יום בריאות הנפש: מהם הדברים שפוגעים בנפש שלנו ומה מחזק אותה?

מי לא מטפח את הגוף שלו עם קרמים, אימונים ומאכלים טעימים? כולנו משתדלים לפחות, אך האם אתם עוצרים מדי יום לבדוק מה שלום הנפש שלכם? לרגל יום בריאות הנפש בואו נעצור להתמקד בה.

בדיוק כשם שאנחנו מקדישים תשומת לב לגוף שלנו דרך תזונה בריאה, שינה טובה ואיכותית, פעילות גופנית או מסאז’, כך ראוי שנשקיע ונקדיש תשומת לב לנפש שלנו, שגם היא חלק בלתי נפרד מאיתנו. מדי שנה ב-10 לאוקטובר, מציינים ברחבי העולם את יום בריאות הנפש, כדי להעלות את המודעות לתחום בריאות הנפש. כחלק מציון היום הזה, נושאים שעולים בין היתר: בריאות הנפש והזדקנות, התמודדות עם טראומות שונות, הקשר בין הבריאות הפיזית שלנו והנפשית ועל מחלות נפש שונות והתמודדות עימן.

העידן המודרני מפגיש אותנו עם הרבה מאוד לחצים נפשיים, עמידה ביעדים שהם לא תמיד הגיוניים, אתגרים וטראומות, ומי שסופג את כל זה היא הנפש שלנו. הרבה אנשים חווים התמודדויות לא פשוטות ומרגישים נבוכים לבקש עזרה או מתביישים במצב הנפשי שלהם. היום הזה, שבו מציינים את יום בריאות הנפש, נותן לגיטימציה לאנשים להתמודד עם הקשיים, ללכת לקבל עזרה במקרה הצורך, ולהבין שהם לא לבד.

מלחץ ועד טראומה

בדיוק כפי שהגוף שלנו נחלש ונעשה חולה כשאנחנו אוכלים לא בריא וחיים אורח חיים ללא גבולות, כך גם הנפש שלנו נפגעת כאשר אנחנו לא מספיק קשובים לה, ומנסים להשתיק אותה. מה שגורם לנפש שלנו להיפגע בין היתר זה עומס לחץ שמתמשך לאורך זמן, או אירועים שאנחנו מפרשים כטראומות, כאשר כל אדם מגדיר וחווה את האירועים כטראומה בצורה אחרת. אצל אדם אחד טראומה עלולה להתרחש מריב גדול עם חבר ואחר מתאונה או חוויה מלחיצה מול קהל.

נפש בריאה – חיים טובים ומלאים

רבים מאיתנו נוטים להזניח את הנפש כי אף אחד לא באמת יכול לדעת מה עובר עלינו. את הגוף כולם יכולים לראות, אבל את הנפש רק אנחנו יכולים להרגיש ולתפוס, אבל בריאות הנפש משפיעה על כל רבדי החיים שלנו, על הפרודקטיביות שלנו, על שמחת החיים שלנו, על האופן שבו הקריירה שלנו תראה, חיי הזוגיות ועל המצב החברתי שלנו. כולם רוצים נפש בריאה וחיים מלאים וטובים, ועדיין רבים מזניחים אותה.



הרגלים מחזקי נפש

כדי לחזק את הנפש, אנחנו יכולים ליצור לעצמינו הרגלים טובים, ודרכם להשפיע על המוח ומשם גם על בריאות הנפש והגוף. יש לנו מספר כימיקליים בגוף כמו דופמין, סרטונין או נוראדרנלין, שכשהם יוצאים מאיזון, עלולה להגיע מחלת נפש או בעיות נפשיות שונות. למשל: היעדר בדופמין, שאחראי על הקשב, הרגש והלמידה, יגרום לנו להרגיש חוסר במוטיבציה, ולחוסר יכולת שלנו ליהנות מדברים. מחסור בסרטונין, שאחראי על הרעב, השינה ומצב הרוח, יגרום לנו להרגיש דכאוניים, ועוד.

כדי לעזור לנפש להתאזן, אמצו את ההרגלים הבאים:

  • תרגלו מיינפולנס ומדיטציה – המיינדפולנס והמדיטציה, בעצם עוזרים לנו להתבונן על החיים שלנו ולקבל פרספקטיבה שונה. לקבל את המתרחש, להיות נוכח ובעצם להנחיל שקט ורוגע חדש שגם מאפשר תגובות חדשות גם כלפיכם פנימה וגם כלפי חוץ.
  • הכניסו חמלה לחיים שלכם – באופן טבעי, כשאנחנו רואים אדם במצוקה או חבר בצרה, נגיש לו חמלה וננסה לעזור לו. האם כך אתם חמלים גם כלפי עצמכם? תרגלו את רגש החמלה גם כלפי עצמכם.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית עוזרת לאזן את ההורמונים בגוף, להזרים את הדם ולשפר באופן מיידי את מצב הרוח. מומלץ לאנשים שנוטים למצבי רוח משתנים לאמץ אורח חיים ספורטיבי יומיומי.
  • שינוי הפוקוס – כל מה שנתמקד בו יגדל. ככל שתתמקדו בטוב, הוא יגדל, וכך גם הפוך, אם תחשבו על הצרות שלכם, הם יגדלו. זה כמו כדור שלג שיש לכם אפשרות לעצור בעזרת שינוי הפוקוס שלכם בחיים. על מנת לשנות את הפוקוס בחיים שלנו, מומלץ לתרגל הודיה. ערכו רשימות הודיה מדי יום. על מה אתם מודים היום בחיים שלכם? התמקדו במה שכן יש לכם ולא במה שחסר.

הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא לארבע, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
23-07-2024
מתכון הכנה מקפא בננה וניל ועוגיות
ספורט
21-07-2024
5 הטעויות הכי גדולות שאתם עושים בדרך לחיטוב הבטן
תזונה
18-07-2024
איך אפשר לעבור את גיל המעבר בקלות בדרכים טבעיות?
ספורט
14-07-2024
מה משפיע על לחץ הדם? ואיזה תרגיל הכי מומלץ להורדה?
ספורט
11-07-2024
7 דברים קטנים שאתם יכולים לעשות לקיץ בריא יותר
מתכונים
10-07-2024
מתכון הכנה חטיף פרוזן יוגורט ואוכמניות
ספורט
07-07-2024
אכילה בריאה בגיל ההתבגרות - המדריך המלא!
ספורט
04-07-2024
להתחזק בחכמה: איך נערכים לאימונים בקיץ?

תפריט נגישות