הכירו את תופעת ההתמכרות לאימונים

בדקו את עצמכם: האם אתם מכורים לאימונים?

ספורט, אורח חיים בריא, התמדה, ונחישות, הם דברים נפלאים. כולנו רוצים להיות בכושר, להרגיש צעירים, להיות אנרגטיים ומלאי חיות, אבל אם אתם מתאמנים מדי יום, אתם כבר לא רואים תוצאות מהאימונים שלכם, אתם מתאמנים רק כדי להתגבר על רגשות שליליים או כדי לרדת במשקל, ואתם מוותרים על הרבה דברים בשביל עוד אימון שאינו נגמר – כדאי שתכירו את תופעת ההתמכרות לאימונים.

בשנים האחרונות אימוני כושר הפכו להיות יותר ויותר נפוצים ומבוקשים. חדרי הכושר מלאים, בגדי הספורט הפכו לטרנדיים מתמיד והרשתות החברתיות מפוצצות באנשים שמתעדים את הישגיהם הספורטיביים, אך ישנה תופעה בשנים האחרונות שלא כל כך מדברים עליה והיא נקראת התמכרות או תלות באימונים. מדובר בעצם בתופעה שבה המתאמן מכור לאימון, אינו יכול להפסיק לעשות את זה, הוא מפתח גם סוג של סתגלנות כלפי האימון ובכך הוא מגדיל את הסיכון שלו להפרעות נפשיות שונות והפרעות אכילה.

הרבה יותר קל לנו לזהות התמכרות לדבר שאנחנו יודעים מראש שהוא שלילי ושתוצאותיו שליליות כמו למשל התמכרות לאלכוהול, לאוכל, או לשינה, כאשר אנחנו רואים תוצאה שלילית ישירה, אך מה קורה שהתוצאה להתמכרות שלנו היא קוביות בבטן או גוף חטוב? הרבה יותר קשה לנו להודות ולקרוא לילד בשמו – התמכרות, אך חשוב לדעת לזהות את ההתמכרות, שהרי כל דבר שנעשה בהגזמה הוא אינו בריא לגוף ולנפש בסופו של דבר והאיזון הוא תמיד עדיף מכל קיצוניות.

איך תדעו אם אתם מכורים?

אם אתם לא ספורטאים מקצועיים, כלומר – שזה המקצוע שלכם, עליו אתם מרוויחים כסף, כדאי שתבדקו אם עצמכם אם אתם מכורים לאימונים, שכוללים 2 סוגים: התמכרות נפשית – כלומר, שאתם מתאמנים כדי להעלים רגשות שליליים או כדי להיפטר מלחץ או חרדה, או שאתם מתאמנים כחלק מהפרעת אכילה כלשהי. לעיתים שני סוגי ההתמכרויות מתרחשים יחד במקביל. שאלו את עצמכם: האם אתם מתאמנים מדי יום ולפעמים גם פעמיים ביום? האם אתם צריכים להתאמן הרבה יותר מבעבר כדי לקבל את אותה התוצאה? האם אתם מרגישים חסרי שליטה? כלומר – שהאימון שולט בכם ולא אתם בו? האם אתם בדיכאון אם אתם לא מתאמנים? האם בגלל האימונים אתם מבטלים דברים חשובים בחיים? האם זה פוגע לכם בשאר תחומי החיים כמו חיי חברה, עבודה או משפחה? האם אתם נמצאים יותר משעה ביום בחדר הכושר? האם אתם מתאמנים רק כדי לרדת במשקל.

מתאמנים רבים שסבלו בעבר או סובלים כיום מהפרעות אכילה, נוטים לסבול יותר מהתמכרות לאימונים, כאשר הנטייה היא לעיתים להחליף התמכרות בהתמכרות ולכן יש לשים לב כשזה קורה ולהבין שייתכן שמדובר בהפרעה שיש לטפל בה.

מה הבעיה בהתמכרות לאימונים?

כביכול, זו נשמעת התמכרות אידיאלית: הגוף בריא וחזק, חטוב וזה כמובן עדיף על התמכרות לג'אנק פוד לא? אז מתברר שלהתמכרות אמיתית לאימוני כושר יש השלכות נפשיות ופיזיות ולכן חשוב לזהות את ההתמכרות. התמכרות לכושר עלולה לגרום לפציעות שונות, לתשישות כרונית, עייפות מתמדת, לפגיעה במסת השריר, לחרדה ובעיות חמורות בדימוי גוף, מתוך לחץ להשיג את הגוף האידיאלי.

איך מתמודדים עם ההתמכרות והאובססיה לאימונים?

חשוב להבין שכל דבר מועיל, עלול גם להזיק אם עושים אותו בהגזמה ובצורה לא מאוזנת ולכן אנחנו תמיד צריכים לבדוק שמה שאנחנו עושים הוא במידה הנכונה והמדויקת לנו. הנה כמה דברים שעשויים לסייע בפתרון ולאזן את התופעה:

  1. לפני הכל היו במודעות – היו ערים למה זה בדיוק אימון עבורכם. האם אתם מגזימים? משבשים את אורח חייכם בשביל אימון או שאתם מתאמנים בצורה בריאה ומאוזנת?
  2. טפלו בזה – אל תתביישו לבקש עזרה אם אתם מרגישים שהגזמתם ושקשה לכם להפסיק להתאמן, אחרת משהו רע יקרה. אם אתם חשים בחרדה, מומלץ לפנות לאיש מקצוע.
  3. הימנעו מהרשתות החברתיות – שגורמות לעיתים לתסכול ומרדף אחר הגוף המושלם. אין מושלם, יש שלם. למדו לאהוב את עצמכם מבלי להשוות את עצמכם לאחרים.
  4. נסו ליהנות מהאימון – אם אתם לא נהנים מהאימון שלכם, חפשו סוג אחר שגורם לכם הנאה ושמחה. אל תתאמנו רק כי חייבים.
  5. דברו על התופעה. השיתוף בהחלט מקל ועוזר.
  6. שמרו על תזונה בריאה והימנעו מדיאטות מיותרות.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
14-10-2021
איך להוריד את הסוכר? המאכלים שיעזרו לכם לרצות פחות מתוק
מתכונים
12-10-2021
מתכון להכנת שייק פצצת שוקולד
תזונה
07-10-2021
גיל המעבר הגברי: איך תדעו שחסר לכם טסטוסטרון?
מתכונים
05-10-2021
מתכון להכנת לחם בננות
תזונה
03-10-2021
איך לשמור על הבריאות והמשקל של כל המשפחה בזמן הבידוד?
ספורט
30-09-2021
איך להשתפר בריצה?
מתכונים
29-09-2021
מתכון להכנת שייק פירות
טיפוח
22-09-2021
איך לטפל בסימני מתיחה