אמנו את המוח: איך לחשוב חיובי כדי לשמור על הבריאות?

לחשוב חיובי זה אימון, בדיוק כמו שאנחנו רוצים לאמן את שרירי הבטן או הגב שלנו. אז איך מאמנים את המוח שלנו להתחיל לחשוב חיובי ומהן הפעולות שיעזרו לכם להתמיד?

המחשבות שלנו רצות בקצב מסחרר שקשה לתפוס, אבל בעזרת מודעות וערנות, אנחנו יכולים ללמוד לחשוב חיובי ולהשפיע על כל החיים שלנו. ב-13/9, מציינים בעולם את יום החשיבה החיובית, בזכות יזם שהגה את הרעיון בשנת 2003, שחשב שכדאי אנשים ינציחו את הדברים הטובים שיש להם בחיים, אז כמו שאנחנו מציינים ימים מיוחדים ומלחמות, אולי כדאי רגע לעצור ולבדוק: האם אתם חושבים חיובי? ואם לא, אולי הגיע הזמן להתחיל, כי אף פעם לא מאוחר מדי.

למה בכלל לחשוב חיובי?

חשיבה חיובית נתפסת אצל חלק מהאנשים כמונח שמתאים לרוחניקים בלבד, אבל חשיבה חיובית היא מרגיעה, מורידה סטרס, מעלה את הערך והבטחון העצמי, היא מחזקת ותורמת לשיפור הבריאות. כשאנחנו חושבים בצורה שלילית, הפעולות שלנו שונות לגמרי, ואימון לחשיבה חיובית יכול להסיר את האמונות שמגבילות אותנו ובכך להגיע להישגים גבוהים יותר בחיים, גם בתחום הבריאות והכושר. אדם שחושב שהוא לעולם לא יצליח להתמיד באימוני כושר, ככל הנראה שגם לא יתמיד לעולם. לעומת זאת, אדם שחושב שהוא חזק, יכול ומסוגל, ככל הנראה יצליח. משמע שלחשיבה שלנו יש השפעה מאוד גבוהה על התוצאות שלנו.

אז איך לחשוב חיובי?

חשוב להבין שרגשות זה לא משהו שקורה לנו. זה מה שאנחנו מייצרים בהתאם למחשבות שלנו ולתפיסות העולם שלנו. אנחנו לא יכולים לשלוט בכל האירועים שקורים לנו בחיים, אבל אנחנו כן יכולים לשלוט במחשבות שלנו ובפרשנות שלנו לגבי אותם אירועים שקורים. שני אנשים יכולים להיות בדיוק באותה סיטואציה, למשל: שני אצנים ישתתפו במירוץ, ושניהם יגיעו למקום הראשון עם אותה התוצאה. אחד מהם יחוש רגשות חיוביים ושמחים מעצם תוצאתו, ועבור המשתתף השני, זה יהיה טראומתי ומטלטל, על כך שאדם נוסף חולק עימו את אותה התוצאה. המשתתף השמח ימשיך לתוצאות מרשימות בחייו. עבור המשתתף השני, זה אפילו עלול להיות המירוץ האחרון. הפרשנות של שני האנשים תקבע את הרגשתם ותוצאתם.

כוונו את תשומת הלב שלכם למה שטוב בחיים שלכם

מה שאנחנו מתמקדים בו גדל וחשוב לדעת את זה. במקום לומר לעצמכם, למה הדבר הזה קרה לי, נסו להסתכל על הדבר שקרה כאל מתנה, כי בטוח שדבר אחד טוב לפחות יצא מזה. אנחנו יכולים ללכת לאימון ולהתמקד בכך שהמזגן אינו פועל, או שאנחנו יכולים להתמקד בכך שהאימון שלכם היה יעיל ומוצלח ושאתם גאים בעצמכם שלא ויתרתם. אם נתמקד בשלילי, התחושות השלילית יגדלו ויתערמו. אם נתמקד בחיובי, התחושות החיוביות יתעצמו וככה גם הדברים הטובים שיקרו לכם בזכותן.

