למה אנחנו משמינים יותר בחורף?

אוכלים יותר וזזים פחות? יש עוד סיבות בגללן אנחנו מעלים עלינו משקל בעונה הקרה. מהן הסיבות לכך שאנחנו משמינים בחורף ומה אפשר לעשות כדי למנוע את העלייה? 

רבים מאיתנו מתחילים לחשוש מהעלייה במשקל מיד כשמזג האוויר מתחיל להתקרר, ובאמת הרבה אנשים מרגישים יותר צורך לאכול בחורף ובעיקר הצורך מתבטא במאכלים מנחמים. אז למה בכלל אנחנו משמינים? נתחיל בזה שמדובר בכלל בעניין אבולוציוני, כי בתור אנשי המערות היה לנו קושי לצאת לציד בקור ולמרות שקצת התקדמנו מאז, המוח שלנו נשאר איפשהו מאחור, אבל זו לא הסיבה העיקרית. הנה עוד כמה סיבות למה אנחנו המשקל שלנו עולה בעונה הקרה ואין מה לדאוג, יש לנו גם כמה פתרונות לתופעה:

 

אור השמש המתקצר

בחורף הזמן בו אנחנו חשופים לשמש מתקצר ויש ימים שהשמש בכלל לא מגיעה לבקר. הימים שלנו יותר קצרים, פחות שמשיים, ומה שקורה זה שרמות ההורמונים שלנו משתנות. הורמון הסרטונין שמופרש לעיתים קרובות יותר בקיץ, הוא זה שנותן לנו תחושת שמחה, סיפוק ואושר, וכשזה לא קורה, או קורה בהרבה פחות, אנחנו נחפש אותו דרך האוכל שלנו. ישנם מאכלים רבים שגורמים להעלאת הסרטונין כמו פחמימות  פשוטות, סוכרים, בורקסים, עוגות ועוגיות.

 

פעילים פחות

כשקר בחוץ, כולנו רוצים לזוז פחות. אנחנו נרצה להזמין אוכל במקום ללכת ולקנות, להתפנק מתחת לשמיכה, להידבק לתנור או פשוט להישאר בבית על פני כל פעילות אחרת. הגוף שלנו, שהיה עד כה פעיל יותר, פתאום מבזבז פחות אנרגיה, מה שגורם לפעמים למאזן קלורי חיובי, כלומר: שאנחנו אוכלים יותר ממה שאנחנו מוציאים וככה נוצרת עלייה במשקל והשמנה.

 

פשוט קר

רוב האנשים אוכלים יותר כשקר להם על מנת להתחמם והגוף אוגר שומן על מנת להתחמם.



אז מה עושים?

  1. היו בשמש כמה שניתן בשעות כשהיא כן שם מבעד לעננים, וגם אם השמש מסתתרת מאחורי העננים, עדיין חשוב מאוד להיחשף לאור יום ככל שניתן ועדיף כמה שיותר פעמים ביום. ככל שתשהו יותר בשמש, ככה השעון הביולוגי שלכם יהיה מאוזן יותר  ותרגישו גם פחות צורך לנשנש ללא הפסקה.
  2. אכלו הרבה מפירות וירקות העונה – שמכילים וויטמין סי, מחזקים את מערכת החיסון ומתאימים לעונה הקרה. הגבירו צריכת ירקות עמילניים כמו גזר, בטטה ודלעת שמחממים את הגוף, מנחמים ומשביעים, והרבו גם בעלים ירוקים שמספקים לגוף את נוגד החמצון כלורפיל, שטוב לאיזון הסוכר בדם, לוויסות הרעב ולניקוי רעלים מהגוף.
  3. הרבו במרקים ונזיזים – אלו מאכלים שמזינים את הגוף, הם עשירים בוויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים שעוזרים לשמור על תחושת שובע לאורך זמן. בנוסף, הם מחממים את הגוף ונותנים תחושה נעימה ומספקת.
  4. הימנעו ממאכלים קרים – שיגרמו לכם להרגיש לא מסופקים ולחפש לאחריהם מאכלים חמים ומנחמים.
  5. תזוזו יותר – כי זו הדרך הטובה והבריאה ביותר של הגוף להתחמם באמת מבפנים ולאורך זמן.
  6. שתו תה מחמם – במקום שוקו, עוד קפה ומשקאות ממותקים שהם בדיוק כמו קינוחים, העדיפו תה עם צמחי מרפא, והוסיפו ג׳ינג׳ר וקינמון שהם מרגיעים ומחממים.

 

 

 

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
18-02-2024
אותה כמות קלוריות רק בלילה: מה זה עושה לגוף שלנו?
ספורט
14-02-2024
איך פעילות גופנית משותפת תשפר את הזוגיות שלכם?
מתכונים
13-02-2024
מתכון להכנת עוגת קרם שוקולד מפנקת
טיפוח
11-02-2024
המדריך השלם לטיפוח בחורף
תזונה
08-02-2024
חורף בריא: תרופות סבתא שיחזקו אתכם
מתכונים
06-02-2024
מתכון להכנת שייק קפה אגוזי לוז
תזונה
04-02-2024
איך לרדת במשקל ללא פעילות גופנית בחורף?
תזונה
01-02-2024
מה זה קורטיזול ולמה כדאי שנאזן אותו?

תפריט נגישות