איזה חלב מומלץ לשתות?

איזה חלב מומלץ לשתות?

סוזן בוורמן קניית קרטון חלב הייתה בעבר עניין פשוט. נהגתם ללכת לחנות המכולת השכונתית או לסופרמרקט, למצוא את המעבר המכיל את מוצרי החלב המצוננים ולבחור את סוג החלב הרצוי – מלא או דל שומן. זו הייתה משימה פשוטה – אולם קניית מוצר בסיסי כמו קרטון חלב הפכה לאחרונה למעט יותר מסובכת.

בשנים האחרונות שוק מוצרי החלב התפתח. אנשים רבים סבלו גם בעבר מאי סבילות ללקטוז או מאלרגיה  לחלב והזדקקו לתחליפי חלב, אבל רק בתקופה האחרונה החלו חברות רבות לייצר באופן המוני מגוון תחליפי חלב פרה – רבים מהם מציעים הרכב תזונתי דומה.

היום, כשאתם מסיירים בין המדפים, סביר להניח שיש לכם יותר אפשרויות מכפי שתוכלו לספור. חלב עיזים. חלב סויה. חלב שקדים או חלב קשיו. חלב אורז, חלב שיבולת שועל או חלב קנאביס. ואפילו חלב פרה שיוצר באופן מלאכותי.


הבחירה בין כל הסוגים עשויה להיות מבלבלת. והשאלה היא, איזה חלב מציע  את הערך התזונתי הגבוה ביותר? ובכן, הנה תשובה שאף אחד לא אוהב לשמוע: אין תשובה נכונה. לכל אחד מתחליפי החלב הללו יש יתרונות וחסרונות.



החלופה הטובה ביותר שתשפר את צריכת הסידן והחלבון שלכם, במיוחד אם אתם זקוקים לתחליף לא חלבי היא חלב סויה, שיספק לכם בערך את אותן כמויות של חומרים מזינים כמו כוס חלב פרה או חלב עיזים: 12-7 גרם חלבון לכוס, כשליש מצריכת הסידן היומית המומלצת – ו-95 קלוריות לערך. חלב סויה הוא באופן טבעי נטול כולסטרול, ובנוסף מכיל פיטו-נוטריאנטים הידועים בשם איזופלבונים, המציעים מספר יתרונות בריאותיים.

אך מה אם הפחמימות הטבעיות בסויה קשות מדי לעיכול עבורכם? ומה אם הטעם המריר לעתים של חלב סויה הוא לא כזה שאתם רוצים להתרגל אליו?



אל חשש. אתם יכולים למזוג לעצמכם גם מעט חלב שקדים או חלב קשיו; שניהם צמחיים, נטולי כולסטרול ולקטוז. בנוסף, שניהם מכילים פחות קלוריות מאשר חלב נטול שומן, בנוסף לכמה חומצות שומן בריאות. אולם, תכולת החלבון שלהם נוטה להיות נמוכה – אולי גרם אחד לכוס. יחד עם זאת, רוב סוגי החלב המופק משקדים ומקשיו וסוגי חלב אחרים המופקים מאגוזים הם עשירים בסידן, כך שתוכלו ליהנות מתועלת זו אם תהפכו אחד מהם למקור החלב שלכם.

לאחר מכן ישנם חלב אורז, חלב שיבולת שועל וחלב קנאביס, שכמו רוב סוגי החלב האחרים שאינם חלביים – מצטיינים בערך תזונתי גבוה דווקא בשל מה שאינם מכילים: לקטוז, שומן רווי וכולסטרול. חלב אורז הוא בעל תכולת החלבון הנמוכה ביותר – גרם אחד לכוס – בזמן שחלב שיבולת שועל או חלב קנאביס מכילים ארבעה גרם לכוס. כל אחד מהם מצטיין במתיקות עדינה  – כך שהם מכילים בדרך כלל פחות סוכר. לרוב הם גם עשירים בסידן בכמות הדומה לתכולת חלב פרה, אבל הם גם בעלי ערך קלורי גבוה יותר, עד 120 קלוריות לכוס.

והנה השורה התחתונה: חלב פרה הוא מקור מאוזן ומלא לשומן, חלבון ופחמימות. אולם, אם אינכם יכולים לשתות חלב רגיל או רגישים ללקטוז, חלב סויה הוא הבחירה הטובה ביותר שתספק לכם חלבון וסידן. אם אתם זקוקים רק למשקה דל קלוריות שילווה את דגני הבוקר שלכם, חלב שקדים או קשיו עשויים לחסוך לכם מעט קלוריות ולספק לכם סידן. אולם, לכל החלופות יש יתרונות וחסרונות, כך שמומלץ לקרוא את תוויות המוצרים כדי ללמוד על ערכם התזונתי והאופן בו הם יסייעו לכם להגיע ליעדים התזונתיים שלכם.

***מאת: סוזן בוורמן, נשיאה משותפת, הדרכת תזונה גלובלית, הרבלייף***




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
23-06-2019
הנה כמה עצות שיעזרו לכם להתחיל לזהות אכילה שנובעת מתוך לחץ או רגש
ספורט
19-06-2019
הנה כמה טיפים שאולי יעזרו לך להתחזק ולהרגיש טוב עם עצמך
טיפוח
16-06-2019
קבלו טיפים שיעזרו לכם לשמור על העור בקיץ
ספורט
13-06-2019
כל היתרונות שיגרמו לכם להתחיל לתרגל יוגה כבר היום
מתכונים
11-06-2019
מתכון לסלט קיצי עם גזר, מלפפונים ותפוחים
מתכונים
04-06-2019
מתכון להכנת שייק קיווי אבוקדו
ספורט
02-06-2019
כואב לכם הגב? 4 תרגילים המקלים על כאבי הגב