8 סימנים שמצביעים שאולי חסרים לכם וויטמינים ומינרלים

אנחנו זקוקים לוויטמינים ומינרלים למטרת תפקוד הגוף בצורה הטובה ביותר ואנחנו אמורים לקבל את הוויטמינים והמינרלים שלנו מהמזון מדי יום דרך פירות וירקות, דגנים, קטניות ועוד. מה גורם לוויטמינים שלנו להיהרס, מה מרגישים כשיש חוסרים ואיך תוכלו לאבחן את עצמכם?

תסמינים קלים של חוסרים בוויטמינים ומינרלים יכולים להיות כאבי ראש, סחרחורות, שרירים שנתפסים ועוד, אך כשאנחנו מתעלמים מהתופעה, התסמינים הקלים יכולים להתעצם ולהפוך אפילו למחלות שונות. יש חשיבות גבוהה להימצאות הוויטמינים והמינרלים החיוניים ולכן עלינו לדאוג לתזונה מאוזנת שכוללת את כל אבות המזון ולהרבות באכילת פירות וירקות.

מה גורם לפגיעה ובעיות ספיגה של וויטמינים ומינרלים?

הוויטמינים והמינרלים עלולים להיהרס בחימום, הקפאה, בישול, אפייה, ואף בטחינה או בהפיכת פרי למיץ או שייק. על מנת לקבל את הוויטמינים בצורתם הגבוהה ביותר, מומלץ לאכול את האוכל שלנו כמה יותר גולמי וכמה שפחות מעובד. ככל שהתזונה שלנו יותר מעובדת, כך יותר סביר שנסבול מחוסרים שונים. בנוסף, ישנם אנשים רבים שאוכלים הרבה פירות וירקות ותזונה שנחשבת לבריאה ועדיין סובלים מתסמינים וחוסרים. אז למה זה קורה? יש סיבות רבות ומגוונות אך חשוב לדעת שיש מאכלים שונים שמפריעים לספיגה של רכיבים חיוניים אחרים. לדוגמא: מוצרי חלב וקפאין, מפריעים לספיגה של ברזל, ואילו וויטמין סי עוזר לספיגה טובה של ברזל. לכן מומלץ למשל לאכול סלט עלים ירוקים שיש בו ברזל ביחד עם לימון ופלפל אדום לספיגה מיטבית.

איך נדע שחסרים לנו וויטמינים ומינרלים?

ישנם כל מיני תסמינים שונים שעשויים להדליק לנו נורה אדומה ולעזור לנו להבין מה מתרחש בתוך הגוף, אבל הדרך המדויקת ביותר והנכונה ביותר היא כמובן לעשות בדיקות דם ספציפיות שיעזרו לנו לגלות מה בדיוק חסר לנו. ברגע שנדע איזה וויטמין או מינרל חסר לנו, נוכל לטפל בעזרת תזונה או תוסף ספציפי, תלוי במקרה.

אנשים שזקוקים ליותר וויטמינים ומינרלים

אנשים שזקוקים לכמויות גבוהות יותר של וויטמינים ומינרלים הם למשל: ספורטאים ואנשים שעובדים בקביעות על השרירים שלהם, אנשים שעברו ניתוחים וזקוקים לשיקום, נשים בהיריון ומניקות, אנשים שעשו הרבה דיאטות בחייהם, אנשים מבוגרים וחולים ועוד.

הנה 8 תסמינים שצריכים להדליק לכם נורה אדומה וללכת לרופא ולבקש בדיקות דם:

  1. סחרחורות וחולשה – אם אתם מרגישים מסוחררים יותר מתמיד, חלשים או עייפים, ייתכן שחסר לכם ברזל, הומוגלובין או שאתם מפתחים אנמיה.
  2. שרירים שנתפסים – מכירים את זה שהשרירים נתפסים באמצע הלילה או סתם קופצים בלי סיבה ברורה? ייתכן שהסיבה היא מחסור במגנזיום.
  3. ציפורניים סדוקות, חלשות או שיש כתמים לבנים על הציפורניים – יכולות לבשר על מחסור בסידן או אבץ.
  4. עייפות, בחילות, נימול או עקצוצים – סימנים שיכולים להיגרם כתוצאה מחוסר בוויטמין B12

  5. עיניים קופצות – סתם ככה קופצות העיניים לזמן ממושך? אולי חסר לכם מגנזיום.
  6. מערכת חיסון חלשה, בעיות בחילוף החומרים בגוף – עלולים להצביע על מחסור בוויטמין D, אותו ניתן להשיג דרך חשיפה מבוקרת לשמש או מאכלים כמו ביצים ודגים.
  7. נשירת שיער – נשירת שיער יכולה להצביע על שורה שלמה של חוסרים, כאשר העיקריים הם אבץ וברזל.
  8. בעיות עור וראייה – קשורים למחסור בוויטמין A. בעיות עור עלולות להיגרם גם ממחסור בוויטמין C או E.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
15-05-2022
איך לטפל בדלקת? המאכלים שכדאי ולא כדאי לכם לאכול
ספורט
12-05-2022
למה קרוספיט מומלץ לגברים?
מתכונים
10-05-2022
מתכון להכנת ספרינג רול עם דיפ בוטנים
תזונה
08-05-2022
6 סיבות שעלולות לגרום לכם לאבד שליטה לגבי האכילה
ספורט
01-05-2022
טעויות שעושים באימונים הגורמות לכאבי גב
טיפוח
24-04-2022
הסימנים שמצביעים שכנראה יש לכם מחסור בוויטמין D
טיפוח
21-04-2022
סדרו את היום: איך לנהל את הזמן כדי להצליח לחיות באורח חיים בריא?
מתכונים
19-04-2022
מתכון להכנת שייק סגול