אוף החום: איך לסבול פחות מחום?

מה גורם לנו לסבול כל כך הרבה, האם יש דרך לסבול פחות מהחום של יולי אוגוסט, איזה מאכלים יעזרו לנו להתרענן ומהן הפעולות היומיומיות שיעזרו לנו להתמודד עם הקיץ המהביל?

שני אנשים נמצאים באותו מקום, עם אותו מזג אוויר, עם אותה הלחות, ולבושים באותם הבגדים, תהיתם פעם למה אחד מהם סובל מאוד מהחום והשני, לא רק שלא יתלונן, אלא אפילו יהנה מהחמימות? בני האדם שונים זה מזה בהעדפות שלהם, אך מסתבר שיש גורמים שונים לכך שחלק מהאנשים יתענגו על החום ואחרים לא יסבלו אותו. יש אנשים שקר להם לאורך כל השנה, כולל ביולי אוגוסט, ויש אנשים שמתים מחום אפילו בינואר. אז מה גורם לשוני הזה בין האנשים? מסתבר שיש לא מעט אפשרויות לכך, כמו למשל חוסר איזון בבלוטת התריס, שיגרום לתחושות של קור אם מדובר בתת פעילות, אנשים הסובלים ממשקל עודף או מהשמנת יתר יסבלו לרוב יותר מחום והזעה מרובה, אנשים פעילים ירגישו מן הסתם יותר תחושות חום מאשר אנשים שיושבים לאורך כל היום, אנשים שאוכלים הרבה תבלינים ומרבים באכילת חריף, גם כן עלולים לסבול יותר מחום, וכנל לגבי אנשים שאוכלים מאכלים מחי לעומת טבעונים, משום שאכילת מוצרים מהחי כמו בשר, דורשת יותר אנרגיה לעיכול המזון לעומת מזון מהצומח כמו סלט, שיש לו זמן עיכול מהיר יותר ודורש פחות אנרגיה להתעכל.

 

מנוחה לאחר אימון

 

למה חם לנו? ואיך להתמודד? טיפים מעשיים

  • מין – אמנם יש יוצאי מן הכלל אך ברוב המקרים, נשים סובלות פחות מחום מאשר גברים. עם זאת, בגיל המעבר המאזן מעט משתנה, אז נשים חוות צורך גבוה יותר להיצמד למזגנים.
  • כושר גופני – אנשים בעלי כושר גופני גבוה, יהיו מווסתים יותר בכל מה שקשור למנגנון החום קור שלהם. כלומר: בקיץ הם ירגישו פחות חם ובחורף פחות קר. המסקנה: מומלץ לשמור על מסת שריר גבוהה ולבצע מינימום 2-3 אימוני כוח בשבוע.
  • משקל – ככל שה-BMI שלנו גבוה יותר, ככה נסבול פחות מחום. שמרו על BMI תקין על מנת להרגיש טוב יותר בקיץ ובכלל.
  • אכילה בלילה – אם יצא לכם ללכת לישון לאחר ארוחת לילה כבדה, בטוח שהרגשתם שחם לכם יותר, אז תארו לכם מה קורה כשזה מגיע בחום של יולי אוגוסט. הימנעו מארוחות כבדות וגדולות מדי בקיץ, שמעלות את הטמפרטורה של הגוף. בעיקר כשמדובר באכילת נזידים ובשרים.
  • לחץ נפשי וסטרס – כשהמתח גובר בחיינו, ייתכן שנרגיש תחושות יותר חמימות, גלי חום וזיעה. אנשים שמתרגלים יותר מדיטציות, נשימות, יוגה ופילאטיס, סובלים לרוב פחות מהחום.
  • בעיות במטבוליזם – יש קשר בין המטבוליזם שלנו לתחושות החום והקור. כדי לשמור על מטבוליזם תקין נרצה לשמור על תזונה בריאה עתירה בפירות וירקות ולהגביר פעילות גופנית לאורך כל היום.
  • יותר מדי ממריצים – קפה, תה עם קפאין, שוקולד, קולה וכו’, עלולים לגרום לתחושות חום גדולות יותר. מתנו את צריכתם.
  • שחררו אוכל כבד ועברו לקל – בימים החמים נסו להימנע ממאכלים כבדים ועברו לסלטים, פירות ואוכל מצנן כמו מלפפונים, שהם מרעננים יותר, שלבו נענע בתפריט, עלים ירוקים, אבטיח ועוד.
  • התלבשו בבגדים קלילים שאינם סותמים את העור – בחרו בבדים נושמים.
  • בלי מעברים – השתדלו לא להדליק יותר מדי מזגן אם לא לצורך ולנו לגוף להתמודד עם החום. המעברים בין חום לקור קצת משגעים את הגוף.
  • שקט למערכת העיכול מווסת חום – סיימו לאכול מוקדם והימנעו מאכילה בסמוך לשינה.
  • רעננו את כפות הרגליים שלכם – הימנעו מנעילת נעליים סגורות בקיץ ומגרביים. שמרו על כפות רגליים משוחררות ככל שניתן ובכך תרגישו רעננות בכל הגוף.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.

 



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?
ספורט
02-05-2024
הגיע הזמן: 6 הרגלי כושר שהגיע הזמן להפסיק איתם כבר
תזונה
18-04-2024
ניקוי רעלים: מה אוכלים ומתי עושים?
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו

תפריט נגישות