אם חשבתם שיוגה זו לא פעילות מספיק רצינית – תחשבו שוב!

במהלך העשורים האחרונים היוגה הפכה לתופעה עולמית של ממש וכיום היא ללא ספק אחת מצורות האימון הפופולריות ביותר ברחבי העולם. יוגה היא פעילות נהדרת ומועילה בכל אחד מהאספקטים של הבריאות – הבריאות הפיזית, הבריאות נפשית והבריאות רגשית. ולמרות זאת… עדיין ישנם אנשים רבים שחושבים שיוגה לא יכולה או לא צריכה להיות הפעילות הספורטיבית היחידה שלהם. מרגיש להם שמשהו חסר… אבל אנחנו כאן כדי לתקן את ההרגשה הזו – יוגה בהחלט יכולה להיות הספורט היחיד שלכם!

כמובן שזה תלוי בסוג השיעורים שאתם עושים ובעוצמה שלהם, לכל סוג של שיעור ישנה רמת אינטנסיביות שונה הדורשת מאמץ גופני שונה. ישנו הבדל ענק בעוצמה ובמאמץ הנדרש בין שיעור יוגה יין עדין לבין שיעור ויניאסה בקצב מהיר או תרגול יוגה בחדר עם טמפרטורה של 40 מעלות צלזיוס ו-40 אחוזי לחות. האינטנסיביות שך התרגול כמובן תתבסס גם על רמת הכושר הנוכחית שלכם. הדרך הטובה ביותר היא להתנסות ולקחת שיעורים בסגנונות שונים ורצוי גם עם מורים שונים כדי למצוא את התרגול שיענה לצרכים שלכם – בין אם זה תרגול להעלאת דופק, אם לבנייה של השרירים (או שילוב של השניים) או אם לשיפור הגמישות.

בואו נבין לרגע את ההבדל בין 3 מסוגי היוגה הפופולריים:

  1. איינגאר יוגה

שיטה זו פותחה על ידי Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar  (ובקיצור:  Iyengar B.K.S) בשנות השבעים. לאיינגאר חלק גדול בתרגול היוגה המודרנית במערב כפי שהיא מוכרת לנו היום – הוא זה שהיה אחראי להבאתה, יחד עם עוד כמה מנטורים גדולים. סגנון האיינגר מתמקד בשלושה היבטים: יישור, רצף ותזמון.  הדגש הוא על העמקת המודעות העצמית באמצעות החזקת רצף של אסאנות (תנוחות) עמידה וישיבה לזמן ממושך יותר ולמשך מספר נשימות. הרבה מאוד תשומת לב מוקדשת לכל תנוחה, ליישור הטכני שלה ולביצוע שלה וזאת כדי לשמור שהמוח שלנו ישתתף בתרגול אבל גם ישאר ממוקד ומחובר למציאות. הסגנון הזה אידיאלי למתחילים כי זה מאפשר להם ללמוד איך להחזיק ולעבוד נכון בכל תנוחה ותנוחה. בניגוד ליוגה ויניאסה, תנוחות היוגה של סגנון האיינגאר מתקיימות לפרקי זמן ארוכים יותר. כאשר משיגים את היציבות בתנוחה, ניתן להעמיק אותה יותר ויותר. מי שיתנסה בתרגולים הללו יפתח הרבה כוח וגמישות, במקביל למודעות גוף-נפש.

 



  1. ויניאסה יוגה

ויניאסה המכונה גם כ”זרימה” הוא סגנון המאופיין בחיבור אסאנות יחד כך שאתם עוברים מתנוחה אחת לשניה, בצורה חלקה, באמצעות נשימה. שיעורי ויניאסה מציעים מגוון רחב של אסאנות ויהי קשה לכם למצוא שיעורים דומים. ההיפך מסגנון זה הוא למשל ביקראם יוגה שמתמקדים בו באותן 26 אסאנות קבועות בכל שיעור ושיעור או לחילופין באסאנות אשטנגה -עם אותו הרצף כל פעם. האופי המשתנה של סגנון הויניאסה יוגה מסייע לפתח גוף מאוזן יותר ולמנוע פציעות שעלולות לקרות אם אתם תמיד עושים את אותו הדבר כל יום – עקב העומס והשחיקה של אותם איברים/חלקים או קבוצות שרירים בגוף.



