זהירות: מה חשוב שיהיה בכל תפריט חיטוב?

תפריטי חיטוב הם תפריטים דלים בקלוריות ועתירים בחלבונים על מנת להגיע למראה שרירי וחטוב ואותם מפרסמים מתאמנים רבים ברשת. ממה עליכם להיזהר בדרך למטרת החיטוב שלכם?

טרנד החיטוב הולך וגובר, ומה שבעבר היה שמור למתחרים בעולם הפיטנס הפך להיות נחלתם של רבים מחובבי הכושר. הבעיה העיקרית – רבים מחובבי הכושר לא באמת ספורטאים, ויכולים להיגרם נזקים מאימונים מוגזמים אך בעיקר מאכילה לא נכונה. נהוג לחלק את תהליך החיטוב לשניים: לתהליך בניית מסת שריר, בו המתאמנים מעמיסים כמויות גבוהות מאוד של חלבונים ופחות מקפידים על כמות הקלוריות, ולאחר מכן, מגיעה תקופת החיטוב, בה המתאמנים מקצצים משמעותית מכמות הפחמימות, מצמצמים משמעותית בכמות הקלוריות ומאמצים תפריט עשיר בחלבונים מבלי להתחשב בערכים התזונתיים. הנה כמה דברים שאתם צריכים להיזהר מהם מבחינה בריאותית, כשאתם ניגשים לתפריט חיטוב:

אל תחסכו בפירות וירקות – מתאמנים רבים שחושקים במראה הגוף השרירי והרזה מפחדים מפירות וירקות, מהסיבה שיש בהם מים, סוכרים וסיבים תזונתיים, דבר שמבחינת רבים עלול לגרום לעלייה בנוזלים ובמשקל בגלל הסוכרים. מה הבעיה העיקרית? כשאנחנו פוסחים על פירות וירקות, אנחנו מוותרים על וויטמינים ומינרלים חשובים לגוף, על אנרגיה זמינה ובריאה לגוף ובעיקר לספורטאים, על עיכול תקין, ועל רכיבים חשובים שהגוף זקוק לו על מנת להתקיים. הרבה פעמים ניתן לראות אצל ספורטאים שלמרות שהם מעמיסים חלבונים, יש להם חוסרים בחלבונים, כי הם לא אוכלים מספיק רכיבים שעוזרים לספיגה טובה של החלבונים, כמו למשל שיש בעלים ירוקים. אל תוותרו על פירות וירקות. הקפידו על סלט גדול בכל ארוחה וגוונו בכל הפירות.



אל תישקלו כל יום – המשקל שלנו משתנה לאורך החודש כל הזמן, ובעיקר ניתן לראות את זה בבירור אצל נשים. המשקל שלנו משתנה אם אכלנו יותר מאכלים מימיים או מלוחים, ומעוד סיבות רבות. הישקלו פעם אחת בשבוע ולא יותר, גם כדי להימנע מהפרעות אכילה כאלו ואחרות.

אל תקצצו פחמימות – הפחמימות הן הדלק הזמין שלנו והן חשובות לתפקוד המוח, השרירים ושאר תפקודי הגוף, אל תורידו אותם לגמרי. הקפידו על צריכת פחמימות מספקת, והעדיפו פחמימות טובות ומלאות כמו בטטה, פירות, כוסמת או לחם מקמח כוסמין.

אל תפריזו בחלבון – אז נכון שהחלבון הוא זה שיעזור לכם לבנות את השרירים והוא גם חשוב לתפקודי הגוף השונים, אבל כמו כל דבר שמועיל, יותר מדי ממנו עלול גם להזיק. עודף חלבון עלול להכביד על הכליות ולפגוע בהן. הקפידו על כמות חלבון מותאמת לצרכי הגוף האישיים שלכם והשתדלו לבחור בחלבון צמחי כמו קטניות או טופו.

אל תעתיקו תפריט של מישהו אחר – כל תפריט שעבד למישהי אחת, או למישהו אחד, יכול להיות אסון לאחרים. אל תעתיקו את התפריטים שאתם רואים ברשתות. אתם יודעים איזה מזון בריא וטוב עבורכם, תהיו נאמנים לגוף שלכם והיעזרו באיש מקצוע אמין שלא מחלק את אותו התפריט לכולם.

אל תבחרו במזון מעובד – מתאמנים רבים שחושקים במראה החטוב מתעסקים לרוב בספירת קלוריות ומתעלמים מכל השאר, שזה בעצם הבריאות שלכם. קראו את הרכיבים שעל גבי האריזה מעבר לכמות החלבון. בחרו במזון שקרוב ככל שניתן לטבע, כדי לשמור גם על הבריאות שלכם.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
23-07-2024
מתכון הכנה מקפא בננה וניל ועוגיות
ספורט
21-07-2024
5 הטעויות הכי גדולות שאתם עושים בדרך לחיטוב הבטן
תזונה
18-07-2024
איך אפשר לעבור את גיל המעבר בקלות בדרכים טבעיות?
ספורט
14-07-2024
מה משפיע על לחץ הדם? ואיזה תרגיל הכי מומלץ להורדה?
ספורט
11-07-2024
7 דברים קטנים שאתם יכולים לעשות לקיץ בריא יותר
מתכונים
10-07-2024
מתכון הכנה חטיף פרוזן יוגורט ואוכמניות
ספורט
07-07-2024
אכילה בריאה בגיל ההתבגרות - המדריך המלא!
ספורט
04-07-2024
להתחזק בחכמה: איך נערכים לאימונים בקיץ?

תפריט נגישות