מה לעשות כדי לטפל בתופעה שגורמת לבטן נפוחה? ואיך תדעו אם יש לכן היפרדות שרירים?

נשים בהריון ולאחר לידה לרוב נתקלו במושג הזה - היפרדות שרירי הבטן, שהיא תופעה נפוצה בקרב נשים שעברו הריון ולידה, הגורמת לנשים להרגיש נפוחות, עם בטן גדולה הרבה אחרי הלידה, לחולשה בשרירי הבטן ולבליטה או שקע בבטן.

מאת: שרון ינובסקי קפלן–מאמנת כושר וריצה, אמא ל-3 בנים, מרתוניסטית ועיתונאית.

 

  • איך זה קורה?
בזמן ההריון, כשהבטן והרחם גדלים, שרירי הבטן הישר בטני מצד ימין ומצד שמאל מתרחקים זה מזה, ורקמת החיבור שביניהם נמתחת, עד שנוצרת היפרדות, וזה קורה כמעט ל-80% מההריוניות. שרירים אלו חוזרים למקומם כ-6 שבועות לאחר הלידה, אך לעיתים יש מקרים בהם לוקח זמן רב יותר או שהם כלל לא חוזרים. ישנן דרגות שונות של היפרדות (לפי גודל המרווח), ובמקרים חמורים ונדירים יותר, יש להחזירם בעזרת ניתוח.


  • איך אדע אם יש לי היפרדות שרירית ומתי יש צורך בניתוח?
ניתן לבדוק זאת באופן עצמאי כשאתן שוכבות על הגב ועולות לכפיפת בטן. בזמן שאתן למעלה, הניחו 2 אצבעות בין שרירי הבטן באזור התבור. אם אתן מרגישות מרווח, כנראה שיש לכן היפרדות. אם אתן לא בטוחות, בקשו מאנשי מקצוע לעזור. עד 2 ס"מ מדובר בהיפרדות קלה. היפרדות בינונית מוגדרת עד 3 ס"מ, היפרדות קשה מוגדרת מעל 3 ס"מ ואז לעיתים יש צורך בניתוח. תסמינים נוספים שעשויים להצביע על הבעיה היא בטן נפוחה, שקע תבורי או בליטה כשאתן מתקוממות מישיבה לשכיבה.
  • מה ניתן לעשות על מנת לטפל בהפרדות?
חשוב להבין שבמקרים של היפרדות שרירים, מליון כפיפות בטן לא יעזרו, אלא יעשו בדיוק את ההיפך. מצד שני, חשוב ורצוי לחזק את שרירי הליבה ושרירי רצפת האגן בתרגילים ספציפיים. פלאנקים למשל הם תרגילים יעילים בתנאי שמבצעים אותם נכון.


  • 6 טיפים למי שיש לה היפרדות שרירי בטן:
1. חשוב להקפיד לא לחזור לפעילות גופנית לפני 6 שבועות אחרי הלידה ומינימום חודשיים אחרי קיסרי. יש לתת לגוף זמן להתאוששות ואיחוי הרקמות.
2. לחזור לפעילות גופנית בהדרגה רק אחרי בדיקה של היפרדות שרירי הבטן, לחזור לשיקום של רצפת האגן, וחיזוק שרירי הליבה. מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע ולא לחזור להתאמן לבד.
3. כשאתן מתרוממות משכיבה לישיבה, עשו זאת דרך הצד ולא מהגב.
4. כדאי להימנע מהרמת משקלים כבדים, וכשאתן מרימות ילדים, עשו זאת יחד עם אסיפת שרירי רצפת האגן. מומלץ לכל אישה אחרי לידה, להיפגש עם פיזיותרפיסטית המתמחה בשרירי רצפת האגן. בקשו ממנה לבדוק את נושא ההיפרדות.
5. נסו להימנע מישיבה ממושכת בשירותים.
6. במקום לבצע כפיפות בטן – עבדו בעדינות על פלאנקים וחזקו את שרירי הליבה. אספו את הבטן פנימה בכל הוצאת האוויר מהפה.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
19-01-2021
מתכון להכנת מרק שמנת פטריות
ספורט
14-01-2021
7 דברים שיצילו אתכם משרירים תפוסים
מתכונים
12-01-2021
מתכון להכנת שייק שוקולד אגס
ספורט
11-01-2021
המדריך לשגרת חיטוב בריאה גם בסגר: 14 טיפים מנצחים
ספורט
07-01-2021
התרגיל המטורף שימצק לכם את הבטן והזרועות
ספורט
03-01-2021
מוטיבציה לשנה האזרחית החדשה: למה אתם לא מצליחים להתמיד באימונים ואיך בשנה הזו בטוח תצליחו?
טיפוח
31-12-2020
דיבור עצמי חיובי: הנשק הסודי להשגת יעדי כושר שלכם בשנת 2021
מתכונים
29-12-2020
מתכון להכנת כדורי רפאלו