תכונות האופי של הספורטאים המצליחים

מה גורם לאדם אחד להצליח בספורט, להגיע להישגים ולכבוש מטרות ולאדם שני להצליח להיצמד לספה ולראות עשרות סדרות בקצב מסחרר? האם יש גנים מיוחדים ששייכים לספורטאים בלבד או שמדובר בעצם בתכונות מסוימות אותן מטפחים הספורטאים? מחקרים מראים כי לעוסקים בספורט בקביעות, לאלו שמגיעים להישגים ולספורטאים ישנם מאפייני אישיות מסוימים בולטים יותר מאשר של אלו שהספורט היחיד שלהם הוא לרוץ אל המקרר, ואולי שווה לכולנו להכיר, לאמץ ולטפח תכונות אלו גם.

אם נסתכל על ספורטאים אולימפיים למשל בתחום מסוים, ונדרג את היכולות הספורטיביות שלהם, ייתכן שיש כאלו שהיכולות שלהם פחותות מאחרים, אך הם עדיין מגיעים להישגים גבוהים יותר מאחרים. זה תקף גם לגבי כל סוגי הספורט, כי יש דברים נוספים שגורמים לאנשים להצליח בספורט והרבה מזה שייך לנחישות, עקביות, תשוקה והתמדה.

מעבר לפיזיולוגיה וגנטיקה, מרכיבי אישיות ותכונות אופי מסוימות משפיעות ביותר על התוצאות והביצועים הספורטיביים של המתאמן וזה לא משנה אם הוא ספורטאי אולימפי או מתאמן בחדר כושר, יש תכונות שגורמות לאנשים להצליח יותר ואחת מהן היא היכולת לפתח תשוקה ולשמר אותה לאורך זמן. תשוקה היא כמו הדלק של המתאמן. היא זו שתניע כשתתעורר עם מצב רוח ירוד או עם חוסר חשק להתאמן. התשוקה היא המנוע, והיא זו שתשפיע על כל האימון כולו. היא בעצם השאלה – האם אתה אוהב את מה שאתה עושה? כמה אתה אוהב את הספורט שלך? כמה אתה רוצה את להצליח בזה וכמה זה חשוב לך? כשאנחנו רואים אנשים עם תשוקה למה שהם עושים, זה תמיד נראה לנו קל מהצד. כלומר – הם כובשים עוד מדליה על הדרך או עושים וי על עוד מרתון, בעוד שאחרים מתענים מעוד אימון בחדר כושר שהם לא סובלים. כשעושים דברים מאהבה ותשוקה, הם פשוט קלים יותר ולכן חשוב למצוא את הספורט שאתם באמת אוהבים ומרגישים אליו תשוקה כדי שתוכלו להתמיד בו לאורך זמן ואף להגיע להישגים יפים.

ואם כבר דיברנו על התמדה, התמדה היא יכולת על שעוזרת לאנשים להצליח בכל דבר. נמצא שגם אם אתם לא ממש טובים בתחום מסוים, אם תעשו אותו כל יום בהתמדה ובנחישות, אתם תצליחו ותגיעו אף להישגים גבוהים יותר ממי שיש לו נקודת התחלה טובה משלכם אך אין לו את יכולת ההתמדה. ההתמדה הופכת להיות קלה יותר כשיש תשוקה, אבל גם אם אין לכם תשוקה, ותגררו את עצמכם לפעילות כלשהי מדי יום ולא תוותרו, בשלב מסוים אתם תראו שאתם תצליחו ואפילו ייתכן שתפתחו תשוקה לאותה פעילות. לספורטאים יש יכולת אדירה להתמיד במה שהם עושים מבלי להתעייף. הם יתמידו בלקום מוקדם, בלאכול את האוכל הבריא, באימונים המפרכים ובכל מה שנלווה אליהם. התמדה היא הדרך הבטוחה להצלחה וזו בהחלט תכונה ששווה לאמץ לכל תחום בחיים.



