8 סימנים שמצביעים שאולי חסרים לכם וויטמינים ומינרלים

אנחנו זקוקים לוויטמינים ומינרלים למטרת תפקוד הגוף בצורה הטובה ביותר ואנחנו אמורים לקבל את הוויטמינים והמינרלים שלנו מהמזון מדי יום דרך פירות וירקות, דגנים, קטניות ועוד. מה גורם לוויטמינים שלנו להיהרס, מה מרגישים כשיש חוסרים ואיך תוכלו לאבחן את עצמכם?

תסמינים קלים של חוסרים בוויטמינים ומינרלים יכולים להיות כאבי ראש, סחרחורות, שרירים שנתפסים ועוד, אך כשאנחנו מתעלמים מהתופעה, התסמינים הקלים יכולים להתעצם ולהפוך אפילו למחלות שונות. יש חשיבות גבוהה להימצאות הוויטמינים והמינרלים החיוניים ולכן עלינו לדאוג לתזונה מאוזנת שכוללת את כל אבות המזון ולהרבות באכילת פירות וירקות.

מה גורם לפגיעה ובעיות ספיגה של וויטמינים ומינרלים?

הוויטמינים והמינרלים עלולים להיהרס בחימום, הקפאה, בישול, אפייה, ואף בטחינה או בהפיכת פרי למיץ או שייק. על מנת לקבל את הוויטמינים בצורתם הגבוהה ביותר, מומלץ לאכול את האוכל שלנו כמה יותר גולמי וכמה שפחות מעובד. ככל שהתזונה שלנו יותר מעובדת, כך יותר סביר שנסבול מחוסרים שונים. בנוסף, ישנם אנשים רבים שאוכלים הרבה פירות וירקות ותזונה שנחשבת לבריאה ועדיין סובלים מתסמינים וחוסרים. אז למה זה קורה? יש סיבות רבות ומגוונות אך חשוב לדעת שיש מאכלים שונים שמפריעים לספיגה של רכיבים חיוניים אחרים. לדוגמא: מוצרי חלב וקפאין, מפריעים לספיגה של ברזל, ואילו וויטמין סי עוזר לספיגה טובה של ברזל. לכן מומלץ למשל לאכול סלט עלים ירוקים שיש בו ברזל ביחד עם לימון ופלפל אדום לספיגה מיטבית.

איך נדע שחסרים לנו וויטמינים ומינרלים?

ישנם כל מיני תסמינים שונים שעשויים להדליק לנו נורה אדומה ולעזור לנו להבין מה מתרחש בתוך הגוף, אבל הדרך המדויקת ביותר והנכונה ביותר היא כמובן לעשות בדיקות דם ספציפיות שיעזרו לנו לגלות מה בדיוק חסר לנו. ברגע שנדע איזה וויטמין או מינרל חסר לנו, נוכל לטפל בעזרת תזונה או תוסף ספציפי, תלוי במקרה.

אנשים שזקוקים ליותר וויטמינים ומינרלים

אנשים שזקוקים לכמויות גבוהות יותר של וויטמינים ומינרלים הם למשל: ספורטאים ואנשים שעובדים בקביעות על השרירים שלהם, אנשים שעברו ניתוחים וזקוקים לשיקום, נשים בהיריון ומניקות, אנשים שעשו הרבה דיאטות בחייהם, אנשים מבוגרים וחולים ועוד.

הנה 8 תסמינים שצריכים להדליק לכם נורה אדומה וללכת לרופא ולבקש בדיקות דם:

  1. סחרחורות וחולשה – אם אתם מרגישים מסוחררים יותר מתמיד, חלשים או עייפים, ייתכן שחסר לכם ברזל, הומוגלובין או שאתם מפתחים אנמיה.
  2. שרירים שנתפסים – מכירים את זה שהשרירים נתפסים באמצע הלילה או סתם קופצים בלי סיבה ברורה? ייתכן שהסיבה היא מחסור במגנזיום.
  3. ציפורניים סדוקות, חלשות או שיש כתמים לבנים על הציפורניים – יכולות לבשר על מחסור בסידן או אבץ.
  4. עייפות, בחילות, נימול או עקצוצים – סימנים שיכולים להיגרם כתוצאה מחוסר בוויטמין B12
  5. עיניים קופצות – סתם ככה קופצות העיניים לזמן ממושך? אולי חסר לכם מגנזיום.
  6. מערכת חיסון חלשה, בעיות בחילוף החומרים בגוף – עלולים להצביע על מחסור בוויטמין D, אותו ניתן להשיג דרך חשיפה מבוקרת לשמש או מאכלים כמו ביצים ודגים.
  7. נשירת שיער – נשירת שיער יכולה להצביע על שורה שלמה של חוסרים, כאשר העיקריים הם אבץ וברזל.
  8. בעיות עור וראייה – קשורים למחסור בוויטמין A. בעיות עור עלולות להיגרם גם ממחסור בוויטמין C או E.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
26-05-2024
למה כל כך קשה לנו להתמיד באימונים ומהם סודות ההתמדה?
ספורט
23-05-2024
פילאטיס רצפה או מכשירים? מה עדיף?
מתכונים
21-05-2024
מתכון תה קר בטעם לימון ומנגו
תזונה
18-05-2024
הסוד לגוף צעיר: מה להכניס לשייק כדי להישאר צעירים?
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?

תפריט נגישות