מה עדיף: שייק חלבון או חטיף חלבון?

אחת השאלות שספורטאים רבים עוסקים בהן היא מה עדיף יותר: האם לקנח את האימון בשייק טעים וצונן העשיר באבקת חלבון לבניית השרירים או שאולי עדיף לבחור בחטיף שאין צורך להתאמץ עבורו?

בואו נתחיל עם העובדות: סיימתם אימון בחדר הכושר? עבדתם על השרירים? המטרה שלכם היא חיזוק, חיטוב או בניית מסת שריר? אין ספק שהגוף שלכם זקוק לחלבונים מסוג איכותי שמכיל את כל חומצות האמינו שהגוף שלנו צריך ואינו מסוגל לייצר אותן בעצמו. את חומצות האמינו הללו ניתן ומומלץ להשיג דרך המזון כמו למשל דרך ביצים, דגים, קטניות, טופו ועוד. אך יש מקרים בהם אין לנו זמן, אנחנו לא נמצאים במקום שבו אפשר לאכול מיד לאחר האימון או שאנחנו זקוקים ומעוניינים בחלבון מידי וזמין. במקרים הללו מוטב שנאכל את השייק או החטיף ונחזיר לגוף וויטמינים, מינרלים וחלבונים לבניית סיבי השריר הקרועים שזקוקים לבנייה מחדש.

אבקת חלבון היא עדיין מהמוצרים הנמכרים ביותר בקרב ספורטאים אך ישנם יותר ויותר חטיפים שנכנסו אל השוק ונותנים פייט לאבקה. מהאבקה ניתן להכין בנוסף לשייקים גם עוגות ומאפים, עוגיות, פשטידות ועוד, בעוד שהחטיפים מהווים הרבה פעמים מענה לצורך בממתק. אז מה עדיף?

  1. זמינות – מבחינת זמינות, השייק דורש יותר זמן התעסקות מהחטיף, אותו אנחנו רק צריכים לפתוח ולכן מהבחינה הזו של הזמינות, החטיף מנצח. למרות, שאתם תמיד יכולים לשקשק בכוס סקופ של אבקת חלבון עם מעט חלב או אפילו מים והשגתם את המטרה במהירות וללא התעסקות מיותרת.
  2. בריאות – בקטגוריית הבריאות, לשייק יש יתרון ברגע שאתם מכניסים לתוכו עלים ירוקים ופירות טריים, שמכילים ערכים תזונתיים גבוהים, וויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, שמעלים את רמת החיוניות של הגוף והאנרגיה. החטיף לעומתו, מעובד יותר ומכיל הרבה פעמים סוכרים וכמות שומן גבוהה. בכל מקרה, בין אם מדובר בשייק או בחטיף, מומלץ לקרוא היטב את הרכיבים התזונתיים על גבי האריזה ובכך להחליט באיזה מוצר לבחור.
  3. רגישויות – רוב אבקות החלבון שיש כיום בשוק מיוצרות מחלב, אליו אנשים מסוימים רגישים, אך ישנן גם אבקות טבעוניות מסוגים שונים כמו למשל שייק חלבון על בסיס אפונה או קטניות אחרות, שייק מאבקת סויה ועוד, פתרון מעולה לרגישים ללקטוז. באבקות להכנת השייקים יש פחות סיכוי לרגישויות ואלרגיות שונות, אך שוב, מומלץ לקרוא את הרכיבים ולבחור את הטוב ביותר עבורכם.
  4. תחושת שובע – תמיד נרגיש שבעים יותר פסיכולוגית כאשר אנחנו אוכלים מאשר שאנחנו שותים, אך אם נרצה להגביר את רמת השובע שלנו מהשייק, מומלץ להוסיף לו גם פירות ועלים ירוקים. חטיפי החלבון הם כבדים, עשירים וממלאים צורך פיזיולוגי שגורם לנו להרגיש שבעים יותר לאורך זמן אך בנוסף לכך יש פה עניין אינדיבידואלי כך שאחד ירגיש יותר שבע משייק והשני מחטיף ולכן אין במקרה הזה תשובה מוחלטת ומובהקת.
  5. טעם – שוב, מדובר בעניין סובייקטיבי וכל אחד יעדיף את הטעם האהוב עליו. יש היום מגוון רחב מאוד של שייקים ושל חטיפים וחשוב לבחור בסוג הטעים לכם אך גם בסוג שמכיל פחות סוכרים שלא הופך להיות ממתק עתיר בקלוריות.

אז מה עדיף בסופו של דבר? יש יתרון קל יותר לשייק, כל עוד אתם מוסיפים לו גם פירות ועלים, אך בסופו של דבר חשוב שתבחרו במה שנוח לכם, זמין לכם ושתגוונו בתזונה שלכם ככל שניתן.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.

מוצרי הרבלייף אינם מיועדים לטיפול, ריפוי, אבחון או מניעה של מחלות כלשהן.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
26-05-2024
למה כל כך קשה לנו להתמיד באימונים ומהם סודות ההתמדה?
ספורט
23-05-2024
פילאטיס רצפה או מכשירים? מה עדיף?
מתכונים
21-05-2024
מתכון תה קר בטעם לימון ומנגו
תזונה
18-05-2024
הסוד לגוף צעיר: מה להכניס לשייק כדי להישאר צעירים?
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?

תפריט נגישות