 

  1. אשטנגה יוגה

הסגנון האתלטי האשטנגי הוא בהחלט מאתגר! כשהוא מתרכז בכמה דברים: ברכות השמש – זהו חלק מרכזי בכל תרגול יוגה בסגנון זה. מדריכים משתמשים בהן גם כחימום בתחילתו של השיעור וגם יכולים לבסס סביבם שיעורים שלמים, תשע עמדות ישיבה, קטע של אסאנות (תנוחות היוגה המסורתיות), שרירי בטן –  מה שנקרא “הארדקור”, והיפוכים –  מטרתן של התנוחות ההפוכות (שכיבה על הריצפה כשהישבן צמוד לקיר, עמידת ידיים, ראש ועוד) הן לאפשר להשתחרר מהרגלים או דפוסים שמלווים אותנו שנים וכבר אינם משרתים אותנו,  הרגלים שקשה לנו לשחרר, מעין היפוך מחשבתי.



 

ועל כל זה נאמר “פיו!”  – בשילוב האתלטיקה עם נשימה מבוקרת וממוקדת, כל השיעור הזה הופך לחוויה אנרגטית ומדיטטיבית מדהימה ואם אתה אוהבים אתגרים, זה התרגול בשבילכם. רק אל תגידו שלא אמרנו: ייתכן שתתקלו בכמה תנוחות מטורפות, וזה עלול להיות קשה מאוד.

ואם נחזור רגע לנושא, מי שמחליט לקחת את שיעורי היוגה ברצינות עומד ליהנות ולהפיק כמה וכמה יתרונות משמעותיים:

שיפור ביצועים אתלטיים – מחקר שפורסם במגזין הדיגיטלי -International Journal of Yoga בשנת 2016 מצא כי לאחר 10 שבועות של תרגול יוגה, למשתתפים היו שיפורים משמעותיים בגמישות ובשיווי משקל וכן בניידות המפרקים ובטווחי התנועה.

שיפור סיבולת לב ריאה – מספר לא מבוטל של מחקרים הוכיחו שתרגול יוגה הוא אימון קרדיו (אירובי) מצויין שעובד בעיקר על מערכות הלב-ריאה ומשפר את הסיבולת שלהן ושורף קלוריות. סקירה משנת 2013 שפורסמה ב-Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine מצאה כי יוגה עשויה לסייע בהורדת לחץ הדם –  סממן מפתח לכושר הקרדיווסקולרי.

בריאות הנפש – מעבר לתרומה הגדולה שלנו במישור הפיזי, הודות לנשימות ולמדיטציה המשולבות בתרגולים, תרגול יוגה מועיל לנפש שלנו ולהפגת מתחים. מחקר שהתפרסם בשנת 2011 בירחון בריאות מוביל מצא כי יוגה מסייעת בהפחתת רמות של מתח, חרדה, דיכאון ואפילו כאב כרוני. ומה עוד? אותה סקירה מצאה כי היוגה תורמת גם לשיפור השינה ואיכות החיים שלנו.

נמסטה,

 

 

מאת : עינב בורשטיין




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
טיפוח
11-04-2024
ניקיון פסח ולא רק בבית: 5 דברים לא בריאים שכדאי לנקות מהחיים שלנו
טיפוח
07-04-2024
הקפידו על השינה: 8 סכנות בחוסר שינה מצטבר
ספורט
04-04-2024
איזה תרגילים משפרים את מצב הרוח?
מתכונים
01-04-2024
מתכון להכנת שייק קרם פטל
תזונה
28-03-2024
למה חטיפי חלבון עכשיו יותר נחוצים מתמיד?
תזונה
24-03-2024
איזה נשנושים ימנעו זלילות ליליות?
ספורט
21-03-2024
אתגרי הכושר ששיגעו את הרשת
טיפוח
17-03-2024
7 דרכים לדעת אם אתם אוכלים יותר מדי סוכר

תפריט נגישות