איזה חלב מומלץ לשתות?

איזה חלב מומלץ לשתות?

סוזן בוורמן קניית קרטון חלב הייתה בעבר עניין פשוט. נהגתם ללכת לחנות המכולת השכונתית או לסופרמרקט, למצוא את המעבר המכיל את מוצרי החלב המצוננים ולבחור את סוג החלב הרצוי – מלא או דל שומן. זו הייתה משימה פשוטה – אולם קניית מוצר בסיסי כמו קרטון חלב הפכה לאחרונה למעט יותר מסובכת.

בשנים האחרונות שוק מוצרי החלב התפתח. אנשים רבים סבלו גם בעבר מאי סבילות ללקטוז או מאלרגיה  לחלב והזדקקו לתחליפי חלב, אבל רק בתקופה האחרונה החלו חברות רבות לייצר באופן המוני מגוון תחליפי חלב פרה – רבים מהם מציעים הרכב תזונתי דומה.

היום, כשאתם מסיירים בין המדפים, סביר להניח שיש לכם יותר אפשרויות מכפי שתוכלו לספור. חלב עיזים. חלב סויה. חלב שקדים או חלב קשיו. חלב אורז, חלב שיבולת שועל או חלב קנאביס. ואפילו חלב פרה שיוצר באופן מלאכותי.


הבחירה בין כל הסוגים עשויה להיות מבלבלת. והשאלה היא, איזה חלב מציע  את הערך התזונתי הגבוה ביותר? ובכן, הנה תשובה שאף אחד לא אוהב לשמוע: אין תשובה נכונה. לכל אחד מתחליפי החלב הללו יש יתרונות וחסרונות.



החלופה הטובה ביותר שתשפר את צריכת הסידן והחלבון שלכם, במיוחד אם אתם זקוקים לתחליף לא חלבי היא חלב סויה, שיספק לכם בערך את אותן כמויות של חומרים מזינים כמו כוס חלב פרה או חלב עיזים: 12-7 גרם חלבון לכוס, כשליש מצריכת הסידן היומית המומלצת – ו-95 קלוריות לערך. חלב סויה הוא באופן טבעי נטול כולסטרול, ובנוסף מכיל פיטו-נוטריאנטים הידועים בשם איזופלבונים, המציעים מספר יתרונות בריאותיים.

אך מה אם הפחמימות הטבעיות בסויה קשות מדי לעיכול עבורכם? ומה אם הטעם המריר לעתים של חלב סויה הוא לא כזה שאתם רוצים להתרגל אליו?



אל חשש. אתם יכולים למזוג לעצמכם גם מעט חלב שקדים או חלב קשיו; שניהם צמחיים, נטולי כולסטרול ולקטוז. בנוסף, שניהם מכילים פחות קלוריות מאשר חלב נטול שומן, בנוסף לכמה חומצות שומן בריאות. אולם, תכולת החלבון שלהם נוטה להיות נמוכה – אולי גרם אחד לכוס. יחד עם זאת, רוב סוגי החלב המופק משקדים ומקשיו וסוגי חלב אחרים המופקים מאגוזים הם עשירים בסידן, כך שתוכלו ליהנות מתועלת זו אם תהפכו אחד מהם למקור החלב שלכם.

לאחר מכן ישנם חלב אורז, חלב שיבולת שועל וחלב קנאביס, שכמו רוב סוגי החלב האחרים שאינם חלביים – מצטיינים בערך תזונתי גבוה דווקא בשל מה שאינם מכילים: לקטוז, שומן רווי וכולסטרול. חלב אורז הוא בעל תכולת החלבון הנמוכה ביותר – גרם אחד לכוס – בזמן שחלב שיבולת שועל או חלב קנאביס מכילים ארבעה גרם לכוס. כל אחד מהם מצטיין במתיקות עדינה  – כך שהם מכילים בדרך כלל פחות סוכר. לרוב הם גם עשירים בסידן בכמות הדומה לתכולת חלב פרה, אבל הם גם בעלי ערך קלורי גבוה יותר, עד 120 קלוריות לכוס.

והנה השורה התחתונה: חלב פרה הוא מקור מאוזן ומלא לשומן, חלבון ופחמימות. אולם, אם אינכם יכולים לשתות חלב רגיל או רגישים ללקטוז, חלב סויה הוא הבחירה הטובה ביותר שתספק לכם חלבון וסידן. אם אתם זקוקים רק למשקה דל קלוריות שילווה את דגני הבוקר שלכם, חלב שקדים או קשיו עשויים לחסוך לכם מעט קלוריות ולספק לכם סידן. אולם, לכל החלופות יש יתרונות וחסרונות, כך שמומלץ לקרוא את תוויות המוצרים כדי ללמוד על ערכם התזונתי והאופן בו הם יסייעו לכם להגיע ליעדים התזונתיים שלכם.

***מאת: סוזן בוורמן, נשיאה משותפת, הדרכת תזונה גלובלית, הרבלייף***




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
05-07-2020
ב-7 ליולי מציינים בכל העולם את יום השוקולד הבינלאומי. אז מה לעשות כדי לא להתמכר לקוביה השובבה, ומה עדיף לאכול במקום.
טיפוח
02-07-2020
אם התזונה שלנו לקויה, והמצב הנפשי שלנו לא בשיאו, קרוב לוודאי שהעור לא יראה מושלם כמו שאנחנו חולמות. ניתן לטפל באקנה בעזרת תזונה.
מתכונים
30-06-2020
מתכון להכנת חטיפי שיבולת שועל עשירים בחלבון
ספורט
28-06-2020
הטעויות הנפוצות שאנשים עושים כדי להתחטב מהר. האם גם אתם עושים את הטעויות האלו? נסו למנוע אותן.
מתכונים
23-06-2020
מתכון להכנת קערת שייק תות ופירות יער
ספורט
21-06-2020
כל אחד יוכל להתאים לעצמו את היוגה שמתאימה לו, והיא מתאימה באמת לכולם בכל הגילאים.
תזונה
18-06-2020
מה לאכול בשיא החום לארוחת צהרים? הקיץ כבר פה והחום הכבד לעיתים גורם לנו לרצות לאכול פחות, בעיקר פחות ארוחות מבושלות. אז מה אוכלים ללאנץ' כדי לספק לגוף את כל הרכיבים התזונתיים מבלי להרגיש נפוחים, עייפים וכבדים? הכנו עבורכם 12 אופציות.
מתכונים
16-06-2020
מתכון להכנת שייק עוגת גבינה