שאלו שאלות מעצימות

שאלת שאלות במקום קביעת עובדות, עוזרת לנו לפתוח את החשיבה להבנה של המצב והסתכלות מחודשת. בעזרת חזרה על שאלות מעצימות, תוכלו להעלות את הערך העצמי שלכם, להרגיש טוב יותר ובכך, להשיג תוצאות טובות יותר בחיים שלכם. תשאלו את עצמכם שאלות מעצימות, לדוגמא: מה מלהיב אותי? למה אני מצפה בהתלהבות? למה זה מלהיב אותי? על מה אני מודה בחיים שלי? מה יגרום לי להרגיש עוד יותר אסיר תודה? מה משמח אותי? מה גורם לי להנאה ועליזות? מתי עשיתי משהו כיף שממש גרם לי לשמחה? על מה אני גאה בעצמי ומה יעזור לי לחוש גאווה בעתיד? למה אני מחויב בחיים? במה שווה לי להשקיע מאמץ ולמה? מה אני אוהב בעצמי ומה אני אוהב באנשים אחרים ובעולם?

ערכו רשימות הודיה

שבו וכתבו רשימה של דברים שאתם מודים עליהם. הודיה היא רגש בריא שגורם לנו להרגיש טוב יותר. במקום לומר לעצמכם שאתם מבואסים שעליתם במשקל, שלא הצלחתם להרים משקל מסוים או שהייתם עייפים מדי באימון, ערכו רשימת הודיה על כך שבכלל יש לכם גוף, שאתם מסוגלים לנשום בזכות עצמכם, ללכת או לדבר. שום דבר אינו מובן מאליו. ככל שאנחנו מעמיקים ברשימות ההודיה, ככה אנחנו מאמנים את המוח לחשוב חיובי.

ברגעים קשים, צאו להתאמן

הימנעו מהתחושות השליליות בכך שתמקדו את הפוקוס רגע בדברים שמשנים את התחושה כמו למשל פעילות גופנית. מצב הרוח שלכם ירוד ואתם לא מצליחים לחשוב עכשיו חיובי? זה בסדר גמור, אבל אל תשקעו בשליליות. צאו מהבית ותשנו את הפיזיולוגיה של הגוף שלכם דרך פעילות גופנית שגורמת לשחרור אנדרופינים ושמחה. מעבר לתחושה הטובה שנובעת מהשינוי הפיזיולוגי, תרגישו גאים בעצמכם על כך שהתמודדתם על הקושי בצורה בריאה ושהתרוממתם למרות הקושי.

התרחקו ממה שגורם לכם להרגיש רע

אם אתם לא אוהבים להיות בסביבה מסוימת, אל תהיו שם. אם אתם אוכלים אוכל שלא טעים לכם או מתאמנים במקום שאתם לא אוהבים, אל תעשו את זה. השתדלו לעשות דברים שגורמים לכם להרגיש טוב ובכך תחשבו יותר חיובי. הקיפו את עצמכם באנשים אהובים, במוזיקה שאתם אוהבים, בספורט שאתם אוהבים ובמה שגורם לכם לחייך.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
26-05-2024
למה כל כך קשה לנו להתמיד באימונים ומהם סודות ההתמדה?
ספורט
23-05-2024
פילאטיס רצפה או מכשירים? מה עדיף?
מתכונים
21-05-2024
מתכון תה קר בטעם לימון ומנגו
תזונה
18-05-2024
הסוד לגוף צעיר: מה להכניס לשייק כדי להישאר צעירים?
ספורט
16-05-2024
כיצד לשחרר צוואר תפוס?
תזונה
09-05-2024
16 טיפים מעולים ליום עצמאות בריא יותר
מתכונים
07-05-2024
מתכון להכנת עוגת גבינה לימונית
ספורט
04-05-2024
איך לחזור לרוץ אחרי הפוגה ארוכה?

תפריט נגישות