסיפו סלט לכל ארוחה – הסלט יעניק לכם שפע של וויטמינים ומינרלים וגם יעזור לתהליך העיכול והספיגה של המזון. אם אתם מתעצלים להכין לעצמכם סלט או שאין באפשרותכם, פשוט אכלו לצד המזון שלכם ירקות חתוכים, אבל אל תוותרו על הירקות בכל ארוחה וגוונו בירקות ככל שניתן, בעדיפות לכל הצבעים.
  7. לעסו היטב את המזון – אחת הסיבות לכאבי בטן של אנשים, היא עיכול לא טוב של המזון. כאשר מזון נכנס למעיים בשלמותו, קשה לו להתעכל ולהיספג כראוי. אנחנו צריכים לגרום לאוכל שלנו להגיע אל המעיים במצב נוזלי וזה קורה כשהאוכל שלנו לעוס היטב.
  8. עשו הפסקות – פעם אמרו לנו לאכול כל 2-3 שעות כדי שלא נהיה רעבים חלילה. המחקרים החדשים מדברים על הפסקות ארוכות יותר בין הארוחות בשביל לאזן את רמות הסוכר וגם כדי לתת למזון להתעכל עד הסוף לפני שאנחנו מעמיסים עליו ארוחה נוספת. לפחמימה לוקח כ-4 שעות להתעכל בקיבה בעוד שלחלבון לוקח כ-6 שעות להתעכל בקיבה.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
18-05-2024
הסוד לגוף צעיר: מה להכניס לשייק כדי להישאר צעירים?
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?
ספורט
02-05-2024
הגיע הזמן: 6 הרגלי כושר שהגיע הזמן להפסיק איתם כבר
תזונה
18-04-2024
ניקוי רעלים: מה אוכלים ומתי עושים?

תפריט נגישות