מה עדיף: מכשירים או משקולות חופשיות?

מתאמנים מתחילים וותיקים שואלים את עצמם לא אחת: מה עדיף, מכשירים או משקולות חופשיות? מה יביא אותנו לתוצאות יותר טובות? ומהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה?

כשאתם מגיעים למכון הכושר, האם אתם ניגשים לעבוד באזור המכשירים, או שאתם מביאים את עצמכם היישר לאזור המשקולות? ראשית, חשוב להבין שאין יותר או פחות טוב, מומלץ יותר או פחות וכדאי לשלב את המכשירים ואת המשקולות בתוכנית האימונים שלכם. אבל תלוי מתי, כמה ואיך. מהם היתרונות לכל שיטה? מהן החסרונות? ולמה כל כך חשוב לשלב את המכשירים והמשקולות גם יחד?

מכשירים – יתרונות

למכשירי חדר הכושר יש כמה יתרונות בולטים, כאשר היתרון הבולט מכולם הוא רמת הביטחון של התנועה והסיכוי הנמוך יותר להיפצע. כל אימון בחדר הכושר עלול לגרום לפציעה אם אנחנו לא מתאמנים לפי החוקים, למשל: רמת ההדרגתיות הנכונה, המשקלים המדויקים לאותו אדם או אם נבצע את התרגילים בטכניקה לא נכונה. המכשירים מאפשרים לנו לעשות את התנועה בצורה נכונה ברוב המקרים, כל עוד אתם יודעים לכוון את המושב ואת המכשיר למידות גופכם. עבודה על המכשירים מעולה להפעלת קבוצות השרירים העיקריות כמו שריר החזה ושריר הגב, היא יעילה מאוד למי שרוצה לעבוד על מסה וכוח, ולרוב לא נדרשות טכניקות וקאורדינציות מיוחדות כדי לבצע את התרגילים. עבודה על המכשירים מתאימה במיוחד למתאמנים חדשים שאינם מכירים היטב את התנועות, אנשים שמתאמנים ללא ליווי מקצועי, לאנשים שרוצים להתאמן בעצימות נמוכה (אם כי אפשר להתאמן בעזרתם גם בעצימות גבוהה), ולאנשים שמעוניינים לשלב את המכשירים בתכנית האימונים לטובת חיטוב והעלאת מסה.

מכשירים – חסרונות

החיסרון העיקרי – הם גדולים ולא מאפשרים להכניס אותם הביתה, למי מכם שרוצה להתאמן רק בבית. בנוסף, לא ניתן לעבוד עם המכשירים בכל טווחי התנועה, שרירי הליבה ברוב המקרים אינם עובדים בתרגילי המכונות, והם לא מדמים תנועות פונקציונליות מחיי היום יום כמו באימוני משקולות חופשיות למשל.

משקולות יתרונות

היתרון הגדול לאימוני משקולות, זה שניתן להתאמן בעזרתן גם מהבית, לאלו מכם שלא אוהבים להתאמן בחדר הכושר. חוץ מזה, באימוני משקולות ניתן לעבוד על כוח מתפרץ, לעבוד על כל שרירי הגוף מהגדולים ועד הקטנים, לקיים אימונים פונקציונליים המדמים תנועות מחיי היום יום, ויתרון בולט חשוב, זה היכולת להפעיל את שרירי הליבה בכל תרגיל ותרגיל כי אין מכשיר שמסייע לתמיכה.

משקולות – חסרונות

אימוני המשקולות אינם מתאימים למתאמנים מתחילים שעדיין אינם יודעים לבצע את תנועות התרגילים כשורה ולכן פחות כדאי לאנשים שאינם מתאמנים ויודעים את הטכניקה של כל תרגיל ותרגיל להתחיל עם אימוני המשקולות ללא הדרכה מתאימה.

ולסיכום מה עדיף? כמה טיפים:

  • לפני שאתם מחליטים לאן אתם ניגשים, תשאלו את עצמכם מה המטרה שלכם ואז תבחרו בבהירות רבה יותר.
  • בקשו ממאמן מקצועי לבנות לכם תכנית אימונים המותאמת אישית לכם.
  • נסו לשלב גם את המכשירים וגם את המשקולות החופשיות. ככל שתהיו מאומנים יותר, כך תרצו אולי לשלב יותר את המשקולות.
  • אל תשכחו להתחיל אימוני כוח עם חימום אירובי ומפרקי.
  • העלו את המשקלים בהדרגה ובהתאם ליכולות האישיות שלכם.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו
ספורט
04-04-2024
איזה תרגילים משפרים את מצב הרוח?
מתכונים
01-04-2024
מתכון להכנת שייק קרם פטל
תזונה
28-03-2024
למה חטיפי חלבון עכשיו יותר נחוצים מתמיד?
תזונה
24-03-2024
איזה נשנושים ימנעו זלילות ליליות?
ספורט
21-03-2024
אתגרי הכושר ששיגעו את הרשת
טיפוח
17-03-2024
7 דרכים לדעת אם אתם אוכלים יותר מדי סוכר

תפריט נגישות