יכולת להתמודד עם הצלחה וכישלון זו תכונת אופי של ספורטאים מצליחים. ספורטאי לא פורש אחרי שהפסיד, נכשל או לא השיג בדיוק את התוצאה שרצה, אלא הוא ממשיך בכל הכוח ליעד הבא. יש אנשים שנמצאים בדיאטה ולאחר פעם אחת שבה נפלו לג'אנק פוד או שבחרו לוותר על האימון, הם ממשיכים באותו הקו כי ממילא כבר לא הצליחו. זו לא תכונה של ספורטאים מצליחים. הספורטאים יקומו על רגליהם מיד לאחר כישלון עם "רעל" בעיניים לסבב הבא ולמטרה הבאה. כישלון מבחינתם הוא לא אופציה. מצד שני, גם עם הצלחה צריך לדעת להתמודד. תארו לעצמכם ספורטאי שמקבל מדלייה ומחליט לפרוש כי הרגיש שעשה את שלו ועכשיו הגיע הזמן לנפוש? זה לא קורה. ספורטאים בדם יודעים לקחת את ההצלחות בפרופורציות ולהמשיך הלאה. כלומר, למדו מהספורטאים: גם אם כבשתם חצי מרתון או הגעתם לתוצאות הרצויות בחדר הכושר, אל תפסיקו להתאמן. המשיכו הלאה בהתמדה בכל הכוח והנחישות.

 

תכונה נוספת שיש לספורטאים היא מודעות וביקורת עצמית, אבל לא כזו שמורידה את הביטחון העצמי אלא כזו שמעצימה ומרימה. הם ידעו לומר לעצמם איפה הם זקוקים לשיפור ומה היכולות שלהם ואף להרים את עצמם. ביטחון עצמי ירוד הוא לא חלק מתכונות האופי של הספורטאים, אחרת קשה להם מאוד להצליח. הספורטאים מכירים ומאמינים ביכולתיהם ואלו תכונות אופי מוערכות ששווה לאמץ. אם תגידו לעצמכם כל היום שאתם לא טובים ולא מוצלחים, ככל הנראה שלא תגיעו להישגים, אבל אם תראו את הטוב, תאמינו בעצמכם אבל גם תדעו מה עליכם לשפר כדי להצליח, ככל הנראה שתגיעו להישגים שאתם חולמים עליהם.

ספורטאים רבים נעזרים באימון מנטלי ובדמיון מודרך על מנת להגיע לתוצאות שרצו, כך שיכולת לדמיין היא עוד אחת מהתכונות שהספורטאים מטפחים. למשל: אם ספורטאי רוצה לזכות במדליה אולימפית, הוא מדמיין את עצמו עם המדליה ברגע הזכייה, איך הוא ירגיש, איך זה יראה ואפילו איך זה יריח. היכולת לדמיין בפרטי פרטים מציאות, בסופו של דבר עשויה ליצור מציאות ולכן שווה לנסות ולפתח את יכולות הדמיון, שאולי יעזרו לכם גם להשיג את אשר אתם חפצים.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
24-10-2021
נערכים לסתיו: איך לשמור על הבריאות והמשקל גם כשמתקרר?
תזונה
21-10-2021
10 טיפים מעולים לטפל בנשירת שיער
מתכונים
19-10-2021
לזניה עגבניות ותרד מועשרת בחלבון
תזונה
14-10-2021
איך להוריד את הסוכר? המאכלים שיעזרו לכם לרצות פחות מתוק
מתכונים
12-10-2021
מתכון להכנת שייק פצצת שוקולד
ספורט
11-10-2021
הכירו את תופעת ההתמכרות לאימונים
תזונה
07-10-2021
גיל המעבר הגברי: איך תדעו שחסר לכם טסטוסטרון?
מתכונים
05-10-2021
מתכון להכנת לחם בננות