איזה תרגילים משפרים את מצב הרוח?

פעילות גופנית ידועה כתורמת לשמירה על הבריאות, לחיזוק השרירים, חיטוב הגוף ושיפור מצב הרוח, אך האם יש תרגילים ספציפיים שעוזרים לכך עוד יותר מאחרים? ואילו פעולות פשוטות ויומיומיות תוכלו לעשות כדי להשפיע על מצב הרוח?

זה כבר מזמן מוכח: מחקרים רבים מצביעים על כך שפעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, תורמת להפחתת דיכאון וחרדה ומעלה את המורל. אם בעבר אנשים עשו ספורט כדי להיראות יותר טוב, לרדת במשקל או בשביל לשמור על הבריאות, היום יותר ויותר אנשים מבצעים פעילות גופנית כדי לרומם את מצב רוחם. בתקופות בהן אנשים זזים פחות, יש יותר חולי, יותר דיכאונות, יותר מצבי רוח משתנים וכאבים שונים בגוף כתוצאה מחוסר תנועה וממצבים רגשיים. באחד מהמחקרים שפורסמו, חקרו שתי קבוצות של רצים, כאשר קבוצה אחת הפסיקה לרוץ לתקופה של שבועיים. לאחר שבועיים נמצא כי נרשמה עלייה ברמת הדיכאון אצל הקבוצה שנמנעה מריצה.

איזה סוג של ספורט יעלה את מצב הרוח?

פעילות גופנית נמרצת ידועה כמשחררת אנדורפינים שמעודדת את מצב הרוח. ספורטאים מקצועיים מדווחים על תחושת אופוריה לאחר האימונים שלהם, שלפעמים נערכים מספר שעות, ולא סתם שאנשים מתמכרים לפעילות גופנית, יש לזה הסבר פיזיולוגי. בהיבט הפסיכולוגי, אנשים שמבצעים פעילות גופנית נאלצים לחיות בכאן ועכשיו, להסיח את דעתם מאתגרי החיים וגם להתגבר מעל אתגרים גופניים ולפתח מסוגלות שמעלה את הערך העצמי, כך שככל שהאימון קשה יותר, כך תחושת העונג של אחרי האימון גבוהה יותר בהתאמה. אם כך פעילות גופנית בעצימות גבוהה, היא זו שתעלה את מצב הרוח בעוצמה גבוהה יותר.

מה עדיף לשיפור מצב הרוח? אימוני כוח או אירובי?

לאימוני כוח והתנגדות כמו משקולות, רצועות, פילאטיס מכשירים וכו’, יש יתרונות רבים ומגוונים וביניהם שיפור מצב הרוח וכך גם לאימוני אירובי כמו רכיבה על אופניים, ריצה, אליפטיקל ועוד. מה שישפיע על מצב הרוח לאורח זמן הוא בעיקר ההתמדה באימונים ושוב, עוצמת האימונים. אימונים יעילים במיוחד שנמצאו יעילים לשיפור מצב הרוח הם אימוני HIIT וטבטות למיניהם שמשלבים בין תרגילי כוח לאירובי ומתנהלים בדופק גבוה.

 



טיפים להטמיע יותר פעילות גופנית שתשפר לכם את מצב הרוח:

  1. לא משנה באיזו פעילות גופנית בחרתם, תתמידו בה. כדי לשפר את מצב הרוח לאורך זמן, נמצא כי עלינו להפוך את הפעילות הגופנית לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלנו.
  2. השתדלו לגוון בפעילות הגופנית שלכם, ולשלב בין כוח לאירובי.
  3. הכניסו תנועה ליום שלכם שאינה קשורה לפעילות גופנית יזומה, כמו הליכה, ירידה ועלייה במדרגות ועוד.
  4. צרו לעצמכם סביבה שמקדמת פעילות גופנית, בין אם מדובר לקבוצת כושר או לחברים שאוהבים להתאמן.
  5. תרקדו. הריקוד משלב תנועה ופעילות אירובית שעוזרת לשיפור מצב הרוח.
  6. תקבעו ביומן עיתים מיועדים לאימונים ואל תבריזו לעצמכם. התייחסו לספורט שלכם כתרופה לגוף ולנפש.
  7. השתדלו להעלות את רמת הקושי של האימונים שלכם מעת לעת כדי לגרום לגוף להתחזק, להשתפר ולרומם את מצב הרוח.

 

 

 

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
27-02-2024
מתכון להכנת שוקו חם עם אבוקדו וקינמון
ספורט
25-02-2024
שמרו על בלאנס: תרגיל שיווי משקל שיחטב לכם את כל הגוף
תזונה
18-02-2024
אותה כמות קלוריות רק בלילה: מה זה עושה לגוף שלנו?
ספורט
14-02-2024
איך פעילות גופנית משותפת תשפר את הזוגיות שלכם?
מתכונים
13-02-2024
מתכון להכנת עוגת קרם שוקולד מפנקת
טיפוח
11-02-2024
המדריך השלם לטיפוח בחורף
תזונה
08-02-2024
חורף בריא: תרופות סבתא שיחזקו אתכם
מתכונים
06-02-2024
מתכון להכנת שייק קפה אגוזי לוז

תפריט נגישות