איך לטפל בדלקת? המאכלים שכדאי ולא כדאי לכם לאכול

איזה מאכלים מעודדי דלקת ועדיף להימנע מהם כשאתם סובלים מדלקות שונות ואיזה מאכלים הם אנטי דלקתיים וכדאי לשלב אותם בתפריט כשאתם סובלים מדלקות שונות כתוצאה מספורט או מגורמים אחרים?

מאכלים שונים יכולים למנוע ולרפא דלקת. מסתבר שלתזונה שלנו יש קשר לרמות החומציות שלנו בגוף שמעודדת דלקות שונות. ישנם מאכלים שנחשבים ליותר מעודדי דלקת, כשהגוף כבר מתמודד עם דלקת, וישנם מאכלים שנחשבים לבסיסיים, או אנטי דלקתיים, שמטיבים עם הגוף כשיש דלקת ועשויים לעזור לגוף לרפא את עצמו.

הדלקת היא בעצם מנגנון טבעי חיובי של הגוף שנועד להגן עליו מפני חיידקים וזיהומים שונים. בזמן הדלקת ישנה זרימת דם מוגברת אל האזור הפגוע, הוא עשוי להיות אדום, נפוח וכואב. לפעמים הדלקת יוצאת מאיזון ומתפשטת ועלולה להיות מסוכנת במיוחד כשמערכת החיסון ירודה. במקביל לבדיקה אצל רופא, מומלץ להקפיד על תזונה אנטי דלקתית.

מאילו מאכלים נרצה להימנע?

המאכלים שנמצאו כדלקתיים במיוחד הם מרגרינות ושומן טראנס,
מרגרינה - דלקתי במיוחד
מאכלים מעובדים, מטוגנים, פחמימות ריקות, קפה, מוצרי חלב, סוכרים פשוטים וחלבונים מהחי המכילים שומן רווי. מאלו הכי חשוב להימנע כשאתם חשים או יודעים שיש לכם דלקת כלשהי בגוף. בנוסף, ישנם עוד מאכלים שנחשבים לבריאים אך בזמן דלקת מומלץ להפחית מהם כמו: עגבניות, פלפלים, חצילים ותפוחי אדמה, טחינה, טופו וסויה.

הרגלי תזונה שחשוב להקפיד עליהם כדי למנוע דלקות

אם כבר יש לכם דלקת, מומלץ לאכול אוכל קליל ונקי מרעלים, כמה שפחות קרוב לטבע ולנסות להימנע ממאכלים כבדים שלגוף קשה לעכל אותם כי בזמן שמערכת העיכול תעבוד קשה, הגוף שלנו ישקיע את מירב האנרגיה שלו בעיכול במקום בריפוי הדלקת. חשוב לאפשר לגוף תנאים מיטיבים לריפוי. הקפידו על כך שהגוף יהיה יותר בסיסי, והרבו באכילת פירות וירקות, שייקים עם הרבה עלים ירוקים ושתייה מרובה של מים.

המאכלים שיעילים למצבי דלקת

  1. שום – השום מזמן קיבל את הכינוי האנטיביוטיקה מן הטבע, כיוון שהוא מכיל חומר שנקרא אליצין, החשוב למניעת דלקות שונות בגוף וחיזוק מערכת החיסון. החדשות הפחות טובות הן, שהחומר הפעיל שבו זמין לנו לגוף כאשר הוא חי, אז תעדכנו את הסובבים אתכם.
    מונע דלקות
  2. דג סלמון, זרעי פשתן ואצות – נמצא שמאכלים המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 עשויים למנוע היווצרות של דלקת. אומגה 3 אפשר למצוא גם באגוזים שונים כמו אגוזי מלך.
  3. ג’ינג’ר – הג’ינג’ר עוזר לגוף למנוע הפרשה של ציטוקינים, ועוזר לגוף במניעת הדלקת. הכניסו את הג’ינג’ר לכוס התה שלכם, למרק, לשייק או לכוס המים שלכם.
  4. עלים ירוקים – העלים הירוקים מכילים כלורפיל, הם מעולים למצבי אנמיה, ולריפוי פצעים ודלקות. בנוסף, הם שומרים על הגוף בסיסי, שזה כשלעצמו עוזר למנוע דלקת. העלים הירוקים טובים לניקוי רעלים ופינוי פסולת מהגוף ולכן מומלץ להרבות בצריכתם כשיש לכם דלקת ובאופן קבוע.
  5. פטריות מרפא – בשנים האחרונות טרנד פטריות המרפא עולה בזכות מחקרים רבים שנערכו שמצאו כי הפטריות כמו ריישי, קורדיספס, וכו’ הן אנטי פטרייתיות, אנטי דלקתיות, והן ממש עושות פעולת אנטיאייג’ינג בגוף. הפטריות אמנם טרנדיות בשנים האחרונות אך הסינים גילו אותם כבר ממזמן. מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע לגבי הסוג וההתאמה המדויקת.
  6. כורכום – החומר הפעיל שבכורכום שנקרא כורכמין, נחקר לא מעט בנושאי מניעת דלקות וריפויים נמצא כמעכב אנזים המעודד דלקת. דבר שחשוב לדעת הוא שכדי שהכורכום יהיה אפקטיבי למניעת דלקות, מומלץ לשלב אותו עם פלפל שחור, שככל הנראה מגביר את הספיגה שלו.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
05-07-2022
מתכון להכנת ארטיק חלבה בננה
תזונה
03-07-2022
איך לגרום לילדים לאכול בריא?
תזונה
30-06-2022
זהירות טחינה: כמה עולות לכם התוספות לסלט?
ספורט
26-06-2022
האם בקיץ שורפים יותר קלוריות בגלל שמזיעים יותר?
טיפוח
23-06-2022
איך להיפטר מפיגמנטציה?
מתכונים
21-06-2022
מתכון להכנת שייק שוקולד קפוצ'ינו
תזונה
19-06-2022
מה מסתתר במוצרים שאנחנו מכניסים הבייתה?
ספורט
14-06-2022
הבליטה המפורסמת: איך אפשר להתאמן כשיש בקע טבורי?