חלאס הגזמתם: אלו הסימנים שאתם מתאמנים יותר מדי

אתם לא מצליחים להירדם בלילה? הפציעות חוגגות? הכוח אזל לכם ואתם ממשיכים להתאמן עוד ועוד? עצרו שניה, כי ייתכן שאתם מגזימים וזה כבר לא בריא

ייתכן שהוכתרתם על ידי הסובבים שלכם כאנשים האלו שכולם רוצים להיבדק בחיידק הכושר שלהם, ויש מצב גדול שמהצד אתם מעוררים השראה בעיני לא מעט אנשים, ובצדק, פעילות גופנית היא נחוצה וחשובה לבריאות הגוף והנפש שלכם, אבל כמו שכל דבר שמועיל יכול גם להזיק אם כשמגזימים, אז גם פעילות גופנית מוגזמת עלולה לפגוע ולהזיק. אז כמו שאנחנו יודעים שפעילות גופנית עוזרת לשמירה על משקל תקין, לבריאות הלב, לזרימת דם, לחיזוק מערכת חיסון, למניעת פציעות, ליציבה נכונה ולחיזוק הנפש, פעילות גופנית עודפת, עלולה לגרום בדיוק לפעולות ההפוכות ולנזקים כאלו ואחרים.

לפעמים רוב האנשים אפילו לא מודעים לכך שהם מתאמנים יותר מדי. אולי נדמה להם שכולם מתאמנים הרבה, או שזה מצב תקין כשהגוף כואב לפעמים. אז איך תגלו אם אתם מתאמנים יותר מדי וזה הזמן להוריד הילוך? אלו הסימנים שיצביעו על כך שאתם מתאמנים יותר מדי:

  • אתם חלשים – במקום שהאימונים יגרמו לכם להרגיש חזקים יותר, שתוכלו להרים בקלות את השקיות מהסופר או לרוץ לפגישה שאתם כמעט מפספסים, אתם מרגישים הרבה יותר חלשים לעשות פעולות פשוטות. אם אתם מרגישים חלשים רוב הזמן, ייתכן שהגזמתם באימונים.
  • אתם לא משתפרים באימונים – אימון טוב ויעיל הוא אימון שמקדם אתכם לאט לאט ולפיכך התוצאות מגיעות בהתאם. את התוצאות אפשר לראות ולהרגיש, אבל אם אתם לא מרגישים התקדמות, או אפילו רגרסיה, ייתכן שאתם לא נותנים מספיק זמן למנוחה, כדי לתת לשרירים להיבנות.


  • אין לכם כוח להתעורר בכל בוקר – הבקרים נעשו בלתי אפשריים? אתם בקושי שומעים את השעון המעורר בבוקר וכשזה קורה מפעילים את הנודניק? אם אתם עייפים בבוקר, למרות שישנתם מספיק בלילה, ייתכן שהאימונים מוגזמים עבורכם והגוף מרגיש מותש.
  • אתם לא נרדמים בלילה – כנראה שאתם תוהים מה הקשר, כי אנשים מותשים הולכים לישון, אבל במקרה הזו של אימוני יתר, הגוף מרגיש בסטרס ולעיתים קשה לגוף להגיע למצב של מנוחה והירדמות וכתוצאה בכך אתם נכנסים ללופ של עייפות בלתי נגמרת.
  • נגמרה המוטיבציה – המוטיבציה היא הדלק שלנו לאימונים, אבל אם אתם כל הזמן עייפים, מתאמנים מסביב לשעון וגם לא רואים תוצאות, במוקדם או במאוחר תגיע השחיקה והתשוקה לאימונים תרד.
  • פציעות – כשמגיעות הפציעות מהאימונים זה ככל הנראה אומר שלא הקשבתם לגוף שלכם והתאמנתם מעל היכולת של הגוף ללא הדרגתיות מתאימה. הפציעה מבקשת מהגוף מנוחה וזמן שיקום, זה באמת קריאה אחרונה מהגוף לרגיעה.

אז כמה פעמים בשבוע אנחנו צריכים להתאמן ואיך נמנע מאימוני יתר?

התשובה תלויה בסוג המטרות שלכם, בזמן שלכם והרצון שלכם. אפשר להתאמן גם מדי יום ולא להגיע לשחיקה ואימוני יתר, כל עוד אתם יודעים לעשות חלוקה נכונה ובריאה לגוף, שתגרום לאיזון ולא להתשה. לדוגמא: אם אתם מתאמנים בחדר כושר, עשו אימון 2-4 פעמים בשבוע בהתאם למטרות והיכולות שלכם, ובשאר הזמן בצעו אירובי או יוגה או פילאטיס. הרעיון הוא לא להתיש את הגוף באותו האימון בכל יום ללא ימי מנוחה בין לבין. אם אתם אוהבים לרוץ, השתדלו לשלב גם אימוני כוח ופילאטיס, שיתנו מנוחה מהריצה. הקשיבו לגוף והיו ערים לסימניו.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
23-07-2024
מתכון הכנה מקפא בננה וניל ועוגיות
ספורט
21-07-2024
5 הטעויות הכי גדולות שאתם עושים בדרך לחיטוב הבטן
תזונה
18-07-2024
איך אפשר לעבור את גיל המעבר בקלות בדרכים טבעיות?
ספורט
14-07-2024
מה משפיע על לחץ הדם? ואיזה תרגיל הכי מומלץ להורדה?
ספורט
11-07-2024
7 דברים קטנים שאתם יכולים לעשות לקיץ בריא יותר
מתכונים
10-07-2024
מתכון הכנה חטיף פרוזן יוגורט ואוכמניות
ספורט
07-07-2024
אכילה בריאה בגיל ההתבגרות - המדריך המלא!
ספורט
04-07-2024
להתחזק בחכמה: איך נערכים לאימונים בקיץ?

תפריט נגישות